25 آوریل 2024 - 22:28

نخستین وعده ها و اظهارات رییس جدید سازمان حج و زیارت

10 فوریه 2022 - 14:50 dsfr.ir/nm44w

نخستین وعده ها و اظهارات رییس جدید سازمان حج و زیارت
سازمان حج و زیارت
محمدمهدی اسماعیلی

رییس جدید سازمان حج و زیارت در نخستین اظهارنظر از برنامه ریزی برای اعزام زائر اولی ها به عتبات عالیات خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید صادق حسینی که به تازگی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس سازمان حج و زیارت منصوب شده است، در نخستین روز کاری خود پیش از آنکه مراسم معارفه اش طبق روال برگزار شود، در نشست شورای مدیران این سازمان حاضر شد، درحالی که علی رضا رشیدیان رییس پیشین سازمان حج و زیارت، معاونان، مشاوران و مدیران این سازمان نیز حضور داشتند.

او گفت: پیش از حضور تمام مباحث را بررسی کرده و آسیب شناسی لازم را انجام داده ام، درباره فرایند اعزام ها، مدرن سازی سامانه ها، علمی کردن بازرسی و ارزیابی، توانمندسازی و آموزش پرسنل و کارگزاران و تسهیلات متنوع برای اعزام زائران، برنامه هایی را تدوین کرده ام که در کارگروه های در حال تشکیل، به بحث گذاشته خواهد شد.

حسینی ادامه داد: هوشمندسازی حج و به روزرسانی آن یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا از دیگر کشورها عقب نمانیم.

او همچنین آموزش کارگزاران و حجاج را یکی از مباحثی دانست که باید به طور ویژه مورد اهتمام جدی دست اندرکاران قرار گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اشتیاق روزافزون مردم به موضوع زیارت، گفت: حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند و تعداد زیادی از افراد نیز مشتاقِ سفر عتبات عراق و سوریه هستند که باید برنامه ریزی مناسبی برای متقاضیان مدنظر قرار گیرد.

او با بیان این که افزایش هزینه ها شرایط را تا حدودی برای تشرف مشتاقان سفر عتبات عالیات سخت کرده است، افزود: باید بیاندیشیم از چه راهکاری برای تأمین خواسته مشتاقان بهره بگیریم. باید بتوانیم در سفرهای زیارتی عتبات عالیات به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هم به درخواست ها پاسخ دهیم و هم قیمت ها شکسته شود تا تمام مشتاقان از این سفر معنوی و پربرکت استفاده کنند.

حسینی با اشاره به تدبیر آستان قدس رضوی برای زیارت زائر اولی هایی که به مشهد مقدس مشرف نشده بودند، گفت: ما نیز باید افراد مختلف به ویژه کهنسالانی را که شرایط مالی مناسبی نداشته اند و از طرفی مشتاق زیارت به عتبات عالیات هستند و تاکنون مشرف نشده اند بیابیم و برای آن ها برنامه ریزی کنیم، ضمن این که تشرف قشرهای مرجع، همانند اساتید دانشگاهی یا هنرمندان و ... نیز در ارتقاء معنویت جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین به حج تمتع ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: در صورتی که بعد از تعطیلی دو ساله به دلیل کرونا، سفر حج انجام شود و عربستان از کشورها برای بستن تفاهم نامه دعوت کند، باید تمام سناریوها درباره تعداد پذیرش و نحوه اعزام ها را مدنظر قرار دهیم و برنامه ریزی کنیم.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت در این نشست معاون حج و عمره، معاون عتبات عالیات و معاون توسعه و منابع انسانی سازمان حج و زیارت گزارشی را درباره اقداماتی که تاکنون صورت گرفته و مدنظر قرار دارد، ارائه کردند.

علی رضا رشیدیان رییس پیشین سازمان حج و زیارت هم در این جلسه گفت: در نظام جمهوری اسلامی اگر کاری به عهده شخصی گذاشته می شود، نام آن مسؤولیت است و انسانی که بار مسؤولیت را به دوش می کشد باید بدان افتخار کند که چنین توفیقی را یافته است. فردی که مسؤولیت را بر عهده دارد آن را امانت بداند، زیرا باید در برابر خداوند، خون شهدا، مردم و همچنین وجدان خود پاسخگو باشد.

او اضافه کرد: زمانی هم که فرد مسؤول را از مسئولیت برمی دارند باید شاکر خداوند باشد، زیرا اگر در برابر خداوند و وجدان خود به نحو احسن عمل کرده باشد، راحتی خیال خواهد داشت.

رشیدیان بیان کرد: ما در سازمان حج و زیارت همانند یک خانواده بوده و به زائران وحجاج خدمت کرده ایم، امیدواریم با حضور آقای دکتر حسینی شاهد پیشبرد برنامه ها و اهداف سازمان حج و زیارت باشیم. امیدواریم سرمایه اجتماعی که به عنوان مهمترین نقطه قوت این سازمان محسوب می شود با ارائه خدمات شایسته و درخور شأن زائران و حجاج حفظ شود.

1