28 مارس 2024 - 22:14

هگمتانه یک قدم نزدیک تر به ثبت جهانی

8 مارس 2022 - 09:30 dsfr.ir/728ri

هگمتانه یک قدم نزدیک تر به ثبت جهانی
ایرنا
محوطه تاریخی هگمتانه

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار همدان از طراحی و تصویب مسیر جایگزین بازار آهن فروشان خبر داد و گفت: بزرگترین مانع ثبت جهانی هگمتانه ورود سواره به عرصه آن است که اگر اصلاح شود مهمترین قدم برای ثبت جهانی برداشته می شود.

به گزارش «دنیای سفر» فزراد تیموری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه استاندار همدان با عزمی جزم پیگیر ثبت جهانی هگمتانه است، اظهار کرد: جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده و آخرین جلسه با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی بود که در آن جلسه بحث موانع ثبت مطرح و مقرر شد اگر موانع رفع شوند برای ثبت جهانی مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کمیته پیگیری ثبت جهانی هگمتانه در استانداری همدان تشکیل شده و جلسات مستمری برگزار می شود، افزود: خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی در این زمینه رسیده ایم.

تیموری تصریح کرد: یکی از اصلی ترین موانع ثبت جهانی هگمتانه بحث ورود سواره به عرصه هگمتانه و مسیری است که برای بازار آهن فروشان ایجاد شده است که با پیگیری های انجام شده مسیر جایگزین طراحی و در کمیسیون ماده ۵ شهر همدان با ریاست استاندار به تصویب رسید.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه این طرح در شورای ترافیک شهرستان همدان و استان نیز مصوب شده است، مطرح کرد: نقشه های این مسیر هفته گذشته مصوب شد و پیگیر اجرای آن هستیم که اگر اجرایی شود یک قدم بزرگ برای ثبت جهانی هگمتانه برداشته می شود.

وی با اشاره به اینکه پس از ایجاد معبر، آسفالت نیز از عرصه هگمتانه حذف می شود، عنوان کرد: یکی دیگر از موانع ثبت جهانی، ساماندهی سیما و منظر جداره ها است که قرار شد با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی طرح ساماندهی سیما و منظر و نما و جداره خیابان اکباتان، میدان امام(ره) و خیابان بوعلی تهیه شود که این کار در حال انجام است و سپس در کمیته پیگیری مطرح می شود و امیدواریم با مشارکت خوب مردم ساماندهی خیابان ها عملی شود.

تیموری اضافه کرد: مورد دیگری که وجود دارد در رابطه با تاسیسات برقی و کابل های مخابرات روی جداره ها است که در این رابطه جلسه ای با ادارات برق و مخابرات برگزار و مقرر شد نقشه ساماندهی سیم و کابل های جداره بازار همدان و خیابان های بوعلی و اکباتان را ارائه دهند تا کار اجرایی انجام شود.

1