24 آوریل 2024 - 09:45

گردشگری فرصت گفتگوی فرهنگی مردم ایران و ارمنستان را فراهم می کند

2 فوریه 2022 - 01:30 dsfr.ir/264bg

گردشگری فرصت گفتگوی فرهنگی مردم ایران و ارمنستان را فراهم می کند
ایرنا
پرچم های کشورهای ایران و جمهوری ارمنستان

رئیس فدراسیون گردشگری #ارمنستان گفت: #گردشگری می تواند ابزار قدرتمندی باشد تا در میان این دو ملت برادر، فرصت گفت و گوی بین فرهنگی فراهم کند.

به گزارش «دنیای سفر» از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مخاک آپرسیان رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان، با حضور در نخستین همایش ایران و گردشگری خوراک در سده نو که در سومین روز نمایشگاه بین المللی گردشگری و نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزار می شد، باتمجید از فرهنگ و تنوع خوراک ایرانی، عنوان کرد: که این کشور آماده همکاری با ایران در زمینه گردشگری خوراک است.

رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان گفت: موضوعات مورد بحث در نمایشگاه گردشگری تهران به خصوص در همایش ایران و گردشگری خوراک در سده نو بسیار مهم بود. فرهنگ و یکی از مهم ترین زیرمجموعه های آن آشپزی و خوراک، اهمیت بسیاری در کشورهای مختلف دارد و ارتقا این صنعت، جزو اهداف اولیه سکانداران گردشگری و فرهنگ است.

وی با اشاره تلفیق فرهنگ های ایران و ارمنستان افزود: میراث و سنت های آشپزی و تولیدات وابسته در دوران پساکرونا می تواند در احیای صنعت گردشگری هر دو کشور مثمرثمر واقع شود.در این همکاری ما می توانیم به کمک هم این صنعت را نجات دهیم، به ارتقا و توسعه آن ادامه دهیم و در عرصه های رقابتی بدرخشیم.

به گفته آپرسیان ایران پتانسیل بسیار خوبی در زمینه بهبود و ارتقا صنعت گردشگری دارد و بزرگ ترین و در عین حال ساده ترین چالش در بحث همکاری این است که هر دو کشورِ دوست و همسایه باید برای همکاری به دوردست ها نگاه داشته باشند.

آپرسیان تصریح کرد: ما دو همسایه، دوست و در نزدیک همدیگر هستیم. ما باید شرایط را برای رشد و ارتقای یکدیگر مهیا کنیم. ایرانی ها باید شناخت بهتری از ارمنستان کسب کنند و متقابلا ارمنی ها باید با برگزاری پویش های متعدد و متنوع، ایران و فرهنگ ایرانی را بهتر و بیشتر بشناسند. ما با همکاری متقابل و با پیوستن منابع و میراث هر دو کشور می توانیم تولیدات فرهنگی مشترک ارائه دهیم و بازار جهانی گردشگری را از آن خود کنیم و این هدف چندان دور نیست.

رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان از تنوع غذایی مناطق مختلف کشور ایران و جذابیت های ظاهری خوراک های ایرانی تمجید کرد و اظهار داشت: این تنوع در نتیجه وسعت فرهنگ و تاریخ و همچنین سبک زندگی به دست آمده است.همان طور که مردم ارمنستان در میان ایرانی ها محترم هستند، ایرانی ها نیز مورد احترام مردم کشور ارمنستان قرار می گیرند. گردشگری می تواند ابزار قدرتمندی باشد تا در میان این دو ملت برادر، فرصت گفت وگوی بین فرهنگی فراهم کند.

رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان در ادامه گفت: ما برای ارتقای همکاری ها در صنعت گردشگری به خصوص در زمینه غذا و خوارک طرح ها و برنامه هایی داریم که به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه دادیم تا این بخش از صنعت گردشگری را در کنار همدیگر ارتقا دهیم. ارمنستان خواهان برقراری ارتباط قوی تر در صنعت گردشگری به خصوص در زمینه گردشگریِ خوراک با ایران است.»

مخاک آپرسیان به همراه رئیس انجمن توسعه و حفظ سنت های آشپزی ارمنستان، به دعوت علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این همایش حاضر شد.

به گزارش «دنیای سفر»، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران صبح روز شنبه - نهم بهمن ۱۴۰۰ - با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران و مسئولان این وزارتخانه و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از نهم بهمن تا دوازدهم بهمن به مدت ۴ روز برگزار شد.

در مدت برگزاری این رویداد در بخش گردشگری نشست های متنوع، پنل ها، کارگاه ها و میزگردهای تخصصی با حضور اساتید و فعالان این حوزه برگزار شد. فضایی مجزا هم برای مذاکرات B to B به صورت مجازی و حضوری برای فعالان و متخصصان صنعت گردشگری در نظر گرفته شده بود.

همچنین در بخش صنایع دستی علاوه بر معرفی شهرها و روستاهای صنایع دستی ملی و جهانی، بخشی برای نمایش آثار هنری اساتید و نام آوران صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص داده شد. در این نمایشگاه به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های کمتر برخوردار، غرفه های رایگان به هنرمندان ١٢ استان، اختصاص یافت.

1