23 آوریل 2024 - 23:31

تفاهم نامه احیا بناها و بافت های تاریخی یزد امضا شد

22 فوریه 2022 - 17:50 dsfr.ir/ga3hj

تفاهم نامه احیا بناها و بافت های تاریخی یزد امضا شد
میثم رودکی
بافت تاریخی شهر یزد

با حضور استاندار یزد و مدیرعامل صندوق توسعه و احیا تفاهم نامه حفاظت، مرمت و احیا بناها، بافت های تاریخی محورها و فضاهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی استان یزد به امضای طرفین رسید.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری مهر، تهیه طرح جامع مدیریت یکپارچه بافت تاریخی شهر یزد، هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی جهت واگذاری حق بهره برداری از بناهای تاریخی و واجد ارزش به بخش خصوصی از طرف صندوق، حمایت از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، ایجاد شورای راهبری استانی و تشکیل هیأت امنای مدیریت بافت تاریخی بخشی از مفاد این تفاهم نامه است.

در این تفاهمنامه، دفتر نمایندگی صندوق توسعه و احیا در استان یزد ایجاد می شود و شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مجریان تفاهمنامه و استانداری یزد به عنوان ناظر و پشتیبان اقدام خواهد کرد.

در این مراسم که روز دوشنبه دوم اسفند ۱۴۰۰ در عمارت های مسعودیه و نظامیه تهران امضا شد، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به اینکه با هم افزایی بین دستگاهی شاهد مدیریت یکپارچه بافت تاریخی یزد خواهیم بود گفت: به طور کلی رویکرد حفاظت از مواریث فرهنگی در اولویت استانداران نیست و یا در حد یک دغدغه باقی مانده است اما با حضور استاندار یزد و رویکرد جامعی که نسبت به این حوزه دارند، شاهد پیاده سازی مدیریت یکپارچه بافت ها و بناهای تاریخی این استان خواهیم بود.

هادی میرزایی تعارض بین دستگاهی را یکی از عوامل آسیب زا برای احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در استان یزد با امضای این تفاهم نامه که علاوه بر استانداری، سایر سطوح مدیریتی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری در آن مشارکت دارند، می توانیم شاهد یک اقدام متمایز در سطح ملی برای مرمت و احیای بافت ها و بناهای تاریخی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از محورهای اصلی این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت تشکل ها و شورای هماهنگی سازمان های غیر دولتی میراث فرهنگی کشور است ادامه داد: پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز به عنوان محور تخصصی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی در این مسیر ما را همراهی خواهد کرد تا در نهایت نگاه گردشگری در کنار حفاظت از مواریث تاریخی مسیر رو به رشدی را طی کنند.

استاندار یزد نیز در ادامه با اشاره به اینکه امروز در این استان موضوع میراث فرهنگی، بافت های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی در رأس اولویت ها قرار دارد گفت: هر چند پیش از این کارهای خوبی انجام شده اما کارهای زیادی بر زمین مانده و تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.

مهران فاطمی با تاکید بر اینکه به لحاظ ساختاری، محتوایی و برنامه ای، اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است افزود: مهمترین اصلاح ساختاری برای دستیابی به نقطه مطلوب، ایجاد معاونت گردشگری در استانداری یزد است که موافقت های اولیه آن اخذ شده است.

وی حفاظت و احیای بافت های تاریخی و میراث فرهنگی را نیازمند مرجع بالادستی دانست و تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند در این زمینه موفق باشد و با توجه به چند بعدی بودن این حوزه، لازم است تولیت آن در یک معاونت مجزا تعریف شود.

‎استاندار یزد ایجاد منطقه نمونه گردشگری را هم راستا با مدیریت یکپارچه بافت تاریخی و افزایش مشوق ها برای احیا بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان یزد مصوب کردیم افرادی که ملکی تاریخی در بافت دارند از تسهیلات مسکن ملی برای مرمت و احیا آن استفاده کنند.

فاطمی با قدردانی از رویکرد صندوق توسعه و احیا برای باز زنده سازی بناهای تاریخی اظهار داشت: احیا بافت و بناهای تاریخی به تنهایی از عهده دولت خارج است و باید به سمت بهره گیری از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی حرکت کرد.

وی با تاکید بر اینکه الگوی احیای پردیس اردکان که توسط صندوق احیا صورت گرفت، باید در تمام استان تسری پیدا کند ادامه داد: مجموعه مدیریت استان یزد و دستگاه های اجرایی با صندوق توسعه و احیا همکاری کامل خواهند داشت تا این تفاهم نامه با سرعت مضاعف عملیاتی شود.

1