20 آوریل 2024 - 01:31
در دیدار معاون صنایع دستی با سفیر تونس مطرح شد؛

پیشنهاد امضای تفاهم نامه بین وزرای ایران و تونس

16 فوریه 2022 - 18:50 dsfr.ir/xl3zv

پیشنهاد امضای تفاهم نامه بین وزرای ایران و تونس
exhibitionmakers.com
‎دهمین نمایشگاه گردشگری، هتلداری و سفر کیش

پیشنهاد امضای تفاهم نامه توسط وزرای دو کشور #ایران و #تونس در دیدار معاون صنایع دستی با سفیر تونس داده شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری مهر، پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با سمیر المنصر سفیر جمهوری تونس در جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در معاونت صنایع دستی دیدار و درباره زمینه های همکاری بین دو کشور گفت وگو کرد.

محمودیان با ابراز امیدواری از اینکه این دیدار سرآغازی برای همکاری های بیشتر بین دو کشور شود، به روابط دوستانه ایران و تونس اشاره کرد و گفت: در زمینه صنایع دستی برگزاری نمایشگاه های مشترک و شرکت هنرمندان دو کشور می تواند به تبادل تجربه و هم افزایی هنری دو کشور کمک کند.

او با اشاره به آمادگی ایران در راستای ارتقای همکاری بین دو کشور، افزود: تمامی مدل های موفق مشارکتی و قابل اجرا در حوزه صنایع دستی می تواند در قالب تفاهم نامه ای تنظیم و به امضای وزرای دو کشور برسد.

معاون صنایع دستی در ادامه به موقعیت صنایع دستی ایران اشاره کرد و افزود: ایران اولین کشور از نظر ثبت روستاها و شهرهای جهانی در شورای جهانی صنایع دستی محسوب می شود.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به بیش از ۲۹۹ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، بیان کرد: ایران در کنار هند و چین سه کشور اول جهان در تنوع تولید صنایع دستی محسوب می شود و بالغ بر دو میلیون نفر به غیر از فرش دستبافت در این حوزه مشغول به کار هستند. همچنین بیش از ۷۵ درصد تولید صنایع دستی ایران به بانوان اختصاص دارد.

او در ادامه به نقش پررنگ جوانان خلاق، استارت آپ ها و خانه های خلاق در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان معاون منطقه غرب شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شده است و ارتباط خوبی نیز با سایر کشورها در این حوزه دارد.

محمودیان با اشاره به اهمیت آکادمیک صنایع دستی در ایران افزود: در کنار ۳۴ دانشگاه ایران که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته صنایع دستی را تدریس می کنند، آموزش مهارتی -استاد شاگردی- نیز رایج است.

معاون صنایع دستی به اهمیت تجاری سازی صنایع دستی و کاربرد آن در زندگی روزمره اشاره کرد و گفت: خانه ایرانی از اتفاقات خوب در این حوزه است که صفر تا صد لوازم آن به غیر از لوازم الکترونیک از صنایع دستی تهیه می شود.

او به حضور پررنگ ایران در رویدادهای بین المللی پیش از شروع کرونا اشاره و ابراز امیدواری کرد با پایان کرونا ایران باز هم در رویدادهای جهانی حاضر شود.

محمودیان با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات تولیدی گفت: تاکنون ۱۸۵ محصول استانداردسازی شده است و ۹ رشته ایران نیز به دلیل صیانت و حفاظت در سازمان جهانی مالکیت فکری و معنوی (wipo) ثبت شده است که در تلاش برای افزایش تعداد آن هستیم.

معاون صنایع دستی تصریح کرد: در حوزه اخذ نشان بین المللی مهر اصالت از شورای جهانی صنایع دستی نیز ایران موفق به کسب بیش از ۳۰۰ نشان شده است.

او بیان کرد که همکاری در زمینه صنایع دستی و هنر منجر به عمق روابط و استحکام بیشتر بین دو کشور شود.

در ادامه سمیرالمنصر با اشاره به ارتباط حسنه بین دو کشور طی سالیان گذشته، افزود: علی رغم مشکلات تحمیل شده به دو کشور همیشه روابط دوستانه ای بین ایران و تونس حاکم بوده و در سیاست های خارجی نیز همیشه ایران برای ما جزو کشورهای دوست و برادر بوده است.

او با اشاره به علاقه مردم تونس به فرهنگ ایران، بیان کرد: همیشه ایران و تاریخ فرهنگی این کشور در ذهن مردم تونس جایگاه مهمی داشته است و گردشگران ایرانی مورد احترام مردم تونس هستند.

سفیر تونس در ایران به نقاط مشترک فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ما با عمق فرهنگ و قدمت تاریخ اصیل ایران آشنا هستیم و تونس نیز دارای فرهنگ و قدمت تاریخی است.

المنصر با اشاره به تنوع فرهنگی و محصولات متنوع صنایع دستی توس، افزود: ابتکار و خلاقیت در مردم تونس برای تولید محصولات صنایع دستی به دلیل پیشینه تاریخی وجود دارد.

او ایران را در زمینه تولید انبوه و تجاری سازی صنایع دستی موفق عنوان کرد و گفت: فرهنگسازی در زمینه استفاده از صنایع دستی در زندگی روزمره مردم ایران کاملاً ملموس است و شما در زمینه تبدیل صنایع دستی به شغل های درآمدزا عملکرد موفقی داشته اید.

سفیر تونس در ایران تصریح کرد: علاقه مندیم از تجربه ایران در زمینه تجاری سازی استفاده کنیم و در این زمینه تبادل اطلاعات داشته باشیم.

او با تاکید بر تقویت کانال تجاری سازی بین دو کشور تصریح کرد: از پیشنهاد شما برای یادداشت تفاهم نامه استقبال می کنیم و از سوی ما آمادگی برای این امر وجود دارد.

اعزام افراد حرفه ای به تونس برای آموزش عملی در زمینه رنگرزی، ترمیم و بافت فرش از دیگر درخواست هایی بود که از سوی سفیر تونس در ایران مطرح شد.

1