25 آوریل 2024 - 04:11

بازسازی و مرمت مسجد سرخ ساوه رونمایی شد

13 فوریه 2022 - 12:50 dsfr.ir/wf6hl

بازسازی و مرمت مسجد سرخ ساوه رونمایی شد
دریافتی
نمایی از درون مسجد سرخ ساوه

مراسم رونمایی از بازسازی مسجد سرخ #ساوه به عنوان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی باشکوه و ماندگار این شهرستان برگزار شد.

به گزارش «دنیای سفر» امام جمعه ساوه شامگاه ۲۳ بهمن ماه در جمع نمازگزاران این مسجد گفت: وقتی به نعمت های الهی دست پیدا می کنیم باید شاکر خدای تعالی باشیم و قدر این نعمت را بدانیم.

حجت الاسلام جعفر رحیمی افزود: مرمت و بازسازی این مسجد یک اقدام شایسته و ارزشمند است که با نظارت میراث فرهنگی و با مشارکت امام جماعت، نمازگزاران و خیرین صورت گرفته است.

وی بیان کرد: مسجد سرخ ساوه که یکی از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند این شهرستان است شناسنامه شهر ساوه بوده و باید با کمک خیرین همواره آباد بماند.

امام جمعه ساوه گفت: این مسجد در دوره سلجوقیان در ۹۰۰ سال پیش ساخته شده و در ادوار مختلف تاریخی مورد مرمت قرار گرفته است و باید برای صیانت و نگهداری آن همواره اهتمام جدی داشت.

امام جماعت مسجد سرخ نیز گفت: برای مرمت و بازسازی اخیر بنای مسجد سرخ با همکاری اداره میراث فرهنگی و افراد خیر حدود سه میلیارد ریال هزینه شده است.

آیت الله حاج سید محمد صالح تهجدی افزود: این مسجد طی ۳۰ سال گذشته در چند مرحله مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

وی گفت: محراب و صحن داخلی مسجد سرخ به طرز با شکوهی با گچ بری آیات قرآن مجید تزیین شده که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

او گفت: وجه تسمیه مسجد سرخ به لحاظ تزئینات زرشکی و کتیبه های قرمز رنگ الهام گرفته از محصول انار این شهر است و دور را دور مسجد تعبیه و رنگ آمیزی شده است. در جوار مسجد سرخ، مناره آجری قرار دارد که از دوره سلجوقیان به یادگار باقی مانده است.

گفتنی است که در انتهای بافت تاریخی و مذهبی مجموعه میدان انقلاب ساوه، مناره ۱۴متری و مسجد جامع این شهر قرار دارد که یکی از مساجد به جای مانده از صدر اسلام در کشور است.

گفته شده مسجد جامع ساوه در محلی که آتشکده بوده، بنا شده است. کاوش های باستان شناسی که در منطقه آوه واقع در جنوب شهر ساوه انجام شده حکایت از تاریخ ۷ هزار ساله این منطقه دارد.

مسجد سرخ با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1