18 آوریل 2024 - 18:49

استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد

17 مارس 2022 - 07:30 dsfr.ir/k12un

استان های خلوت تر برای سفر اعلام شد
میثم رودکی
میدان آزادی در تهران

مدیرکل دفتر توسعه #گردشگری داخلی با اعلام این که ظرفیت اقامت مسافران نوروزی در هشت استان کشور به بالای ۸۰ درصد رسیده است، فهرست استان های کم مسافر و خلوت تر را برای سفر ایمن و دور از ازدحام در دوران کرونا اعلام کرد.

به گزارش «دنیای سفر» ، سیدمصطفی فاطمی در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر که چهارشنبه ۲۵ اسفندماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت مدیریت سفر در نوروز امسال با توجه به پیش بینی افزایش سفرها که طبق برآورد وزارتخانه های راه و گردشگری ۳۰ درصد بیشتر از نوروز سال ۹۸ خواهد بود، گفت: بررسی ها نشان می دهد در هشت استان بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد ضریب اشغال مراکز اقامتی به بالای ۸۰ درصد رسیده است. در این استان ها شهرهای جایگزین شناسایی شده تا در زمان ازدحام و شلوغی در مرکز، برای مدیریت سفر و جلوگیری از ازدحام اعلام شوند.

او افزود: در برخی شهرها میزان رزرو مراکز اقامتی پایین است و در شرایط کرونا به مردم توصیه می شود این مناطق برای سفر انتخاب شوند. البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان و کرمان، تا این لحظه از جمله استان هایی هستند که مراکز اقامتی آن ها کم تر رزرو شده و کم مسافرتر هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برای سفر نوروزی اشاره کرد و گفت: ۲۲۵ قطار مسافربری با ۲۲۴ هزار صندلی، ۱۲۴ اسکله و ۲۸۴۰ شناور، ۲۶ هزار صندلی پرواز و ۲۴ هزار مینی بوس از جمله ظرفیت های آماده شده برای سفرهای نوروزی است. 

او اضافه کرد: بیشترین پایگاه های نوروزی مربوط به ناجا بوده و هلال احمر نیز در قالب ۷۹۹ پایگاه و ۱۲۵۰ تیم امدادی و ۲۲ پایگاه هوایی در نوروز خدمات رسانی می کند و حدود ۱۲۰۰ تیم نظارتی در حوزه بهداشت نظارت خواهند داشت. 

فاطمی همچنین گفت: پایگاه های امدادخودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی علاوه بر سامانه ۰۹۶۲۹، از طریق اپلیکیشن آن در دسترس است. حدود ۸۹۰ پایگاه امداد خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایجاد شده که علاوه بر این، امدادرسانی خودروهای آفرود نیز امسال فعال شده است.

او این توضیح را اضافه کرد که ساماندهی خودروهای آفرود توسط کانون درحال انجام است تا مسیرهای حرکت این نوع خودروها مشخص شود؛ چرا که آسیب های زیادی از این طریق وارد شده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین از برپایی ۱۰۰۰ سفره هفت سین و بازارچه های صنایع دستی در محورهای گردشگری و در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرهای پرمسافر برای شکستن ترافیک و سوانح جاده ای خبر داد.

فاطمی تاکید کرد که در تعطیلات نوروز با توجه به تاکید ستاد ملی کرونا برای سفر ایمن و بهداشتی از مراکز اقامتی غیررسمی استفاده نخواهد شد، ولی در مواقع اضطراری از ظرفیت سالن های ورزشی، خوابگاه های دانشجویی و کلاس های درس استفاده می شود.

او با اشاره به خروج بخشی از ظرفیت خدمات گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: تمام امکانات را برای اسکان مسافران تجمیع کرده ایم، برخی تاسیسات خارج شده را برگرداندیم. علاوه بر این، آن بخش از ظرفیت که در دوران کرونا کاهش پیدا کرده است دوباره بازبینی شده و سعی کردیم ظرفیت را به سال ۹۸ برسانیم.

دبیر ستاد هماهنیگی خدمات سفر با بیان این که فرهنگ سفر مردم ما لحظه آخری است، درخواست کرد: حتما برای سفرهای نوروزی از پیش برنامه ریزی شود و مردم به اطلاعیه ها دقت کنند تا در نوروز با کمترین آسیب مواجه شویم.

