23 آوریل 2024 - 11:39

کشف گورستان ۲۰۰۰ ساله رومی در بخش شمالی غزه

21 فوریه 2022 - 20:20 dsfr.ir/wv9hq

کشف گورستان ۲۰۰۰ ساله رومی در بخش شمالی غزه
artnews.com
کارگران ساختمانی گورستان ۲۰۰۰ ساله رومی را کشف کردند

کاوش باستان شناسی در غزه بقایای یک گورستان رومی را که کارگران ساختمانی آن را کشف کرده بودند آشکار کرد.

به گزارش «دنیای سفر» و به نقل از آرت نیوز، کاوش در بخش شمالی غزه به کشف گورستان ۲۰۰۰ ساله رومی شامل حدود ۱۰۰ قبر رومی منجر شد. ۵۰ مورد از این قبرها تاکنون مورد بررسی قرار گرفته اند. در دو مورد از این قبرها بقایای اسکلت و چندین ظرف سفالین کشف شده است.

«جمال ابوریدا» مدیرکل وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ما به اکتشافات متعددی در گذشته دست یافته ایم، (اما) این اکتشاف مهم ترین دستاورد باستان شناسی ما در ۱۰ سال اخیر است.»

با توجه به شکل قبرها، طراحی آن ها و با توجه به این که جهت همگی آن ها از شرق به غرب است می توان نتیجه گرفت که این قبرها به مردم طبقه ثروتمند امپراتوری روم تعلق داشته اند.

با توجه به این که غزه امروزی زمانی در مسیر مردمان آفریقای جنوبی، شامی های باستان و اروپایی ها قرار داشت، آثار باستانی قابل توجهی در آن وجود دارد. با این حال دسترسی خارجی ها به مناطق باستانی پس از این که حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل این منطقه را به دست گرفت محدود شد. با وجود محاصره توسط اسرائیل و کشمکش های متعدد، گردشگری در این منطقه تقریبا غیرممکن شده است.

این گورستان رومی توسط گروهی از کارگران ساختمانی حین اجرای یک پروژه ساخت و ساز کشف شد. کارگران بلافاصله با مشاهده شواهد وجود این گورستان را به وزیر فرهنگ اطلاع دادند. ورود به این مکان اکنون برای عموم مردم امکان پذیر نیست و گروهی از کارشناسان فرانسوی مشغول فعالیت در آن هستند.

1