18 آوریل 2024 - 23:10

از مقصد گردشگری تا شهر ارواح

17 فوریه 2022 - 09:00 dsfr.ir/8j1we

از مقصد گردشگری تا شهر ارواح
یورو نیوز
شهر «آتافونا» یکی از مقاصد گردشگری محبوب در برزیل

یکی از شهرهای #برزیل که زمانی مقصد محبوب گردشگران بود حالا با خطر تبدیل شدن به یک ویرانه مواجه است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از یورونیوز، شهر «آتافونا» در بزریل به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب این کشور شناخته می شود. گردشگران با وجود هتل، خانه های تفریحی و تفرجگاه ها و آسمان آفتابی «آتافونا» به این شهر سفر می کردند.

اما حالا روند تبدیل این مکان به شهر ارواح آغاز شده است، چراکه افزایش شدید سطح آب دریا این مقصد گردشگری را به یک کابوس بدل کرده است.

روند فرسایش ساحل از حوالی دهه ۶۰ میلادی در «آتافونا» مشخص شده بود.

موقعیت مکانی این مقصد گردشگری و تاثیرات شدید تغییرات اقلیمی که از قرن بیستم تاکنون افزایش ۲۰ سانتی متری سطح دریا در جهان را به همراه داشته، این پدیده را به وجود آورده اند.

فقط در «آتافونا»، اقیانوس اطلس در هر سال ۶ متر پیش روی می کند و به دنبال آن املاک نزدیک سواحل دچار صدمه و ویران می شوند. تاکنون در مجموع ۱۴ ساختمان و ۵۰۰ خانه در درون دریا غرق شده و سواحل این شهر را به گورستان غرق در آب تبدیل کرده اند.

اما افزایش سطح دریا تنها مشکلی نیست که این مقصد گردشگری با آن دست و پنجه نرم می کند؛ رودخانه نزدیک به این شهر نیز به دلیل استخراج و کشاورزی مفرط دچار کم آبی شده است.

به گفته یک زمین شناس حجم آب این رودخانه در طول ۴۰ سال اخیر به طور شدیدی کاهش یافته و این یعنی این رود شن بسیار کمی به «آتافونا» منتقل می کند. با کاهش شن، سواحل این شهر دیگر قادر به جایگزینی طبیعی شن نیستند و بیش از پیش پس روی می کنند.

مقامات محلی چندین برنامه و طرح را برای توقف تحلیل سواحل مورد بررسی قرار داده اند. با این که بسیاری امیدوارند مشکلات «آتافونا» حل شود اما برای برخی از ساکنان رونق این سواحل به خاطره تبدیل شده است.

1