28 مارس 2024 - 13:35

بازگشایی موزه ملی عراق پس از ۳ سال

9 مارس 2022 - 22:20 dsfr.ir/5s9iu

بازگشایی موزه ملی عراق پس از ۳ سال
ویکی مدیا
موزه ملی عراق

فعالیت موزه ملی #عراق پس از سه سال وقفه ناشی از ناآرامی های #سیاسی، بار دیگر آغاز شد.

به گزارش «دنیای سفر» و به نقل از آرت نیوز، روز دوشنبه، موزه ملی عراق در بغداد که به مدت سه سال به دلیل تنش های سیاسی در منطقه و نگرانی درباره امنیت موزه تعطیل شده بود بار دیگر آغاز به کار کرد.

نخست وزیر عراق به طور رسمی این موزه را در روز یکشنبه بازگشایی کرد. موزه ملی عراق که بازسازی شده است، از سال ۲۰۰۹ به دلیل شدت گرفتن اعتراضات ضددولتی در بغداد تعطیل شده بود. این موزه که آثار باستانی متعلق به بین النهرین، عباسیان و تمدن های ایرانی را در خود جای داده است، نخستین بار در دهه ۲۰ میلادی و در جریان یک طرح فرهنگی که توسط یک باستان شناس بریتانیایی ترتیب داده شده بود، تاسیس شد.

در این موزه که اخیرا بازگشایی شده، آثار تاریخی اسلامی قرن نهمی و آثار تاریخی دوره های مختلف تاریخ به نمایش گذاشته شده است.

امنیت این موزه سال ها به دلیل درگیری های منطقه با خطر مواجه بوده است. در سال ۲۰۰۳، پس از تهاجم ارتش آمریکا که به سقوط صدام منجر شد، مجموعه این موزه غارت شد و این منطقه شاهد افزایش روند قاچاق آثار تاریخی شد. گمان می رود حدود ۱۵هزار اثر تاریخی از این موزه غارت شده باشد. نیمی از این آثار هنوز به منطقه بازگردانده نشده اند. این موزه پس از ۱۲ سال تعطیلی بار دیگر در سال ۲۰۱۵ بازگشایی شد.

1