28 مارس 2024 - 19:25

درخت هزار ساله گیلان در فهرست میراث طبیعی ملی نشست

28 سپتامبر 2019 - 13:20 dsfr.ir/c60a4

درخت هزار ساله گیلان در فهرست میراث طبیعی ملی نشست
دریافتی
درخت هزار ساله کوف (نم دار) درفک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: درخت هزار ساله کوف (نم دار) درفک در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

به گزارش «دنیای سفر» شهرود امیرانتخابی افزود: درخت هزار ساله کوف (نم دار) که مردم محلی آن را کوفِ دار می نامند در مسیر جاده قله درفک و در روستای سیاه دشتِبِن قرار دارد و قطر تنه این درخت حدود چهار متر و سن آن به صورت تقریبی چیزی حدود هزار سال تخمین زده شده است ؛ نم دار کهنسال درفک به تنهایی در مسیر بام گیلان قرار گرفته و یادگار جنگل های انبوه این منطقه در گذشته ای نه چندان دور است.

وی ادامه داد: ارتفاع این درخت حدود ۲۰ متر است و گلابی وحشی، سیاه ولیک، سرخ ولیک، آلوچه وحشی، کیکم، زرشک از گونه های گیاهی و گونه های جانوری این منطقه نیز بسیار غنی بوده و از جمله انواع پرندگان شکاری و پستانداران بزرگ مثل پلنگ و خرس و ... در این منطقه یافت می شوند.

امیرانتخابی وجود زیبایی طبیعی درفک، مناظر چشم نواز که ترکیبی از طبیعت و زندگی روستایی مردمان منطقه است، غارهای باستانی و طبیعی دربند رشی، غار یخی و اسپهبدان و ... را از دلایل اصلی ثبت این اثر عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با ثبت جنگل های هیرکانی و سایت سیاهرود رودبار به عنوان یکی از سایت های دوازده گانه هیرکان، این منطقه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

وی گفت: جدا از نکات ارزشمند طبیعی گونه نمدار، عمر بالای این درخت نشان دهنده ارزش ژنتیکی و مقاومت بالای درخت است که در صورت مطالعه موردی و بررسی های ژنتیکی و اکولوژیکی آن می توان به نتایج ارزشمندی دست یافت.

امیرانتخابی افزایش اطلاع رسانی و آگاهی عمومی نسبت به درختان کهنسال، حصار کشی در اطراف درخت، نصب تابلو و ... را از جمله عوامل موثر در حفاظت از این اثر طبیعی ارزشمند برشمرد.

تالاب سوستان، ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته، درخت نمدار کهنسال درفک معروف به کوف دار، آبشار ویسادار، غار چشمه باد، رویشگاه گل صد تومنی معروف به برزکوه، آبشار ورزان سوباتان، گل سوسن چلچراغ،آبشار خربو، قله شاه معلم ماسوله، گل لاله واژگون، درخت آزاد لفمجان، آبشار لاتون، روگا و تالاب کرد محله انزلی و کوه سماموس ۱۶ اثر طبیعی گیلان است که در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده اند.

1