19 آوریل 2024 - 03:37
دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد

احتمال آغاز پیک هفتم کرونا پس از سفرهای نوروزی به مشهد

7 مارس 2022 - 09:00 dsfr.ir/qc666

خودروهای ورودی به مشهد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی #مشهد گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که پروتکل ها در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد رعایت شود. از همین رو نگرانیم موج سهمگینی آغاز و پیک هفتم به پیک ششم متصل شود.

به گزارش «دنیای سفر» دکتر محمد پهلوان در گفت و گو با ایسنا در خصوص نگرانی های ستاد کرونا خراسان رضوی از احتمال افزایش شیوع کرونا در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد خبر داد و اظهار کرد: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ستاد کرونای کشور و استان نگاه بر این است که در این ایام به چند مساله باید توجه بیشتری داشت. نخستین موضوع واکسیناسیون دوز سوم است. ستاد ملی کرونا در نظر دارد کسانی که قصد سفر در نوروز ۱۴۰۱ دارند، حتما دوز سوم واکسن خود را تزریق کرده باشند. همچنین این موضوع برای خودروهای شخصی با جدیت دنبال و واکسیناسیون مالکین خودرو نیز رصد می شود.

وی افزود: ممکن است برخی نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام نکرده باشند و بخواهند در تجمعات حضور یابند که این موضوع ریسک ابتلا به کرونا را بالا می برد. پیشنهاد ما این است که مردم در حد امکان در تجمعات و شلوغی های نوروز شرکت نکنند اما اگر افراد به هر نحوی می خواهند در تجمعات حضور یابند، حتما از ۲ ماسک استفاده کنند چرا که استفاده از یک ماسک در تجمعات کافی نخواهد بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه تیم های بهداشتی زیادی را تشکل داده تا بتوانند در نوروز علاوه بر خدمت رسانی نظارت بیشتری بر پروتکل ها داشته باشند. تزریق دوز سوم واکسن باعث می شود ایمنی جمعی در بالاترین میزان ممکن رخ دهد. متاسفانه در حال حاضر میزان تزریق دوز سوم واکسن کرونا پایین است. به عنوان مثال در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فقط ۳۲ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال نسبت به تزریق دوز سوم واکسن خود اقدام کرده اند. همچنین بیش از یک میلیون نفر زمان تزریق دوز سوم شان گذشته اما نسبت به تزریق آن اقدام نکرده اند.

پهلوان در خصوص نگرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز پیک هفتم کرونا پس از سفرهای نوروزی گفت: قرارگاه کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد از زمانی که نخستین مورد امیکرون در مشهد شناسایی شد، به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خود را در پیش گرفت. حداکثر اقدامات ممکن جهت حفاظت از جان مردم را انجام خواهیم داد اما این را هم در نظر می گیریم که مردم پس از ۲ سال خانه نشینی و شرایط سنگین کرونایی نیاز به مسافرت و گردش دارند.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه تمام تحلیل های کارشناسی، پیش بینی ها و خطرات موجود به ستاد کرونای کشور و استانی ارائه می شود اما تصمیم گیری نهایی بر عهده ستاد ملی کروناست. مبنای ستاد ملی کرونا نیز اعمال محدودیت های سنگنین نیست بلکه رویکرد آن مبتنی بر سختگیری در رعایت پروتکل هاست که نظارت در این خصوص به دستگاه های مختلف باز می گردد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ضعف های مصوبه ستاد کرونا در کنترل دوز سوم واکسن مالکان خودرو تصریح کرد: این مصوبه حداقل باعث خواهد شد برخی از افراد نسبت به تزریق دوز سوم واکسن خود اقدام کنند. همچنین پیش بینی می شود تعدادی از مردم به دلیل جریمه های کرونایی از سفر نوروزی خود منصرف شوند.

پهلوان ادامه داد: تمام سازمان ها باید به صورت جدی پای کار بیایند. هیچ تضمینی وجود ندارد که از طرف شهروندان رعایت اصول بهداشتی به صورت کامل انجام گیرد و پروتکل ها رعایت شود. از همین رو تمام تمهیدات بر همین اساس در نظر گرفته شده است. البته این را هم در نظر گرفته ایم که بخش زیادی از معیشت مردم و جامعه به سفرهای نوروزی وابسته است.

وی در خصوص نحوه نظارت بر واحدهای اقامتی غیررسمی در ایام نوروز ۱۴۰۱ عنوان کرد: مبنای ما این است تا جایی که بتوانیم واحدهای اقامتی رسمی را نظارت می کنیم. نظارت بر واحدهای اقامتی غیررسمی از حوزه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خارج است و فقط در صورتی می توان به این موضوع ورود کرد که از آن گزارش دریافت کنیم.

پهلوان اضافه کرد: اگر گزارشی در این خصوص دریافت شود، تیم های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی خواهند کرد. در کنار این سامانه ۱۹۰ نیز برای دریافت گزارشات مردمی آمادگی دارد. باید توجه داشت در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در یک واحد اقامتی همکاران ما اجازه پلمب خواهند داشت.

1