20 آوریل 2024 - 11:52
در گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران تاکید شد

گستره باستان شناسی ایران تا کشورهای منطقه برود

26 فوریه 2022 - 19:20 dsfr.ir/kt6rm

گستره باستان شناسی ایران تا کشورهای منطقه برود
وحید خادمی
باستان شناسان در حال کاوش در محوطه تاریخی

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: گستره باستان شناسی کشور برای کاوش، مطالعه و اقدامات عملی فراتر از ایران و به ویژه کشورهای منطقه تسری پیدا کند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با یادی از میرعابدین کابلی، صادق ملک شهمیرزادی، رضا مستوفی فرد و حمید خطیب شهیدی، پیشکسوتان و اندیشمندانی که جامعه باستان شناسی و میراث فرهنگی غمگین و داغدار از دست دادن آن ها است، گفت: حوزه حاکمیتی حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان مهمترین تکلیف ما، امروز مرهون تلاش و کوشش اندیشمندان و متخصصانی است که در حوزۀ شناختی ارزشمندترین منابع فرهنگی، سرزمین را کشف و بیان می کنند.

وی افزود: آشکارسازی حیات فرهنگی انسان و جوامع به عنوان پیام اصلی و دلیل حفاظت از میراث فرهنگی تکلیف خطیری است که حوزه باستان شناسی کشور تحت هدایت و سیاست گذاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید آن را به ثمر رساند و نتایج عملی آن را دنبال کند.

دارابی ادامه داد: نقش و تکلیف پژوهشگاه میراث فرهنگی در ارتباط با حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی در وزارتخانه، دیگر نقشی مکمل نیست و در دوره مدیریت سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که دورانی است که گفتمان مدیریتی مان مبتنی بر تغییر تحول توسعه و فناوری است، ما باید رسالت جدی و بنیانی را بر عهده خودمان متوجه شویم. این نقش زیربنایی در حوزه علمی و مدیریتی باستان شناسی کشور علاوه بر مبنایی بودن، ماهیتی دوگانه دارد و پژوهشکده باستان شناسی به عنوان متولی اصلی این امر دو وظیفه خطیر به عهده دارد که لازم است بدون فوت وقت هر دو وظیفه را مورد اهتمام شایسته قرار دهد.

معاون میراث فرهنگی یادآور شد: عرصه علمی باستان شناسی، عرصه منحصر به فردی در بین سایر حوزه های علمی باستان شناسی است؛ زیرا متولی اصلی آن نه سایر نهادهای علمی کشور، بلکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

دارابی اظهارکرد: وظیفه دومی که ماهیت اجرایی دارد به انجام رساندن پژوهش های برنامه ریزی شدۀ میدانی و مطالعاتی با همکاری سایر نهادهای علمی کشور است. گستردگی اقدامات و نیازها و جذابیت های عملی و میدانی وظیفه دوم نباید ما را از اولی غافل کند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سیاست گذاری و مدیریت برای پژوهشِ هدفمند در عرصه باستان شناسی که بتواند توالی روشنی از تاریخ و خط سیر فرهنگی آن را آشکار کند، مهمترین انتظاری است که از پژوهشکده باستان شناسی داریم و متعاقب آن، این که پژوهشکده علاوه بر این که سکان هدایت تمام فعالیت های باستان شناسی کشور را مد نظر داشته باشد تمام امور زیربنایی و لازم را برای تکمیل چرخه دانشی این حوزه مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان این که در این فرایند، راهبری، نشر و معرفی یافته ها به صورت مستمر و هدفمند از مهمترین اقداماتی است که از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انتظار می رود، اظهار کرد: خوشبختانه در عرصه نشر یافته های علمی، پژوهشگاه پیشینه ارزشمندی دارد که از مهمترین آن ها می توانیم از همین گردهمایی یاد کنیم که محفلی علمی و مرجعی برای آگاهی از پیشرفت هایی علمی و برون دادهای علمی و فرهنگی آن است.

دارابی ادامه داد: نباید غافل شویم که این گردهمایی که درآغاز نوزدهمین دوره آن هستیم کارنامه فعالیت های پژوهش های باستان شناسی ایران را به ویژه در دوران پس از انقلاب در معرض ارزیابی و قضاوت ما قرار می دهد و نشان دهنده خوداتکایی و نقش پررنگ باستان شناسان ایرانی در هدایت و انجام پژوهش های بزرگ در این سرزمین است.

وی همچنین گفت: اگرچه ارزیابی یافته ها و اقدامات همایش های گذشته می تواند همگان را در ارزیابی راهی که طی شده و تدوین چشم انداز باستان شناسی آینده رهنمون سازد، اما امید و انتظار می رود که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تمام توان در راستای برنامه ریزی و مدیریت جامع مطالعات باستان شناسی کشور به گونه ای عمل و نتایج آن را در گردهمایی سالانه باستان شناسی و نظایر آن معرفی کند که این گردهمایی به گواهی روشنی از سیر پیشرفت علمی و نقش آفرینی موثر پژوهشکده باستان شناسی در سال های پیش رو تبدیل شود.

معاون میراث فرهنگی کشور، با قدردانی از جامعه باستان شناسی که به رغم محدودیت ها و موانع موجود دست از تلاش و فعالیت علمی برنداشتند و نتایج ارزشمند ارائه شده در این گردهمایی نشانه عزم و اهتمام آن ها است، تاکید کرد: باید به نسل جوان باستان شناس کشور میدان داده و آن ها را حمایت کنیم و جانشین پروری را سرلوحه قرار دهیم.

وی افزود: باید گستره باستان شناسی کشور را برای کاوش، مطالعه و اقدامات عملی را فراتر از ایران و به خصوص در کشورهای منطقه تسری بدهیم، این مهم به واسطه صدور خدمات علمی، فنی و مهندسی و هم بازار کار جدید برای کشور و از آن مهم تر نقش آفرینی در عرصه دیپلماسی میراث فرهنگی است.

دارابی سخنان خود را در نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با این جمله به پایان برد: معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دوره جدید پیش از بیش باید همیار همدیگر باشند.

1