24 آوریل 2024 - 19:34
در دیدار سفیر ایران در عراق و نماینده ولی فقیه مطرح شد

از زائران مشکل ساز در عراق تا رایزنی برای بازگشایی مرز زمینی

17 مارس 2022 - 23:30 dsfr.ir/jd95e

از زائران مشکل ساز در عراق تا رایزنی برای بازگشایی مرز زمینی
علی النصراوی
زائران ایرانی در مسیر عراق

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار سفیر ایران در عراق، با بررسی راه کارهای تسهیل بخش سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات، درباره تخلفات زائران انفرادی و آزادبرها در این کشور و همچنین رایزنی درباره بازگشایی مرز زمینی عراق مطابق وعده دولت این کشور، گفت و گو کردند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب که برای امضاء تفاهم نامه با بعثه حج عراق به این کشور سفر کرده است، دیداری با سفیر کشورمان در بغداد داشت و درباره ثبت دفتر نمایندگی دائم سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در عراق، تدابیر امنیتی برای کاروان های زیارتی عتبات، سامان دهی کاروان های ایرانی و اجباری شدن بیمه درمانی زائران با یکدیگر گفت وگو کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اهمیت، جایگاه و حساسیت عراق در سیاست فرهنگی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، تلاش های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور را در زمینه ارائه خدمات به زائران و لغو روادید بین دو کشور ستودنی دانست و ابراز امیدواری کرد که با پیگیری های سفیر کشورمان، به زودی مرزهای زمینی ایران و عراق بازگشایی شود.

او همچنین از سفارت ایران در عراق درخواست کرد در جریانِ تغییر سیاست های فرهنگی و شیوه های اجرایی اعزام زائران به عتبات عالیات، همراه و کمک باشد.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در این دیدار، از تخلفات گسترده و مشکلات فراوان کاروان های آزادبر انتقاد کرد و گفت: بیشترین مشکلات به زائران "انفرادی" و "آزادبرها" مربوط است. درباره زائرانی که قانونی و توسط سازمان حج و زیارت اعزام می شوند، چون یک فرآیند سازمان یافته و مدیریت شده دارند و نهاد پاسخگو در این زمینه وجود دارد، هم از نظر امنیتی و هم از نظر مسائل کنسولی، کمترین مشکل را دارند.

سفیر ایران در بغداد که پیش تر از موافقت دولت عراق با بازگشایی مرزهای زمینی از اول ماه شعبان (۱۳ اسفندماه) خبر داده بود و سازمان حج و زیارت نیز زمان آن را نیمه شعبان برابر با ۲۷ اسفندماه اعلام کرده بود، درحالی که هنوز این وعده عملی نشده است، در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، به رایزنی ها برای بازشدن مرزهای زمینی بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: توافقات اولیه با کشور میزبان (عراق) برای بازگشایی مرزهای زمینی انجام شده است و به محض ابلاغ و اجرایی شدن این توافقات از طرف دولت عراق، اطلاع رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت و تا زمانی که ابلاغ رسمی از طرف دولت عراق صادر نشده است، زائران از مراجعه به مرزهای زمینی خودداری کنند.

مسجدی همچنین از شرایط مساعد داخل عراق و اشتیاق مردم این کشور برای پذیرایی از زائران ایرانی خبر داد و اظهار کرد: خدمت به زائرین اباعبدالله الحسین و ائمه معصوم (ع) افتخاری بزرگ و توفیقی مضاعف است و تمام همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق همچون گذشته و با افتخار دوشادوش بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مهیای خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات هستند.

1