28 مارس 2024 - 16:35
مهندس ضرغامی در اختتامیه ششمین جشنواره صنایع دستی فجر:

برندسازی صنایع دستی ایرانی ضرورت دارد

15 فوریه 2022 - 22:30 dsfr.ir/ra9j4

برندسازی صنایع دستی ایرانی ضرورت دارد
میراث آریا
مراسم اختتامیه نمایشگاه صنایع دستی فجر

وزیر میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی گفت: «در دنیای بی هویت امروز نشانه گذاری ما همین صنایع دستی زیبا و اصیل ایرانی است.»

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از میراث آریا، مهندس سید عزت الله ضرغامی عصر امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، با بیان این که اختتامیه محل تجلیل از برگزیدگان است که سرآمد هستند، اظهار کرد: «جا دارد از همه دست اندرکاران از جمله هیئت داوران و هیئت انتخاب تشکر کنم چرا که کار انتخاب در این حوزه کار سختی است و همیشه این را می گویم افرادی که آثارشان انتخاب می شوند نماد و نمونه ای از یک جامعه بسیار بزرگ تر هستند.»

او افزود: «ادای احترام می کنم به همه هنرمندان صنایع دستی که من از آن ها به عنوان بازیگران این عرصه نام می برم. چرا که افراد زیادی فعالیت می کنند و با هم همکاری دارند که یک کار زیبای هنری و یک اثر زیبای صنایع دستی تولید شود.» 

مهندس ضرغامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار این جشنواره در محل موزه ملی ایران ادامه داد: «موافق هستم نمایشگاه آثار چند روز دیگر ادامه پیدا کند و افراد و علاقه مندان از این نمايشگاه که دایر شده در روزهای آینده بتوانند بازدید کنند.»

حوزه صنایع دستی گسترده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: «حوزه صنایع دستی یک حوزه گسترده است و اعتقاد دارم آحاد مردم می توانند در این حوزه فعالیت کنند. ۵۲۰ هزار نفر همکار در صنایع دستی داریم که در سامانه ای ثبت نام کرده اند و همین تعداد هم افرادی هستند که فعالیت دارند اما ثبت نام نکرده اند.»

او گفت: «روز گدشته همایش تفویض اختیار را برگزار کردیم و اعلام کردم راه را برای مردم در حوزه صنایع دستی باز کنیم. از این به بعد کسی لازم نیست از ما اجازه بگیرد. هرکس در این سامانه ثبت نام کند به معنای اعلان مجوز است.»

باید زنجیرها را از دست و پای کسانی که می خواهند کار کنند باز کنیم

این مقام مسئول اضافه کرد: «امروز مشکل کشور این است که سیستم ناکارآمد اداری در بخش های مختلف مثل اختاپوس و مثل بختک روی مردم افتاده و دولت ها را دچار مشکل می کند. این سیستم مثل اختاپوس است. ما در حد خودمان باید زنجیرها را از دست و پای افرادی که می خواهند رشد کنند باز کنیم.»

مهندس ضرغامی یادآور شد: «امروز دیپلم افتخار و سرو سیمین به افراد هنرمند و برجسته می دهیم این اتفاق خوبی است و از همه افراد و مدیران قبلی معاونت صنایع دستی تشکر می کنم که این کارها را پایه گذاری کردند.» 

اثر هنری صنایع دستی زنده است

او ادامه داد: «پیش از این با هنرمندان صنایع دستی ارتباط داشتم و از آن ها شناخت دارم. قبلا در حوزه تولید نیز فعالیت داشتم. البته در تولیدات ماشینی روح وجود ندارد اما در اثر هنری روح و زیبایی را می بینیم. فردی که در صنایع دستی فعالیت می کند تمام وجودش در آن اثر می رود و آن اثر زنده است. در این باره تعارف نمی کنم و نمی خواهیم حرف شیک بزنیم.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: «۲۹۰ رشته صنایع دستی در ایران داریم. در سطح جهانی ۳۱۰ تا ۳۶۰ رشته وجود دارد و ما در سطوح عالی در این حوزه حضور داریم و در تنوع رتبه اول دنیا را داریم. هویت ما همین است. نشانه گذاری ما در دنیای بی هویت امروز همین صنایع دستی و هنرهای سنتی ما است. ما امروز صاحب این موضوع شدیم و داریم مدیریت می کنیم تا به رشد واقعی خود برسد.» 

مهندس ضرغامی ادامه داد: «ما باید هویت خود را حفظ کنیم و ارزش ها را نگهداری کنیم اما حتما باید یک نگاه تحول گرا در این باره داشته باشیم.» 

او با بیان این که در حال حاضر وضعیت معیشتی مردم ما سخت است اظهار کرد: «شاید در این شرایط افراد امکان خرید صنایع دستی برای شان فراهم نباشد بنابراین بخش کاربردی این هنر حتما باید تقویت شود. مردم دوست دارند با صنایع دستی زندگی کنند.» 

محصولات صنایع دستی برندسازی شود

او افزود: «اول از همه باید در این حوزه کار کنیم که صنایع دستی در سبد خرید مردم قرار گیرد. دوم اینکه روی بسته بندی کار کنیم و در گام سوم روی برندسازی به صورت جدی باید فعالیت شود. زمانی که یک شهر یا روستا محصولات درجه یک صنایع دستی تولید می کنند این محصولات باید برندسازی شوند که خوشبختانه مجلس نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است. از این رو برندسازی بسیار مهم است.» 

مهندس ضرغامی در ادامه گفت:«ما باید برندسازی کنیم. کالای صنایع دستی ایران از نظر کیفیت باید به گونه ای باشد که امکان کپی نداشته باشد.» 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: «این جشنواره برای سال های آینده برندسازی می شود و یک رقابت جهانی ایجاد می کنیم که این موضوع می تواند به تقویت و رشد صنایع دستی خودمان نیز کمک کند.»

او در پایان صحبت های خود با قدردانی دوباره از همه دست اندرکاران خاطرنشان کرد: «این جشنواره یک کار خوب ارزشمند و معنوی است. ۹۹ درصد مواد اولیه صنایع دستی در داخل کشور تولید می شود و این صنعت نماد اقتصاد مقاومتی است.»

1