20 آوریل 2024 - 14:52

ثبت مجموعه تاریخی بسطام در فهرست میراث جهان اسلام

13 فوریه 2022 - 16:00 dsfr.ir/v353l

ثبت مجموعه تاریخی بسطام در فهرست میراث جهان اسلام
میثم رودکی
آرامگاه بایزید بسطامی در شهر بسطام شهرستان شاهرود استان سمنان

مجموعه تاریخی #بسطام، منظر فرهنگی قلعه #الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، منظر فرهنگی #ماسوله و گنبد علویان همدان در فهرست میراث جهان اسلام ثبت شدند.

به گزارش «دنیای سفر» از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در نامه ای به مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ثبت پنج اثر فرهنگی و تاریخی کشورمان از جمله «مجموعه تاریخی بسطام» را در فهرست میراث جهان اسلام اعلام کرد.

پنج اثر فرهنگی و تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهان اسلام شامل مجموعه تاریخی بسطام، منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، منظر فرهنگی ماسوله و گنبد علویان همدان است.

پرونده این آثار با هماهنگی کمیسیون ملی آیسسکو ایران به دبیرخانه این کمیسیون ارسال شده بود.

سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو (ICESCO) سازمانی تخصصی است که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می کند و در زمینه های آموزش ، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول است. دفتر مرکزی این سازمان در رباط در کشور مراکش واقع شده است.

آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است. این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

شهر بسطام در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

مجموعه تاریخی بسطام شامل آرامگاه بایزید بسطامی، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی با شهرتی فراگیر در جهان است. فلسفه وحدت وجود و موجود، اولین بار توسط بایزید بسطامی مطرح شد.

1