19 آوریل 2024 - 05:22
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث:

مخازن سعدآباد را با میلیاردها تومان سرمایه قفل کرده ایم

13 مارس 2022 - 00:30 dsfr.ir/cp1gf

مخازن سعدآباد را با میلیاردها تومان سرمایه قفل کرده ایم
دریافتی
کاخ موزه سعدآباد در شمال تهران قرار دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی، کاخ سعدآباد را سرمایه بسیار مهم و دریایی از ظرفیت های موزه ای، هنرهای تجسمی و مخزن ملی دانست که می تواند محلی هم برای برگزاری کنسرت های موسیقی باشد و گفت: متاسفانه مخازن را قفل کرده ایم و میلیاردها تومان سرمایه که به نسل های آینده تعلق دارد، در حال از بین رفتن است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی سعدآباد، سعید اوحدی در شورای مدیران این مجموعه فرهنگی تاریخی، تاکید کرد: باید به دنبال راهکار برای حل مشکلات و چالش های موجود باشیم و انتخاب درست حتما باید با شاخص ها و زمینه های صحیح همراه باشد تا ما را به اهداف و آرمان های ترسیم شده برساند.

او با بیان این که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تمام وجود در کنار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است، گفت: فعالیت جزیره ای معنا ندارد و در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همانند اعضای یک خانواده نقش آفرینی خواهیم کرد و اگر مجموعه سعدآباد مشکلی داشته باشد، مشکل تمام اعضای خانواده وزارتخانه است و با همفکری به سمت حل مسائل پیش می رویم.

اوحدی با توجه به افزایش فعالیت کاخ ها و تعداد بالای بازدیدکنندگان، برنامه ریزی کوتاه مدت را برای نوروز پیشنهاد کرد و افزود: باید اولویت بندی داشته باشیم. وزارتخانه نیز هرچه در توان دارد به کار خواهد گرفت تا با نظرات کارشناسی مسائل و دغدغه های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد حل شود. تدوین برنامه زمانی بلندمدت نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید دستور کار قرار گیرد و برای آن باید چاره اندیشی و تدبیر شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که ظرفیت عظیمی با عنوان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در کشور وجود دارد، یادآور شد: این مجموعه دارای بیشترین ظرفیت، تنوع و وسعت در حوزه میراث فرهنگی است و با دریایی از ظرفیت در بخش موزه ها و مخازن روبه رو هستیم.

او همچنین سعدآباد را مجموعه ای خاص و منحصر به فرد با ظرفیت عظیم معرفی کرد که در اختیار خانواده میراث فرهنگی قرار دارد و اظهار کرد: باید مُدل های مختلفی که در دنیا در مدیریت چنین مجموعه هایی مدنظر قرار گرفته است، مورد مطالعه قرار گیرد و از بهترین الگوهای مدیریتی در دنیا بهره مند شویم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با بیان این که باید رویدادمحور عمل کنیم و از ظرفیت موجود مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در حوزه اقتصاد فرهنگ به نحوی مطلوب استفاده کنیم، گفت: نکته قابل تأمل این است که چقدر روی اقتصاد فرهنگ مجموعه های موزه ای به خصوص سعدآباد کار کرده ایم تا از این ظرفیت عظیم در حوزه اقتصاد و فرهنگ بهره مند شویم؟

اوحدی ادامه داد: در سعدآباد ۱۱۰ هکتار مساحت، ظرفیت و امکانات داریم و می توانیم رویدادهای مختلفی را مدنظر قرار دهیم. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، میراث تاریخی و فرهنگی این کشور و به عنوان یک سرمایه بسیار مهم تلقی می شود، به طور حتم مردم از برگزاری رویدادها در این مجموعه استقبال خواهند کرد، اما متاسفانه مخازن را قفل کرده ایم و میلیاردها تومان سرمایه که به نسل های آینده نیز تعلق دارد در حال از بین رفتن است.

او با تاکید بر ضرورت سامان دهی زیرساخت های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، گفت: دریایی از مخازن ملی و تابلوهای اصیل دوره های مختلف در این مجموعه وجود دارد و باید در حوزه هنر و هنرهای تجسمی به بهترین شکل از ظرفیت ها استفاده کنیم.

اوحدی سپس تاکید کرد: باید برون سپاری و نظارت عالیه به عنوان راهکار بسیار مهم در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مدنظر قرار گیرد و به دلیل نفیس بودن دارایی های این مجموعه باید با رعایت ضوابط و پروتکل ها، فعالیت ها به بهترین شکل پیش برود؛ چرا که امکان دستیابی به ارزش افزوه بسیار بالا با توجه به ظرفیت های فوق العاده این مجموعه وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: می توان در حوزه موسیقی و برگزاری کنسرت ها با لحاظ کردن تدابیر لازم حوزه میراثی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد وارد شد. در تمام کشورها از تمام ظرفیت های مجموعه های فرهنگی و تاریخی برای درآمدزایی استفاده می کنند و باید بدانیم که زیباترین و بهترین امکانات برای برگزاری رویدادها و مناسبت های مختلف در مجموعه سعدآباد وجود دارد.

اوحدی اظهار کرد: درآمدهای این مجموعه باید برای توسعه هزینه شود. تا جایی که ظرفیت ها اجازه دهد، علاوه بر درآمدهای خود مجموعه، هر کمکی از دست وزاتخانه برآید، برای اعتلای سعدآباد انجام خواهد شد.

1