همه تاسیسات گردشگری باید کُد سامانه «ایران من» را نصب کنند

یحیی نقی زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز گزارشی از روند نظارت های پیش از نوروز برای اطمینان بخشی از اجرای پروتکل ها و انجام واکسیناسیون پرسنل و قیمت ها در مراکز اقامتی و گردشگری ارائه کرد و افزود: برای اولین بار اکیپ های تخصصی برای نظارت در نوروز از چهارشنبه ۲۵ اسفندماه اعزام شده اند که به صورت مستقیم شکایات های دریافت شده از سامانه را نامحسوس بازدید و نظارت می کنند.

او با تاکید بر این که پذیرش مسافران نوروزی در تاسیسات اقامتی منوط به ارائه گواهی واکسن شده است، گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد کرونا، برای اطمینان از ایمن بودن مقاصد و تاسیسات گردشگری مقرر شد تمام تاسیسات گردشگری به سامانه «ایران من» متصل شوند و تصویر تاییدیه این سامانه را در مبادی ورودی آن مکان الصاق کنند. علاوه بر این مسافران از طریق سامانه «جانا» قبل از عزیمت به مرکز اقامتی از ایمن بودن آن می توانند مطلع شوند.

نقی زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی نظارت بر نرخ گذاری مراکز گردشگری و اقامتی با توجه به تاکید رییس جمهور درباره نظارت و کنترل قیمت ها در نوروز، اظهار کرد: خدمات سفر به ویژه در بخش اقامت در آستانه نوروز، افزایش یا تعدیل نرخ ندارند، چون در مهرماه امسال این اتفاق افتاده است. ضمن این که برای بالاتر نرفتن هزینه سفر برخلاف قیمت گذاری مراکز اقامتی پایین تر از نرخ تورم صورت گرفت. برای مدیریت آن نیز بخشنامه ای ابلاغ شد که این مراکز برای رعایت حال مردم، قیمت ها تغییر نکند و نظارت ها نیز مستقیم و میدانی از طریق ستادهای استانی و مرکز انجام می شود. نظارت روی قیمت مشکلی ندارد، مگر اینکه ما مطلع نشویم.

۲۵ پایگاه تاریخی و ۷۸۵ موزه آماده نوروز شده اند

همچنین فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه های ملی و جهانی با اشاره به افت بازدیدها از موزه ها و پایگاه های تاریخی در دوران کرونا، یادآور شد: در سال ۹۸ حدود هفت میلیون و در سال ۹۹ حدود ۴۲۰ هزار گردشگر از این اماکن بازدید کردند.

او با اشاره به آمادگی موزه ها، پایگاه ها و محوطه های تاریخی از بهمن ماه برای نوروز، اظهار کرد: ۲۵۳ پایگاه ملی و جهانی و ۷۸۵ موزه برای بازدید نوروزی آماده هستند. ۶۰ نقطه شامل پایگاه های ملی و جهانی و موزه ها به عنوان پایلوت برگزاری مراسم نوروز در کشور انتخاب شده و دوهزار برنامه آیینی و نوروزگاه پیش بینی شده است.

حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ستی، هم درحالی که سفرهای نوروزی از چند روز گذشته آغاز شده است، از معرفی روستاهای هدف گردشکری و کم تر دیده شده از طریق فضای مجازی در روزهای آتی خبر داد تا در مسیر بازدید مردم قرار گیرند.

تفاهم نامه گردشگری با شرکت ارتباطات سیار ایران 

در پایان این نشست نیز تفاهم نامه همکاری میان معاونت گردشگری و شرکت ارتباطات سیار ایران با هدف تسهیل خدمات به مسافران و گردشگران امضا شد که قائم مقام این شرکت در پاسخ به ایسنا درباره غیرممکن بودن و محدودیت خرید سیم کارت از سوی گردشگران خارجی در ایران، رفع تدریجی این مانع را یکی از اقدامات این تفاهم نامه ذکر کرد. این تفاهم نامه که به مدت پنج سال اعتبار دارد، به گفته معاون گردشگری قرار است خدمات مورد نیاز گردشگری را تامین کند.

1