19 آوریل 2024 - 09:02

حضور نه چندان قدرتمند ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

1 مارس 2022 - 14:00 dsfr.ir/113fa

حضور نه چندان قدرتمند ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی
دنیای سفر
اکسپو دبی - Dubai Expo 2020

حدود یک ماه دیگر تا پایان اکسپو دبی یکی از وسیع ترین و پرخرج ترین نمایشگاه های جهان که برگزاری آن به واسطه شیوع کرونا به تاخیر افتاد، باقی مانده است. این رویداد پس از المپیک و جام جهانی فوتبال یکی از بزرگترین رویدادهاست که فرهنگ ملل را با نگاهی به زندگی آینده معرفی می کند.

به گزارش «دنیای سفر» ایران نیز در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر مربع از سایت اکسپو با معماری سنتی و معاصر الهام گرفته از قصه های هزار و یک شب شهرزاد برپا شده و زوایایی از اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگ ایران بر پایه تمدن و سنت های باستانی، آداب و رسوم و مردم را نمایش می دهد و به همزیستی صلح آمیز اشاره دارد.

امید عدیلی، یک راهنمای گردشگری، در گفت و گو با ایسنا به شرح جزئیات اکسپو ۲۰۲۰ دبی پرداخت و اظهار کرد: شاید نتوان به عملکرد ایران در این دوره اکسپو نمره خوبی اختصاص داد اما از دیدگاه من حضور ایران در اکسپو می تواند بسیار اثربخش باشد و همین مورد که توانستیم غرفه ویژه ای در این دوره داشته باشیم، جای امیدواری است.

وی اضافه کرد: همچنین حضور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی در کنار کشورهای مطرح اقدامی تاثیرگذار است؛ البته آنطور که باید و شاید نتوانستیم خودمان را نسبت به سایر کشورهای هم تراز به شکلی متمایز معرفی کنیم؛ به عبارتی حضور در این دوره از اکسپو فرصت خوبی برای کشور بود و می توانستیم استفاده بهتری از آن داشته باشیم.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: از دیدگاه من شرکت در هر نمایشگاهی و نشان دادن چهره واقعی ایران می تواند برای رشد و توسعه صنعت گردشگری کشور مفید باشد. اکسپو نیز از این موضوع متمایز نیست و با توجه به فاصله نزدیک ایران با کشور امارات فرصت خوبی فراهم بود تا با شرایط کامل تری در این برنامه حضور داشته باشیم چرا که در دوره آینده که میزبانی با کشور ژاپن است ارسال نیرو و اجرای ایده ها به راحتی شکل نخواهد گرفت.

حضور در نمایشگاه های بین المللی در کاهش ایران هراسی تاثیرگذار خواهد بود

عدیلی در خصوص تاثیر شرکت در این نمایشگاه مبنی بر کاهش ایران هراسی در دنیا خاطرنشان کرد: قطعا حضور ایران در نمایشگاه های مختلف می تواند اثر ایران هراسی را خنثی کند و چهره واقعی مردم ما را به دیگر کشورها نشان دهد. البته برای این کار نیاز است که برنامه ریزی محور کار باشد و در راستای آن بتوان ثابت کرد آن چیزی که در رسانه های غربی از کشور ما به نمایش در می آید، وجود خارجی ندارد.

وی با مقایسه اکسپو دبی با اکسپوهای قبلی گفت: در مورد اکسپو میلان به دلیل اینکه در آنجا حضور نداشتم قادر به ارائه نظر نیستم اما اکسپو دبی از لحاظ وسعت و حضور بالاتر بازدیدکننده بسیار متفاوت از اکسپوهای دیگر بوده و می توان از فرصت های ایجاد شده توسط آن بهترین بهره را برد. با توجه به گفته برخی از دوستان ایران در اکسپو میلان حضور خوبی داشته اما طبیعتا با وسیع تر شدن امکانات و شیوه برگزاری اکسپو حضوری قوی تر نیز ملاک کار قرار می گیرد.

این راهنمای گردشگری در خصوص تاثیر تعطیلی یک ساله بر روند برگزاری اکسپو تصریح کرد: این تعطیلی یک ساله تاثیر مثبتی بر تمرکز برگزارکنندگان و شرکت کنندگان داشت و موجب شد آن ها با آرامش بیشتر و برنامه ریزی بهتر کار خود را دنبال کنند. همچنین مانند بازی های المپیک و جام ج هانی شهر دبی نیز به طور کامل متاثر از اکسپو بود و رنگ وبوی آن با این رویداد مهم تغییر کرده بود و پرچم ها و تبلیغات ها همگی تاکیدی بر این رخداد بزرگ ۶ ماهه داشت.

عدیلی در مورد خدمات کشور میزبان به شرکت کنندگان حاضر در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: ارائه خدمات در شهر دبی به شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از اکسپو دبی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در مجموع می توان کیفیت برگزاری این نمایشگاه را در سطح قدرتمندی ارزیابی کرد.

