29 مارس 2024 - 16:25

توانمندسازی جوامع محلی در گرو حفاظت از تالاب ها

2 فوریه 2022 - 01:40 dsfr.ir/oj8y6

توانمندسازی جوامع محلی در گرو حفاظت از تالاب ها
زهرا باغبان
تالاب ها اهمیت و کارکردهای زیادی دارند که با توجه به نوع اقلیم، اهمیت شان چند برابر می شود.

توانمندسازی جوامع محلی در گرو حفاظت از #تالاب ها است، تالاب ها اهمیت و کارکردهای زیادی دارند که با توجه به نوع #اقلیم، اهمیت این حوضه های آبی چند برابر می شود.

به گزارش «دنیای سفر» از سازمان حفاظت محیط زیست، رضا خلیلی درباره اهمیت تالاب ها اظهار داشت: تالاب ها اهمیت و کارکردهای زیادی دارند که با توجه به نوع اقلیم، اهمیت تالاب ها چند برابر می شود. به عنوان مثال، تالاب بین المللی گاوخونی که در یک منطقه حساس بیابانی واقع شده است، اهمیت دو چندانی دارد که می توان به تعدیل هوا در منطقه بیابانی، ایجاد تنوع زیستی انواع گونه ها، مهار سیلاب ها، بانک ژن، جلوگیری از وقوع توفان های گرد و غباری، تامین علوفه جوامع محلی و افزایش درآمد برای جوامع محلی از طریق جلب گردشگران و بررسی مطالعات اقلیم دیرینه به عنوان کارکرد این تالاب اشاره کرد.

موسس و مدیر عامل اولین تشکل مردم نهاد در شرق اصفهان درباره نقش تالاب در توسعه جوامع محلی و روستایی افزود: تالاب ها با توجه به کارکردهای متنوعی که دارند به ویژه در تامین علوفه و توسعه گردشگری می تواند برای جوامع محلی درآمد پایدار ایجاد کند، به خصوص اینکه در منطقه ای مانند تالاب گاوخونی که در ضلع غربی تالاب تپه های زیبای ماسه ای قرار گرفته است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب می کند و می تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود و مشاغل و فرصت های تازه ای مانند فروش صنایع دستی محلی، تولید فراورده های ارگانیک و کشاورزی را در اختیار جوامع محلی قرار دهد.

قهرمان تالاب سال ۱۳۸۷، با امید به آینده و توسعه تالاب ها و همه متصدیانی که می توانند در این حوزه نقش بسزایی ایفا کنند، گفت: مطلبی که بارها و همه ساله در آستانه روز جهانی تالاب ها گفته شده و جزو مطالبات ثابت مردم منطقه بوده است، تخصیص حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب بین المللی گاوخونی بوده که متاسفانه محقق نشده است و همه ساله بیش از پیش شاهد نابودی آن هستیم.

وی تاکید کرد: البته همواره بر خواسته خود پافشاری می کنیم و درخواست داریم که اگر حقابه اش را نمی دهید، تخریبش نکنید و املاحش را هم دست نزنید که پیکر بی جان و در حال احتضار تالاب، دیگر تحمل این نامهربانی ها را ندارد زیرا اگر آتش درونش شعله ور شد، توفانی با گرد و غبار سمی که طی صنعتی شدن به خورد آن داده ایم نه تنها به مردمان استان پس می دهد بلکه تا صدها کیلومتر دورتر حتی تهران را نیز در امان نخواهد گذاشت، پس با طبیعت مهربان تر باشیم و حقش را بدهیم تا تصمیم به تلافی نگیرد.

خلیلی درباره تبدیل شدن تالاب گاوخونی به ژئوپارک گفت: با توجه به اینکه ورزنه به یک شهر توریستی ملی و بین المللی تبدیل شده است و قبلا هم به استاندار وقت درخواست داده شده که می توان از پتانسیل های تالاب در راه اشتغال زایی استفاده کرد، طرح ایجاد ژئوپارک گاوخونی مسکوت ماند و حتی جوابی به درخواست ما داده نشد که در صورت ژئوپارک شدن بسیاری از دست درازی های انسان خودبه خود محدود می شود. 

رضا خلیلی، قهرمان تالاب سال ۱۳۸۷ است که با ۲۷ سال سابقه به تدریس در زمینه زمین شناسی و جغرافیا با تحصیلات کارشناسی جغرافیایی طبیعی (اقلیم شناسی) مشغول است.

در سال های اخیر به منظور شناسایی، جمع آوری و طبقه بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب و محیط بان نمونه تالابی هم زمان با روز جهانی تالاب ها (۲ فوریه) برگزار می شود.

1