29 مارس 2024 - 01:11

نفس قطارهای گردشگری به شماره می افتد

24 فوریه 2022 - 10:00 dsfr.ir/hk07a

نفس قطارهای گردشگری به شماره می افتد
دریافتی
تور قطار گردشگری شمال

قطارهای #گردشگری که قرار بود میراث صنعتی راه آهن را زنده نگه دارند، موجب توسعه گردشگری در مناطق کمتر شناخته شده باشند و مسافران قطارها را با جاذبه های مسیر آشنا کنند، درحال از نفس افتادن هستند.

به گزارش «دنیای سفر» تور قطارهای گردشگری که قرار بود در مسیر توسعه گردشگری کشور حرکت کنند و میراث صنعتی راه آهن سراسری کشور را زنده نگه دارند، با شیوع ویروس کرونا مدتی تعطیل شده بود حالا با برخی از مشکلات نیز دست و پنجه نرم می کند تا راهی برای رونق دوباره آن پیدا شود.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا قطارهای گردشگری به عنوان نوع دیگری از گردشگری صنعتی به راه افتاده بودند. این بار جاذبه های مسیر از دریچه شیشه ای قطارها نه تنها قابل دیدن بود بلکه می شد گاهی روی ریل ایستاد و در جایی که مسافران همیشه از آن گذر می کردند، از قطار پیاده شد و نگاهی دقیق تر به اطراف کرد. گاهی در مسیر متعلقات به موضوع راه آهن برای مسافران تشریح می شد مانند بناهای به جا مانده از زمان گذشته، از زمانی که راه آهن ساخته شد یا اولین های راه آهن در هر مسیر. محل اقامت سوزنبانان یا محل دفن کارگرانی که در راه ساخت این مسیرها جان دادند. غیر از آن پل های ساخته شده و جاذبه های متنوع مسیر نیز به گردشگران توضیح داده می شد. تا بعداً که اگر مسافری همین مسیرها را با قطارهای معمولی طی کردند، بدانند در این مسیر چه چیزهایی نهفته است.

سوت قطار گردشگری زعفران ۲۳ آبان ماه شنیده شد. قرار بود اولین تور قطار گردشگری استان خراسان رضوی با ورود این قطار اختصاصی به سمت شهرستان تربت حیدریه اجرا شود. این اتفاق نیز افتاد و یک بار مسافران تا تربت حیدریه رفتند تا بهانه ای برای توسعه گردشگری کشاورزی و دیدن مزارع زعفران و باغات تربت حیدریه باشد.

اما آن طور که یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی به خبرنگار مهر گفت: این قطار به صورت مسیر همیشگی اجرا می شود اما آن روز قطار ویژه ای را به این برنامه اختصاص دادند که چون برای مسافر به صرفه نبود و امکان این را نداشت که مسیر زیادی را طی کند و مسافر باید دوباره سوار اتوبوس می شد، متوقف شد و از آن به بعد تنها مسیر همیشگی با قطارهای معمول حرکت می کند. ضمن اینکه در حال حاضر فصل کشت زعفران نیست و این تورها با هدف زعفران برگزار نمی شود.

قطارهای دیگری با هدف گردشگری در مسیر راه آهن کشور برگزار می شدند مانند قطار زاهدان به میرجاوه که اگرچه در مسیر خود می رود اما یک بار معرفی شد که این مسیر هم می تواند به شبکه گردشگری پیوسته و مسافران خود را داشته باشد و کسانی در این مسیر سوار قطار شوند که می خواهند جاذبه های میرجاوه را دیده و از زاهدان سوار این قطار شوند.

این مسیرهای گردشگری ریلی در جنوب کشور و در استان خوزستان نیز گهگاهی وجود داشت و تا قبل از کرونا نیز اجرا می شدند اما در حال حاضر متوقف مانده اند.

همچنین قرار بود راه آهن، مسیرهای ویژه ای را نیز به گردشگری ریلی در لرستان اختصاص دهد حتی فخرالدین پیروزفر مدیرکل راه آهن لرستان گفته بود: قطار گردشگری لرستان را راه اندازی کردیم. یک قطار ریل باس با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ گردشگر در نظر گرفته شده و در این مسیر هر جا که منطقه زیبایی است قطار توقف کوتاهی خواهد داشت و سکو برای اهالی محل و گردشگران ایجاد شده است تا گردشگران پیاده شوند و از طبیعت لذت ببرند اما اگر شرایط کرونایی حاکم نبود این ظرفیت قطار کامل می شد. چنانچه قطار گردشگری مجدداً فعالیت خود را آغاز کند قطعاً ظرفیت گردشگران ۱۰۰ درصد خواهد بود. بنابراین در این مسیر نیز قطاری مخصوص گردش در ریل حرکت نمی کند.

فعال ترین مسیر گردشگری ریلی در مسیر شمال کشور هست که به شیرگاه، سوادکوه و پل سفید می رود. این قطارها نیز به دو صورت در روزهای جمعه و ۵ شنبه برگزار می شد. یکی از آنها مخصوص گردش در این مسیر بود یعنی قطاری ویژه گردشگران آن اختصاص می گرفت که در مسیرهای بین راه توقف می کرد و جاذبه های مسیر به صورت تخصصی توضیح داده می شد اما قطار دیگر که هنوز هم برخی از آن گاهی با تأیید مدیران راه آهن برگزار می شود، در مسیر متوقف نمی شود بلکه بخشی از قطار معمولی به مسافران گردشگری ریلی تعلق گرفته و در نهایت در پایان ایستگاه پیاده شده و برای برگشت نیز سوار مسیر قطار برگشت می شوند.

همچنین ممکن است این مسافران تا گرمسار یا ایستگاههای بین راه توقف کنند و تا پایان مسیر، همراه قطار نباشند. اما این تورها نیز گاهی برگزار و گاهی لغو می شود که عمده دلایل آن نیز به کرونا برمی گردد.

به همین دلیل افرادی که در این تورها ثبت نام می کنند باید چند روز قبل مطمئن شوند که آیا این تور در این هفته برگزار خواهد شد یا کرونا باز هم آن را لغو می کند چون یکی از مشکلاتی که برگزار کنندگان تورهای قطارهای گردشگری دارند این است که تهویه مناسبی در قطارها نیست به همین دلیل در برگزار کردن یا لغو آن دچار تردید می شوند.

مرداد ماه امسال پرونده «راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران ثبت جهانی شد و برگزاری چنین امکانی می تواند مردم ایران را با داشته های صنعتی و میراثی خود آشنا کند. در این راه شرکت راه آهن ایران بیشترین نقش را در حفظ و معرفی این میراث به عهده دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1