ارائه تست PCR از شروط مهم ورود به سالن های اکسپو بود

وی به رعایت پروتکل های بهداشتی در بالاترین سطح در اکسپو ۲۰۲۰ دبی اشاره کرد و افزود: یکی از شروط ورود به نمایشگاه ارائه تست PCR بود. البته مشکلی که وجود داشت، این بود که تشخیص افراد سالم از بیمار کمی سخت می شد و ریسک حضور در نمایشگاه را بالا می برد.

این راهنمای گردشگری در خصوص رفتار مردم دبی و نحوه استقبال آن ها از این رویداد عنوان کرد: ساکنین دبی از برگزاری این رویداد در کشور خود حمایت کرده اند چرا که آن را نشانه پیشرفت خود می دانند. همچنین همزمانی این رویداد با پنجاهمین سالگرد اتحاد کشور امارات در خوشحالی بیش از حد مردم این کشور بی تاثیر نبوده است. رفتار شایسته آن ها با شرکت کنندگان خود گویای این مساله است. آن ها این اتفاق مهم و حضور این تعداد شرکت کننده از کشورهای مختلف را برای آینده کشور خود بسیار خوب ارزیابی می کنند.

عدیلی با اشاره به کیفیت پاویون سایر کشورها در اکسپو ۲۰۲۰ دبی تصریح کرد: در بازدید از بسیاری از پاویون ها با کیفیت بسیار بالایی از ارائه ایده ها و خدمات مواجه می شویم. تقریبا تمام پاویون های حاضر در این رویداد فعالیتی متمرکز داشتند و یک سالن را برای ارائه ایده های خود انتخاب کرده بودند و این مورد دقیقا مخالف پاویون ایران که بخش هایی جداگانه داشت، بود.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر سعی کرده اند در پاویون های خود از جز به جز فضایی که در اختیار دارند، نهایت استفاده را ببرند. آن ها اهداف و صحبت های خود را بر نماهای بزرگ تعبیه کرده و به این شکل هویت فرهنگی خود و یا پیامی که برای آینده گردشگری کشورشان و یا جهان داشتند را به عنوان شعار خود به بازدیدکنندگان منتقل کردند. این ابتکارات جلوه بسیار خوبی را برای پاویون های موفق خلق کرده که می توانست هزاران و حتی میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب کند.

این راهنمای گردشگری گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این بود که با ورود به پاویون های مختلف همزمان با تقسیم فضا به بخش های مختلف برای هر یک گویندگانی برای روایت های مختلف در سالن های وسیع به شکل های بزرگ ارائه می شدند که هر کدام ارتباط معنایی جالبی با یکدیگر داشتند. این در صورتی بود که ما در پاویون خود با تقسیم فضا به بخش های کوچک هدررفت زیادی را در سطح آن ایجاد کرده بودیم و این موارد مسائل تاثیرگذاری است که می توانست بهتر ارائه شود.

عدیلی اضافه کرد: همچنین پاویون های موفق در سالن های خود به جای استفاده از اشیا با ارائه ویدئوهای باکیفیت همراه با یک صدای عالی در فضای بزرگ سالن های خود سعی کردند زیبایی ها و نقاط قوت خود را با یک جلوه خاص و شکوهمند به رخ جهانیان بکشند. صرف نظر از اینکه این داده ها واقعیت داشت یا خیر، جلوه بسیار زیبایی برای پاویون ها به وجود آورده بود؛ به عبارتی استفاده از سالن های وسیع و بزرگ حس جلال و شکوه را به هر شکل توانسته بود به بیننده منتقل کند که این مورد به خوبی در پاویون های موفق حس می شد.

حضور متفاوت و متمایز کشورهایی چون پاکستان در اکسپو دبی

این راهنمای گردشگری در خصوص حضور دیگر کشورها در اکسپو ۲۰۲۰ دبی خاطرنشان کرد: از کشورهای چون روسیه، فرانسه، چین و ژاپن انتظار می رفت که حضور حرفه ای در این نمایشگاه داشته باشند که این اتفاق نیز رخ داد. البته مقایسه پاویون ها به این دلیل که هر کدام رویکرد خاصی را دنبال می کنند، کاری دشوار است اما کشوری چون پاکستان در این رویداد پاویون بسیار خوبی ارائه و نسبت به پاویون های کشورهای هم تراز متمایزتر عمل کرد. همچنین می توان از کشورهایی چون قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان نام برد که از حد خود بسیار فراتر ظاهر شدند و پاویون های حرفه ای را ارائه کردند.

عدیلی اضافه کرد: اما متاسفانه پاویون ایران برعکس دیگر کشورها ضعیف تر از آنچه که بود عمل کرد. ایران دارای قابلیت هایی است که شاید در هیچ کشوری نمونه آن وجود نداشته باشد، مانند ورزش زورخانه ای، هنرهای سنتی، موسیقی ایرانی، سفالگری، نقالی و... که می بایست از آن به عنوان ثروت های کشور برای بالا بردن ظرفیت های خود استفاده می کردیم.

1