23 آوریل 2024 - 17:09

بیمارستان مسیح کرمانشاه، گرفتار در برزخ

21 فوریه 2022 - 22:00 dsfr.ir/9o3yy

بیمارستان مسیح کرمانشاه، گرفتار در برزخ
ایرنا
بیمارستان مسیح کرمانشاه

آتش سوزی، سیل، دستبرد سارقین و زخم های گاه و بیگاه عمدی و غیرعمدی که هر روز بر پیکره دومین بیمارستان تاریخی ایران وارد می شود، باعث شده تا از این بنای ارزشمند چیز چندانی جز مخروبه ای آجری باقی نماند.

به گزارش «دنیای سفر» سقف شیروانی زرشکی رنگی که تا همین چند وقت پیش روی بنا خودنمایی می کرد، اما سارقین امانش ندادند و آن را تکه تکه از جان بنا کندند و با خودشان بردند. در و پنجره های آهنی که بود و حالا دیگر نیست و به غارت رفته اند. دیوارهایی که آتش سوزی های عمدی و ادامه دار آن را به مانند زغال سیاه کرده و دیگر رنگی از دیوار به خود ندارند، دیوارهایی هم که از آتش سوزی ها جان سالم به در برده اند، اکنون گرفتار باران و برف و نم زدگی شده اند.

این سرنوشتی تلخ و غم انگیز برای بیمارستان مسیح است، بیمارستانی که کرمانشاهیان قدیم با آن خاطره دارند. بیمارستانی با قدمتی 200 ساله که روزگاری مرکزی برای نجات جان آدم های این شهر و شهرهای اطراف بود و حالا هر روز یک تکه از آن به یغما می رود و چیزی از ابهت و شکوه روزهای گذشته اش را ندارد.

بیمارستان مسیح گرفتار و بلاتکلیف مانده است، مالکی دارد که می خواهد برای کسب منافع اقتصادی نابودش کند و هر روز در اندیشه وارد کردن بلایی جدید به آن است و میراث فرهنگی که می خواهد نجاتش دهد، اما پولی برای این کار ندارد.

و حالا این بیمارستان تاریخی و ارزشمند نگران و چشم انتظار مانده است، یا بلایی دیگر از آسمان و زمین به آن برسد و یا اینکه دست هایی برای نجاتش از راه برسد.

آنطور هم که معاون میراث فرهنگی استان می گوید، تنها راه نجات این بیمارستان تاریخی اختصاص اعتبار برای تملک و مرمت آن است.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طی یک دهه اخیر بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه حوادث زیادی را از سر گذرانده، عنوان کرد: این بیمارستان سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، اما از آنجایی که مالک بنا به دنبال تخریب و تغییر کاربری آن بود، در سال 1390 توانست آن را از فهرست آثار ملی خارج کند.

وی ادامه داد: متاسفانه مالک بنا در سالهای بعد تخریب هایی را در این بنا آغاز کرد و حتی در سال 1398 این بنا دچار یک آتش سوزی عمدی شد و پس از آن بود که بنا به درخواست مردم و دوستداران میراث فرهنگی پرونده ثبت ملی آن دوباره به جریان افتاد و در دادگاه رای به نفع میراث فرهنگی داد و این بنا دوباره در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه طی این سالها وقوع حوادث مختلف باعث شده تا این بنا تا حدود 60 درصد تخریب شود، تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر هم سقف شیروانی بنا و درب و پنجره های آهنین آن از دستبرد سارقین درامان نمانده و این بنا در معرض آسیب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موقعیت مناسب بنا و وسعت زیاد آن باعث شده تا مالک در اندیشه تغییر کاربری آن باشد. در این راستا طی یکی دو سال اخیر دوباره پرونده ای را برای خروج بنا از فهرست آثار ملی تشکیل داده که دیوان عدالت اداری آن را رد کرد.

اعظمی با تاکید براینکه بنای تاریخی بیمارستان مسیح کرمانشاه هر روز بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد، عنوان کرد: برای نجات این بنا باید در وهله اول آن رامرمت کنیم که برای این کار به بیش از 9 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که میراث فرهنگی استان چنین اعتباری را در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه تملک بنا هم رقم کلانی می خواهد که میراث فرهنگی آن را ندارد، عنوان کرد: به مالک بنا پیشنهاد داده ایم که می تواند آن را به یک هتل بیمارستان تبدیل کند و میراث فرهنگی هم از او حمایت می کند، اما تاکنون موافقت نکرده است.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: اگر مالک بنا قصد تخریب آن را داشته باشد، باتوجه به اینکه این بنا مستندنگاری شده و نقشه آن موجود است، باید عین آن را دوباره بسازد، بنابراین هرگونه آسیب وارد کردن به این بنا به ضرر خود مالک خواهد بود.

در پایان باید گرفت که به نظر می رسد برای خروج این بنا از بن بست و برزخی که اکنون به آن گرفتار آمده است، باید مسئولین استانی به صورت جدی و ویژه به موضوع ورود کنند، وگرنه تا چند سال دیگر اثری از آجرهای آن هم باقی نخواهد ماند.

1