26 آوریل 2024 - 04:24

مرمت گر ساعت های تاریخی تجلیل شد

26 فوریه 2022 - 17:00 dsfr.ir/2k2xh

مرمت گر ساعت های تاریخی تجلیل شد
دریافتی
محمد ساعتچی همدانی پیشکسوت مرمت ساعت های تاریخی

مراسم نکوداشت استاد محمد ساعتچی، پیشکسوت حوزه مرمت که با نزدیک به ۹ دهه عمر، همچنان ساعت های تاریخی را تعمیر و کوک می کند، برگزار شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، این مراسم با عنوان نکوداشت حافظان زمان و با حضور جمعی از استادان حوزه مطالعات شهری، پیشکسوتان حوزه ساعت و نمایندگان مجموعه های میراث فرهنگی از جمله کاخ جهانی گلستان در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

احمد مسجدجامعی عضو پیشین شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جریان تورهای تهرانگردی برای شناسایی و حفظ برخی میراث فرهنگی شهر اقدام کرد، درباره اهمیت مرمت و احیای نمادهای تاریخی و با هویت شهر سخن گفت و از استاد محمد ساعتچی به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه ساعت سازی و مرمت ساعت به پاس یک عمر فعالیت فرهنگی در حوزه مرمت آثار میراثی، تقدیر کرد.

او با بیان این که علمای ایرانی مهارت بسیاری در ساعت سازی داشته اند، ساعتچی را از معدود بازماندگان آن نسل نامید که حافظه زنده تاریخ ساعت در ایران معاصر است و این حرکت را در پاسداشت این شخصیت، شایسته تقدیر و تداوم دانست.

محمد ساعتچی که ساعت پیش کشی ملکه بریتانیا به ناصرالدین شاه قاجار در عمارت شمس العمارۀ کاخ گلستان و همچنین ساعت مسجد سپهسالار و مسجد مشیرالسلطنه را مرمت کرده است، حافظه زنده ساعت در ایران شناخته می شود که از کودکی وارد این حرفه شده است.

عبدالرحیم احمدی رییس اتحادیه ساعت تهران نیز در این مراسم از اعلام آمادگی این اتحادیه برای تداوم و همکاری با استاد ساعتچی در راستای احیای ساعت های از کار افتاده در سطح شهر خبر داد.

در پایان هم از برج ساعت مرکز بزرگ دایره المعارف اسلامی به عنوان نخستین برج ساعت منطقه شمیران، بازدید و مقرر شد این ساعت را که مدتی است متوقف مانده، محمد ساعتچی تعمیر و احیا کند.

1