28 مارس 2024 - 13:17
معاون گردشگری خبر داد

اصلاح رایگان موتورخانه ها در اقامتگاه های گردشگری

15 مارس 2022 - 10:00 dsfr.ir/tk1aq

اصلاح رایگان موتورخانه ها در اقامتگاه های گردشگری
میثم رودکی
اقامتگاه بومگردی «پیله بابا» در رشت

معاون #گردشگری از موافقت وزارت نفت با پیوستن مراکز اقامتی کشور به «طرح ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها» با هدف مدیریت هزینه و مصرف انرژی و تاثیر غیرمستقیم آن در کنترل هزینه #اقامت خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» علی اصغر شالبافیان خبر داد: پیرو اقدامی که شرکت ملی گاز ایران درباره راه اندازی «طرح ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها» انجام داده بود، با پیشنهادی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت نفت داد، مبنی بر این که تأسیسات گردشگری به ویژه هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها نیز بتوانند مشمول این طرح شوند و از مزایای آن استفاده کنند این اتفاق میسر شد.

وی افزود: دلیل ارائه چنین پیشنهادی، افزایش تعرفه های حامل های انرژی به ویژه گاز در سال اخیر بود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به این جمع بندی رساند که اگر مراکز اقامتی بتوانند مشمول این طرح شوند، شاید با صرفه جویی ناشی از اجرای این طرح، هزینه تمام شده گاز بهای تأسیسات گردشگری کاهش پیدا کند.

معاون گردشگری اضافه کرد: این پیشنهاد به وزارت نفت ارسال شد و خوشبختانه با دستور موافقِ وزیر نفت و همکاری شرکت ملی گاز ایران همراه شد. به همین دلیل با توجه به این که ماهیت واحدهای گردشگری، خدماتی است و عموم مردم نیز از خدمات این مراکز استفاده می کنند، این اقدام می تواند در فرهنگسازی مصرف بهینه گاز هم مؤثر باشد.

شالبافیان گفت: این دستور توسط شرکت ملی گاز و سرپرست طرح بهینه سازی مصرف گاز به تمام مدیران عامل شرکت های گاز استانی ابلاغ شد و بر این اساس، تأسیسات اقامتی و گردشگری مانند هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها می توانند از مزیت های طرح "اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها" استفاده کنند.

معاون گردشگری همچنین اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در استان هایی که بیشترین تأسیسات گردشگری را دارند، این طرح هرچه زودتر با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران اجرا شود. این اقدام در واقع یک اقدام حمایتی مؤثر برای حوزه صنعت گردشگری در پایان سال است.

شرکت ملی گاز ایران از پاییز سال ۹۹ همسو با سیاست های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور، «طرح ملی بهینه سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری» را در دستور کار قرار داد تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته از مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آن ها به صورت «رایگان» اقدام شود. با اختصاص و پرداخت هزینه های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش های سرویس و تنظیم مشعل، عایق کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه سازی می شود.

چندی پیش، جامعه هتلداران کشور نسبت به افزایش هزینه حامل های انرژی، به ویژه شش برابر شدن قیمت گاز معترض شده و درباره گران کردن خدمات اقامت در هتل ها هشدار داده بود که طبق اعلام معاون گردشگری کشور، مجلس به اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری و کارگاه های صنایع دستی در بودجه ۱۴۰۱ رأی مثبت داد، اما لازمه اجرای آن، تایید شورای نگهبان است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1