29 مارس 2024 - 17:11
دبیر ستاد خدمات سفر اعلام کرد

سری دوم شهرهای شلوغ و خلوت تر برای سفر

25 مارس 2022 - 23:50 dsfr.ir/j3678

سری دوم شهرهای شلوغ و خلوت تر برای سفر
رخساره پورحیدر
گردشگران نوروزی در میدان نقش جهان

ظرفیت اقامتگاه های رسمی در ۱۲ شهر و جزایر خلیج فارس تکمیل شده و مسافران در مراکز اقامتی غیررسمی و اضطراری همچون حسینیه ها، مدارس و سالن های ورزشی اسکان داده می شوند. پیش بینی ها بر این است که این ۱۲ شهر در هفته دوم تعطیلات نوروز، کمی خلوت شود، اما شهرهای شمالی روزهای شلوغ تری را به نسبت هفته اول تعطیلات تجربه خواهند کرد.

به گزارش «دنیای سفر» مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی به ایسنا گفت: در شهرهای شیراز، بندرعباس، بوشهر، گناوه، دیلم، لنگه، خمیر، پل، تمام جزایر جنوبی، چابهار، یزد، اصفهان و مشهد ظرفیت اقامتگاه های رسمی تکمیل شده است، اما هنوز برای وضعیت اضطراری جا برای اقامت وجود دارد و مشکل اسکان مسافران نوروزی که سال ۹۸ با بارندگی های شدید پیش آمد، رفع شده است و اماکن اضطراری در این شهرها برای اسکان به کار گرفته شده است، مثلا در شیراز مدارس تکمیل ظرفیت شده اند و از حسینیه ها برای اسکان مسافران استفاده شده است، سالن های ورزشی شهر شیراز نیز برای اسکان درنظر گرفته شده است. در بوشهر هم وضعیت مشابه شیراز است. در سایر شهرها هنوز وضعیت حاد نشده است.

چند شهر خلوت تر در استان های جنوبی برای اسکان نوروزی

او با اشاره به شهرهای مکمل برای سفر در نزدیکی شهرهایی که تکمیل ظرفیت شده اند، اظهار کرد: چندی پیش، شهرهای مکملِ مراکز پرازدحام پیشنهاد شدند، مثلا در بوشهر "دشستان" معرفی شده بود که اکنون مراکز اقامتی آن تکمیل ظرفیت شده است و به جای آن، شهرهای "دشتی"، "عسلویه" و "جم" گزینه پیشنهادی برای مسافرانی است که راهی بوشهر شده اند و به اقامتگاه نیاز دارند.

فاطمی اضافه کرد: در استان هرمزگان شهرهای میناب، سیریک، حاجی آباد و رودان پیشنهاد شده که البته برای استفاده از ظرفیت اسکان اضطرار (مثل مدارس، سالن های ورزشی و ...) است، چون در این مناطق نیز بومگردی ها و اقامتگاه های رسمی تکمیل ظرفیت شده اند.

او افزود: ظرفیت تحمل جزیره هرمز را حدود هفت هزار نفر اعلام کرده بودند و پیش بینی ما این بود که بارگذاری مسافر در این جزیره بیش از این تعداد باشد، ولی هرمز هنوز به این آمار مسافر نرسیده است. تا روز دوم فروردین ماه این تعداد پنج هزار نفر بود. ظرفیت تحمل جزیره هرمز فعلا مشکل ندارد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: همچنان توصیه برای سفر به استان های تهران، البرز، سمنان، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان، سیستان و بلوچستان به جز چابهار است. اگرچه در بسیاری از شهرهای این استان ها ظرفیت اقامتگاه ها تکمیل شده، اما هنور ظرفیت برای اسکان وجود دارد.

هفته دوم در استان های شمالی شلوغ تر می شود

فاطمی با پیش بینی شلوغی و ازدحام جمعیت در استان های مازندران و گیلان در هفته دوم تعطیلات، اظهار کرد: استان های شمالی درحال حاضر وضعیت خیلی حادی ندارند، هرچند اقامتگاه های رسمی در مازندارن و گیلان ظرفیت خالی ندارند، اما هنوز بعضی شهرها ظرفیت اسکان برای مسافر دارند. نگرانی ما هفته دوم تعطیلات است، مسؤولان استانی نیز این احتمال را داده اند در هفته دوم، مردم بیشتری به سمت شهرهای شمالی سفر کنند، چرا که در هفته اول، بارندگی و برف را در شهرهای شمالی شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین پیش بینی کرد استان اصفهان، فارس و یزد و حتی استان های جنوبی در هفته دوم، به نسبت هفته اول تعطیلات نوروز خلوت تر شوند.

فاطمی با اشاره به توزیع زمانی سفر در تعطیلات نوروز امسال، گفت: فروش بلیت و رزروهای پیش فروش شده نشان می دهد سفرهای نوروزی در هفته دوم تعطیلات ۱۳ درصد و در هفته اول، سه درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

1