20 آوریل 2024 - 08:43
در همایش باستان شناسان جوان مطرح شد؛

تاکید بر استفاده از توان نیروهای جوان باستان شناسی

22 فوریه 2022 - 17:40 dsfr.ir/566vm

تاکید بر استفاده از توان نیروهای جوان باستان شناسی
ایرنا
گروه باستان شناسی در حال کار در یک محوطه تاریخی

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی و #گردشگری، بر استفاده از نیروهای جوان باستان شناس در این زمینه تاکید کرد و گفت: از پژوهشگاه میراث فرهنگی میخواهیم که از این نیروها بیشتر بهره ببرد.

به گزارش «دنیای سفر»، هشتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان امروز در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران با حضور باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد و تا دو روز دیگر نیز با ارائه مباحث تخصصی در حوزه باستان شناسی ادامه دارد.

در مراسم افتتاحیه این همایش، علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی گفت: علم باستان شناسی، حیات فرهنگی انسان و دریافت خط سیر فرهنگی بشر از طریق دستیابی و مشاهده تجربی و علمی شواهد مادی باقی مانده انجام می گیرد که از گذشتگان وجود دارد. ما دو نشست با حضور پیشکسوتان میراث فرهنگی و باستان شناسی برگزار کردیم و درباره نظام مسائل حوزه میراث فرهنگی با موضوع تمرکز بر باستان شناسی صحبت شد. یکی از مطالبات آنها این بود که فضای کشور و کار را در وزارت میراث فرهنگی به گونه ای پیش ببریم که بتوان از این خدمات علمی و فنی و مهندسی در حوزه باستان شناسی و فعالیت های علمی کشورهای دیگر نیز استفاده کرد.

وی گفت: من از رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی می خواهم که برای این موضوع برنامه ریزی کند همچنین نسل جوان ما در این باره می تواند کمک خوبی باشد ما باید بتوانیم از نیروهای جوان باستان شناس بیشتر بهره ببریم.

در طول این همایش قرار است باستان شناسان داخلی و خارجی درباره موضوعات مختلف سخنرانی کنند از جمله ابوذر توکل درباره سنگ نگاره مرد سوار بر اسب حاجی آباد در حسین کوه، فاطمه کریمی درباره دخمه ها و بناهای وابسته به آن از جمله دخمه گلستان و مانکجی یزد و اله آباد زارچ و الما رحیمی درباره بررسی جغرافیای تاریخی ایالت کرمان در دوران هخامنشی با تکیه بر متون تاریخی و داده های باستان شناسانه و الهام وثوق بابایی درباره بررسی دشت حلقه مینودشت بر پایه بررسی میدانی باستان شناختی سخنرانی می کنند.

این کارگاه ها و جلسات به صورت مجازی و حضوری از صبح تا عصر برگزار خواهد شد.

1