25 آوریل 2024 - 16:34

آغاز عملیات گمانه زنی در بندر تاریخی نجیرم

14 فوریه 2022 - 12:20 dsfr.ir/jb2lt

آغاز عملیات گمانه زنی در بندر تاریخی نجیرم
محمدحسین ارسطوزاده
فاز اول گمانه زنی بندر تاریخی نجیرم شهرستان دیر

مدیرکل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی استان #بوشهر از آغاز عملیات گمانه زنی در بندر تاریخی #نجیرم خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: فاز اول گمانه زنی بندر تاریخی نجیرم شهرستان دیر، به سرپرستی حسین توفیقان استادیار باستانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور آغاز شده است.

وی اضافه کرد: فاز اول این عملیات تعیین عرصه و حریم این محوطه تاریخی بوده که دور تا دور محوطه گمانه زنی می شود و نقشه خروجی خواهد داشت همچنین در فاز دوم با اتمام تعیین عرصه و حریم، در داخل محوطه کار لایه نگاری انجام خواهد شد که با این عملیات، تمامی لایه های تاریخی اعم از زندگی مردمی و تجاری که در بندر فعال بوده معرفی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به نام بندر نجیرم در منابع تاریخی بیان کرد: در آینده با آغاز عملیات اجرایی فاز سوم در این محوطه مساجد، بناها و تمامی آثار مدفون در زیر خاک یکی یکی حفاری شده و بیرون خواهد آمد تا کار پاک سازی و سامان دهی آنها انجام شود.

ارسطوزاده تصریح کرد: یکی از اولویت های ما در راستای حفظ آثار تاریخی، معرفی آن به مردم بوده که برنامه نهایی ما در فاز چهارم ایجاد سایت موزه بوده که با آماده سازی مجموعه، فضا را برای بازدید علاقه مندان فراهم خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد: مواریث فرهنگی مربوط به فرد فرد مردم بوده و از تمام کسانی که در حفظ این بندر تاریخی ما را همراهی می کنند تشکر می کنیم و امیدواریم همچون گذشته با حساسیت تمام حفاظت از چنین آثار ارزشمندی را مهم بدانند.

1