27 مارس 2024 - 23:32

حمید خطیب شهیدی درگذشت

12 فوریه 2022 - 16:50 dsfr.ir/l17dv

حمید خطیب شهیدی درگذشت
خانه اندیشمندان
سخنرانی حمید خطیب شهیدی در شب تمدن و فرهنگ اورارتویی

حمید خطیب شهیدی، استاد پیشکسوت باستان شناسی ایران درگذشت.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از ایسنا، مهرداد ملکزاده، باستان شناس و از شاگردان خطیب شیهدی خبر درگذشت این استاد باستان شناس را تایید کرده است. همچنین جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران درگذشت خطیب شهیدی را برای جامعه باستان شناسی ایران ضایعه ای اسفناک توصیف کرد. 

حمید خطیب شهیدی سال ۱۳۲۷ در مراغه زاده شد. در سال ۱۳۵۱ کارشناسی باستان شناسی خود را از دانشگاه تهران گرفت و در سال ۱۹۷۵ میلادی دکتری خود را از دانشگاه ناپل شرقی ایتالیا دریافت کرد. دکتر خطیب شهیدی به زبان های انگلیسی، ترکی و ایتالیایی مسلط بود. تخصص اصلی اش بررسی وجوه تاریخی و فرهنگی برآمدن تمدن "اورارتو" در شمال غرب ایران و نیمه شرقی فلات آناتولی بود و در این باره کتاب ها و مقالات متعددی به فارسی و انگلیسی و ایتالیایی منتشر کرد.

او از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۵ کارشناس مرکز باستان شناسی ایران بود. در فاصله سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ استادیار دانشگاه فارابی اصفهان شد و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۰ استادیار گروه آموزشی باستان شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود. خطیب شهیدی نزدیک به ۴۰ فصل برنامه میدانی باستان شناختی را در ایران، از جمله محوطه های آغاز دوران تاریخی و فرهنگ و تمدن اورارتویی، همچون بسطام و حسنلو سرپرستی و راهبری کرده بود.

خطیب شهیدی از میانه دهه ۸۰ خورشیدی عضو مؤثر کارگروه واژه گزینی باستان شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

سیدمحمد بهشتی، رییس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سال ۹۷ در شب حمید خطیب شهیدی که به همت مجله بخارا برگزار شد، وجود "خطیب شهیدی" را در جامعه باستان شناسی یک غنیمت دانسته و گفته بود: اگر پنج نفر در جهان حرفی برای گفتن درباره دوره "اورارتویی" داشته باشند، یکی از آن ها خطیب شهیدی است.

1