25 آوریل 2024 - 13:14
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

آیین نوروزگاه در آرامگاه فردوسی با رنگ و بوی حماسی برگزار می شود

22 مارس 2022 - 10:00 dsfr.ir/tx8jm

آیین نوروزگاه در آرامگاه فردوسی با رنگ و بوی حماسی برگزار می شود
آرمین صمیمی
آرامگاه فردوسی در مشهد

مدیر کل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: جشن نوروزگاه و برنامه های متنوع آن بر پایه #شاهانامه و با رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهن دوستانه برگزار خواهد شد.

به گزارش «دنیای سفر» سید جواد موسوی در گفت و گو با ایسنا در خصوص برگزاری آیین نوروزگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی حکیم ابوالقاسم فردوسی اظهار کرد: این جشن سومین روز فروردین در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می شود. یکی از ویژگی های برگزاری این نوروزگاه گستراندن سفره های نوروزی ملل فارسی زبان از جمله کشورهای تاجیکستان و افغانستان است تا مردم هرچه بیشتر با ابعاد برپایی این جشن باستانی آشنا شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای همنوایی ۴۰ مرشدخوان توسط مرشدهای هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای مشهد و با شرکت همزمان ورزشکاران ۱۰۰ ورزشکار هیات ورزش های زورخانه ای و پهلوانی مشهد از دیگر برنامه های برجسته و منحصر به فرد این مراسم است. اجرای نقالی و مرشدخوانی توسط گروه توان یابان و نقالی گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از دیگر برنامه های جذاب این روز خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه در این برنامه ها تاکید و تمرکز ما بر مرشدخوانی و آیین های ورزش پهلوانی است، تصریح کرد: ورزش باستانی نماد خداپرستی، وطن دوستی و سلحشوری ایرانیان از هزاران سال پیش بوده است. با ورود اسلام به فلات ایران ورزش های پهلوانی الگوی جاودانی خود را پیدا کرد و شیعی مذهبان حضرت علی(ع) را به عنوان مقتدی و الگوی خود قرار دادند. در پی این بود که آیین هایی متناسب با شخصیت والای آن امام همام به گود زورخانه ها راه یافت. 

وی گفت: خدا پرستی، یتیم نوازی، حق جویی، دفاع از مظلومان در برابر ظالمان و جابران، دستگیری و یاری درماندگان، احترام به پیشکسوتان و ذریه سادات، شجاعت و سلحشوری، ایثار و فداکاری، فتوت و جوانمردی و ولایت پذیری از آموزه هایی است که فرهنگ علوی به پهلوانان ایرانی آموخته است.

موسوی درباره ارتباط فردوسی و شاهنامه با فرهنگ علوی عنوان کرد: براساس مستندات تاریخی حکیم توس از پیروان مذهب شیعه و ارادتمندان امیرالمومنین(ع) بوده است. این موضوع در زندگی ایشان چنان مشهود است که تاریخ گواهی داده اند که بخیلان و حاسدان، شیعه بودن فردوسی را دستاویزی برای ژاژخایی در دستگاه سلطان غزنوی کرده بودند اما فردوسی شجاعانه در شاهنامه به منقبت حضرت علی (ع) و سجایای اخلاقی ایشان پرداخته است. 

وی یادآور شد: برخی از محققان و پژوهشگران بر این باورند که فردوسی شخصیت پهلوان نامی شاهنامه رستم دستان را با گرته برداری از شخصیت بی همتای حضرت علی(ع) آفریده است. آیین های پهلوانی و زورخانه ای ترکیبی خردورزانه از فرهنگ قومی و کهن ایرانیان با الگوهای شیعی است و از این نظر حائز اهمیتی توصیف ناپذیر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره تاریخچه سنت های پهلوانی اظهار کرد: گود زورخانه و سنت های آن به شکلی که امروز مشاهده می کنیم، حاصل تلاش پهلوان نامی ایران پوریای ولی است. پهلوانان ایرانی از غلامرضا تختی تا مدافعان حرم درس آموخته مکتب امیرالمومنین(ع) و فرهنگ ظلم ستیز ایرانی اند که در شاهنامه نمود یافته است.

موسوی درباره اهمیت جهانی آیین های پهلوانی تصریح کرد: آیین های پهلوانی و ورزش های باستانی و زورخانه ای در سپهر تمدن بشری چنان ارزشمندند که این آیین ها در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مطابق با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

1