29 مارس 2024 - 15:41

بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از ۱۱ ماه تعطیلی

14 مارس 2022 - 10:00 dsfr.ir/7y797

بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از ۱۱ ماه تعطیلی
راسخون
کتابخانه کاخ نیاوران

کتابخانه اختصاصی کاخ #نیاوران باز شد. این موزه به خاطر اجرای پروژه بهسازی و حفاظت و مرمت آثار، بنا و تزئینات وابسته به #معماری ۱۱ ماه تعطیل بود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در راستای اجرای پروژه مرمت و بهسازی موزه کتابخانه اختصاصی که بر مبنای راهبرد کلی مجموعه نیاوران برای ارتقاء سطح حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی و فرهنگی در موزه ها صورت گرفت، دو بخش کلی با عناوین "بهسازی فضای معماری و آرایه های معماری" و "ساماندهی حفاظتی ۳۵۷ تابلو نقاشی موجود در گنجینه این موزه" نیز انجام شد.

بهسازی و تعمیر اجزا و تزئینات تالارهای نمایش و گنجینه موزه، تعمیر و بازپیرایی کفپوش های چوبی، پاکسازی و تعمیر روشنایی سقف موزه، بهسازی تأسیسات الکتریکی و روشنایی، رنگ آمیزی دیوارها، طراحی و اجرای حفاظ شیشه ای در طرفین مسیر بازدید بر مبنای عناصر دکوراتیو موجود، اصلاح نسبی تابلوهای معرفی آثار، درمان و مرمت حفاظتی کتاب های خطی و چاپ سنگی موزه و همچنین پاکسازی اصولی پرده های کرکره ای، گنجه های کتابخانه و کتاب های موجود، کفپوش موکتی، مبلمان و سایر آثار موجود در تالار نمایش موزه در جریان این پروژه انجام شد.

مرتضی ادیب زاده، مدیرکل موزه های کشور در مراسم بازگشایی کتابخانه مجموعه نیاوران، گفت: ما ظرفیتی غنی از دانش و تجربه در بدنه موزه داری داریم که نباید نادیده گرفته شود و در این راستا سعی می کنیم واسطی باشیم بین موزه ها و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی تا ارتباطی مؤثر شکل بگیرد و حفظ شود.

او در مورد سیاست ها و برنامه های این اداره کل بیان کرد: در حال حاضر در نظر داریم به جای افتتاح موزه جدید، به رفع مشکلات موزه های فعال فعلی بپردازیم. همچنین در مورد موزه های خصوصی نیز ساماندهی کلی انجام خواهیم داد تا به سطح استاندارد برسند.

ادیب زاده تأکید کرد: با ایجاد رقابت بین موزه ها، تعاملات بیشتر و برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک باید شأن موزه ها را ارتقاء دهیم.

همچنین مریم جلالی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران علت همزمانی بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی با روز بزرگداشت نظامی گنجوی را رونمایی از نسخ خطی این شاعر ایرانی در این موزه دانست و گفت: اسفند ماه، دورخیزی است برای یک آغاز، چراکه احساس نو شدن باعث می شود انگیزه ها بیشتر شود و علت انتخاب ما برای برگزاری مراسم بازگشایی موزه کتابخانه در این زمان، همین نگاه بود.

او که این میراث بزرگ فرهنگی را پیونددهنده نسل گذشته به آینده می داند، افزود: موزه به عنوان یکی از اصلی ترین عناوین سبد فرهنگی خانوار است و ما پاسبان و نگهدار این اسناد هستیم.

مدیر مجموعه کاخ موزه نیاوران از تلاش های مستمر پرسنل این مجموعه در اجرای این پروژه ۱۱ ماهه قدردانی و بیان کرد: در کارهای مدیریتی، ما مثلثی را دنبال می کنیم که سه ضلع آن مخاطب، سیاست گذار و کارشناسان است که نظر هر سه طیف باید در آن رعایت شود و حائز اهمیت است.

آتوسا مؤمنی، عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران هم در این مراسم، گفت: بازگشایی موزه کتابخانه نیاوران وسعت مخاطب پذیری را افزایش می دهد و فرصتی است تا بازدیدکنندگان اطلاعات جدیدتری را در خصوص این مجموعه و گنجینه غنی آن کسب کنند.

او درباره مخاطبان هدف این کتابخانه، اظهار کرد: کتاب های این موزه بعضاً خاص هستند و تنها نمونه و نسخه موجود در ایران است که در این موزه گردآوری شده است. همچنین گنجینه ای از کتاب هایی در این موزه وجود دارد که بخشی از داده های فرهنگی تاریخی کشور است و می تواند برای افراد اهل فن، نویسندگان و پژوهشگران، محلی برای رجوع باشد. از این رو دیجیتال سازی آن امری ضروری است.

عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران یادآور شد: کاخ موزه نیاوران ریشه ای است از فرهنگ، تاریخ و معماری ایرانی و مدرن که به علت گذار از دوره ای به دوره ای دیگر دارای شأن ملی است که محتویات آن در صورتی که کاملاً شناخته شود و بتواند میراث ناملموس جاری در آن ها احصاء شود، گامی بزرگ و رو به جلو است.

مؤمنی گفت: اقشار مختلف جامعه در تعطیلات عید اگر علاقه مند به حوزه فرهنگی و تاریخی یا حتی به حوزه گردشگری و طبیعت هستند بهترین فرصت را برای بازدید دارند.

همزمان با بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران از دو نسخه خطی "خمسه" و "اسکندرنامه" از گنجینه این موزه نیز رونمایی شد. خمسه در سده دهم هجری قمری توسط سید احمد الحسینی با خط خوش نستعلیق و عیار استادی در قطع وزیری کتابت شده و اسکندرنامه نیز فاقد رقم کاتب است و با خط خوش نستعلیق در قطع رحلی در سده سیزدهم هجری قمری کتابت شده است.

1