28 مارس 2024 - 12:23

جوشش چشمه ها در قلب «مخمل کوه»

12 فوریه 2022 - 17:30 dsfr.ir/bn7eg

جوشش چشمه ها در قلب «مخمل کوه»
احمد ریاضی دهکردی
مخملکوه در شهر خرم آباد استان لرستان واقع شده است.

به دنبال بارش های مناسب زمستانی، چشمه های آب در #کوه های مختلف #لرستان ازجمله «مخمل کوه» در خرم آباد جوشیدن گرفته است.

به گزارش «دنیای سفر»، بارش های زمستانی جان تازه ای به طبیعت لرستان داده است و چشمه ها و آبشارها در جای جای طبیعت لرستان به خروش آمده اند.

مخمل کوه از مناطق دیدنی خرم آباد است که به خاطر گل سنگ های زیبا با رنگ سبز مخملی که در بهار روی سنگ ها رشد می کنند، به این اسم معروف شده است.

مخمل کوه، کوهی است به ارتفاع بیش از یک هزار و ۹۰۰ متر در شمال شرق خرم آباد که به عنوان بخشی از دره تاریخی خایدآلو قسمتی از شهر خرم آباد را در دامن خود جای داده است.

این کوه بلند در دو سمت به دو تنگه مهم و استراتژیک ختم می شود که در طول تاریخ شاهد رخدادهای گوناگونی بوده است. قسمت جنوبی مخمل کوه به جاده بروجرد به خرم آباد ختم می شود؛ محلی که در هنگام ورود رضاخان به لرستان شاهد جنگ ها و درگیری های خونینی بوده است. انتهای شمالی مخمل کوه نیز به جاده خرم آباد - الشتر می رسد که به تنگشبیخون مشهور است و نام آن گویای بسیاری چیزهاست.

این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبزرنگ می شوند. سراسر سبز. گلسنگ ها آفتاب گریز هستند به همین علت قسمت هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سرسبز تر و دیدنی تر است. در قسمت انتهای شمالی مخمل کوه در تنگشبیخون به همت اداره کل منابع طبیعی لرستان پارک جنگلی دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنیست.

مخمل کوه برای کوه پیمایی بسیار مناسب و در دسترس است. با خودرو با چند دقیقه رانندگی به دامنه آن می رسید. فقط کافی است پس از رسیدن به میدان ۲۲ بهمن تا انتهای بلوار ولیعصر برانید.

1