28 مارس 2024 - 08:24
درخواست معاون سازمان حج از مردم

به مرز عراق نروید!

8 مارس 2022 - 19:40 dsfr.ir/ox2xz

به مرز عراق نروید!
ایرنا
پارکینگ مرزی در شهرستان مرزی چذابه

معاون عتبات سازمان #حج و زیارت از مردم درخواست کرد تا عملی شدن وعده #عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی، فعلا به سمت این مرزها نروند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، همزمان با اعیاد شعبانیه، برخی با تصور بازگشایی مرزهای زمینی به سمت این مرزها حرکت کرده اند که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد که این مرزها همچنان بسته است و ویزای دو کشور هم در مرزهای زمینی هنوز لغو نشده است. سیدمجید میراحمدی گفته: تصور بر این بوده که روادید تردد زمینی بین دو کشور لغو شده است، اما تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده و همچنان سفر زیارتی به عتبات عالیات عراق از مرزهای زمینی ناممکن است.

ایران و عراق از آبان ماه امسال در توافقی ویزای دو کشور را فقط برای سفرهای هوایی لغو کردند و سازمان حج و زیارت نیز فقط از طریق مرزهای هوایی زائران را به عتبات عالیات اعزام می کند. هرچند، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق چندی پیش خبر داده بود که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق قول داده است از ماه شعبان برابر با ۱۳ اسفندماه ویزای زمینی نیز لغو شود و همین، انگیزه حرکت برخی برای حرکت به سمت مرزهای زمینی شده است.

سازمان حج و زیارت نیز با آن که برای سفرهای نوروزی از زائرانی که متقاضی سفرهای زمینی بودند ثبت نام کرده بود، اما تصریح کرده است: عراق جز وعده شفاهی، تاکنون هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این باره نداشته است و فعلا سفرهای عتبات عالیات عراق از مسیر هوایی انجام می شود.

صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز با یادآوری این که وزارت بهداشت دو کشور هنوز نتوانسته اند مجوز سفرهای زمینی را بدهند، افزود: البته با پیگیری رییس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و ملاقاتی که با نخست وزیر عراق داشتند قول دادند در ماه شعبان احتمال این که نیمه شعبان مرز زمینی باز شود، وجود دارد، ولی هنوز تاییدیه مکتوب، نامه، دست خط و یا مصوبه ای به سازمان حج و زیارت داده نشده است.

او گفت: فقط اعلام شده ممکن است در نیمه شعبان، عراقی ها مرز را باز کنند. بنابراین از هموطنان می خواهیم تا زمانی که قول داده اند و آن را عملی می کنند فعلا کسی سمت مرزهای زمینی عراق نرود.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرد: امکانات و زیرساخت در نقاط مرزی چندان مناسب نیست، مردم اگر به سمت مرزها بروند هم خودشان اذیت می شوند و هم فعلا تا وعده ای که دولت عراق داده است، خبری از باز شدن مرز زمینی عراق نیست.

مرزهای زمینی عراق از زمان همه گیری کرونا بسته شده و فقط در مقاطعی، همچون اربعین به روی زائران ایرانی باز شده است. سازمان حج و زیارت که سفرهای هوایی عراق را با قیمتی در حدود ۹ میلیون تومان آغاز کرده، معتقد است بازگشایی مرزهای زمینی برای سفرهای زیارتی، هزینه سفر عتبات را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. این سازمان با توجه به سفرهای غیرمجازی که قبلا از طریق مرز زمینی صورت گرفته، از ستاد ملی کرونا بارها خواسته است مجوز سفرهای زمینی را صادر کند. سفر زائران از مرز زمینی دو کشور منوط به تایید وزارت بهداشت ایران و عراق است.

درحال حاضر، تردد از مرز زمینی عراق به سمت ایران مانعی ندارد و زائران ایرانی در برگشت می توانند از این مرزها وارد کشور شوند. ورود اتباع عراقی نیز درصورت داشتن ویزا و با ارائه تست کووید امکان پذیر است.

1