25 آوریل 2024 - 23:40
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی:

مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند

14 فوریه 2022 - 13:10 dsfr.ir/sd3z9

مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند
اسما رفیع زاده
همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور در بندر ماهشهر برگزار شد

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و #گردشگری گفت: نقش #دولت و حاکمیت در ثبت و پاسداری از آثار ناملموس مشارکتی است و هویت میراث فرهنگی ناملموس به مردم که بانیان و حامیان اصلی آن هستند تعلق دارد.

به گزارش «دنیای سفر» مصطفی پورعلی روز یکشنبه در حاشیه همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور که در بندر ماهشهر برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها همایش های سیاست گذاری و ثبت آثار ملموس و ناملموس را در کشور برگزار کرده اما این نشست نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس سطح کشور است و هدف نهایی آن، ثبت این آثار و حفاظت و پاسداری از آنهاست.

وی ادامه داد: پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تفاوت هایی نسبت به حفظ آثار ملموس دارد که نیازمند آموزش کاربردی است.

پورعلی با تقدیر از مسوولان خوزستان و شهرستان ماهشهر در میزبانی از این همایش، اضافه کرد: هیات وزیران آیین نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها را به تصویب رسانده و این آیین نامه تکالیفی برای فرمانداری ها و نهادهای محلی و همچنین ساز و کار چگونگی پاسداری از این میراث را بیان کرده است.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: این همایش برای حفظ آثار فرهنگی کشور دارای اهمیتی ویژه است که مفتخریم این همایش در شهر کهن بندر ماهشهر با قدمت بیش از سه هزار سال و یکی از نخستین سکونتگاه های انسان در حاشیه خلیج فارس برگزار می شود.

حبیب آقاجری با اشاره به اینکه بندرماهشهر در بعد ملی و اسلامی دارای تاریخی غنی است، ادامه داد: هویت هر منطقه بر پایه فرهنگ هایی است که باید پاس داشته شود تا به وسیله فرهنگ ها، الگویی برای دیگران باشیم. 

وی افزود: خورهای متعدد و جزایر بکر بندر ماهشهر که زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و آبزیان است، می تواند در حوزه گردشگری منطقه بسیار مفید باشد و این موضوع توجه ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می طلبد.

خرده فرهنگ ها می تواند از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند

سرپرست فرمانداری بندرماهشهر نیز با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسایل فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب تلاش در راه فرهنگ را مجاهدت نامیده و بیان داشته اند اگر پایه های فرهنگی بخواهد مستحکم شود، شرط آن این است که ایمان مردم به دین و فرهنگشان، روز به روز استحکام بیشتری پیدا کند و تضعیف نشود.

فریدون بندری افزود:این اقدامات در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، یک مجاهدت است و تنها موردی که می تواند هویت و فرهنگ ملی ما را حفظ کند این مجموعه اقدامات جهادگونه است و همین خرده فرهنگ ها می تواند به خوبی از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم غبار فرهنگی که بر روی فرهنگ غنی ملی ما نشسته است، برداشته شود و این فرهنگ اصیل ملی نمود پیدا کند. 

وی افزود: با ثبت، احیا و پاسداری از فرهنگ های بومی و منطقه ای، باید در مقابل فرهنگ غربی که به اشتباه عنوان فرهنگ در اذهان نقش بسته، ایستادگی کرد. 

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر نیز بیان کرد : میراث ناملموس شامل آداب، سنن، رسوم و اعتقادات مناطق مختلف است که بندر ماهشهر میزبان نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده و در این مدت کارگاه آموزشی نیز برای مدیران و کارشناسان برگزار می شود.

سارا عبادی افزود: پرونده های کشوری که به منظور ثبت در آثار فرهنگی ناملموس آماده شده و پرونده های پاسداری از آثار ثبت شده سال های گذشته، در این همایش توسط هیات داوران بررسی خواهد شد.

نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور با حضور مدیران و کارشناسان ۱۷ استان کشور روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۴ و ۲۵ بهمن در تالار اندیشه شهرک بعثت بندرماهشهر درحال برگزاری است.

1