28 مارس 2024 - 13:31

صنایع دستی و جاذبه های گردشگری نرماشیر چه هستند؟

9 مارس 2022 - 17:00 dsfr.ir/xm97u

صنایع دستی و جاذبه های گردشگری نرماشیر چه هستند؟
دریافتی
پته دوزی نرماشیر

صنایع دستی مشهور شهرستان #نرماشیر شامل قالیبافی، گلیم بافی، مرواریدبافی، سفالگری و حصیربافی است.

به گزارش «دنیای سفر» بر اساس اسناد معتبر تاریخی شهرستان نرماشیر یکی از مناطق آباد و پررونق استان کرمان بوده که با توجه به قرارگیری در مسیر کاروان رو، شهرها و آبادی های مختلفی تا حاشیه رودخانه نساء این شهرستان شکل گرفته است. در این آبادی ها و شهرها کاروانسراها، قلعه ها، بازارها، آتشکده ها، مساجد، آب انبارها و سایر بناهای حکومتی و تجاری ساخته شده است.

صنایع دستی مشهور شهرستان نرماشیر شامل قالیبافی، گلیم بافی، مرواریدبافی، سفالگری و حصیربافی است که با راه اندازی مرکز صنایع دستی و کارگاه های قالیبافی در روستاهای سیدآباد و حسن آباد کناره رونق آن ها دوچندان شده است.

محمدرضا منصوری، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نرماشیر با اشاره به خشکسالی هایی اخیر این شهرستان گفت: صنایع دستی و گردشگری می تواند جایگزینی مناسب برای اقتصاد کشاورزی این شهرستان شود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی سال های اخیر روستاهای شمالی نرماشیر و آسیب بخش عظیمی از صنعت کشاورزی این روستاها، اقتصاد گردشگری و صنایع دستی می تواند جایگزینی مناسب برای اقتصاد کشاورزی این مناطق شود.

منصوری ادامه داد: در فاز نخست روستاهای سیدآباد، چهل تخم و دشت آباد به عنوان پایلوت برای اجرای طرح های بوم گردی و ایجاد کارگاه های صنایع دستی انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه مسئولان محلی شهرستان نرماشیر توجه ویژه ای برای اجرای این طرح در روستاهای این شهرستان دارند.

منصوری تاکید کرد: ظرفیت های تاریخی و طبیعی شهرستان نرماشیر مورد توجه گردشگران است که با فراهم کردن زیرساخت های لازم باید صنعت گردشگری را در این شهرستان توسعه داد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نرماشیر با اشاره به تولید انواع صنایع دستی از شاخه و برگ درخت خرما در این شهرستان گفت: کاربردی کردن صنایع دستی شهرستان نرماشیر راهکاری برای رونق اقتصادی این منطقه بوده و در همین راستا هنر حصیربافی این شهرستان در حال توسعه و رونق است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان نرماشیر دارای نخلستان های وسیع و گسترده ای است اظهار کرد: هنرمندان صنایع دستی این شهرستان از شاخه و برگ درختان خرما انواع مختلف صنایع دستی همچون پادری، سبد، حصیر، چیلوک زیرانداز، سفره، سفتو، بادبزن و غیره تولید می کنند که علاوه بر اشتغال پایدار به رونق اقتصادی این منطقه کمک زیادی کرده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نرماشیر با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدات حصیربافی و سیس بافی این شهرستان رونق خوبی پیدا کرده است افزود: در سال های گذشته برخی از صنایع دستی این شهرستان در حال منسوخ شدن بود که خوشبختانه با فرهنگ سازی و طرح هایی که در راستای ایجاد کارگاه های صنایع دستی ارائه شده است جانی دوباره گرفته اند.

وی به جاذبه های شهرستان نرماشیر اشاره و اظهار کرد: قلعه خان، شهر قدیم نرماشیر، محوطه پیرماشا مربوط به دوره ساسانی، برج های نگهبانی، محوطه باستانی جلال آباد، قلعه جمالی، محله قاجار، جنگل کهور و گز روستای کدور، کلوت های علی آباد تدین و... از جمله این جاذبه ها هستند.

وی به پادری بافی به عنوان یکی از صنایع دستی های نرماشیر که در حال منسوخ شدن بود اشاره کرد و گفت: این پادری ها از الیاف یا همان لیف خرما که در زبان محلی به آن «سیس» می گویند، بافته و به اشکال و رنگ های مختلف و متنوع روانه بازار می شود که مدتی تولید آن به شدت کاسته شده بود.

منصوری ادامه داد: هم اکنون در کارگاه تولید پادری روستای عزیزآباد پایین شهرستان نرماشیر روزانه ۱۵ هنرمند بیش از ۳۰ نوع پادری تولید می کنند که هرکدام از آن ها به مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

1