19 آوریل 2024 - 05:03

بررسی امنیت گردشگران و نقش دسترس پذیری در نمایشگاه گردشگری

2 فوریه 2022 - 01:10 dsfr.ir/2482n

بررسی امنیت گردشگران و نقش دسترس پذیری در نمایشگاه گردشگری
آیدا فریدی
نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران

امنیت گردشگران ورودی و نقش دسترس پذیری در #گردشگری پایدار از جمله موضوعاتی بود که در بخش مربوط به نشست های تخصصی #نمایشگاه بین المللی گردشگری بررسی شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری مهر، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به صورت همزمان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از نهم بهمن برگزار شده و تا امروز ۱۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

در بخش مربوط به نشست های آموزشی این نمایشگاه امروز ۶ نشست برگزار شد. بررسی قوانین و ضوابط مربوط به ورود و خروج گردشگران از متاورس تا دنیای رمز ارزها، گردشگری مبتنی بر اقوام ایرانی مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع محور، دسترس پذیری در گردشگری و ملاحظات امنیتی تورهای ورودی و خروجی از جمله نشست هایی بود که برگزار شد.

در نشست مربوط به ملاحظات امنیتی تورهای ورودی و داخلی رضا رحیمیان پور مدرس ملی فدراسیون جهانیان راهنمایان گردشگری گفت: امنیت مهمترین رکن از ارکان اصلی سفر است. صنعت گردشگری به بحث امنیت فوق العاده حساس است چون امنیت تأثیر مستقیم روی گردشگری داخلی و گردشگران ورودی می گذارد. گردشگران برای لذت بردن به سفر می روند و حتماً به جایی سفر خواهند کرد که در آنجا امنیت تأمین شده باشد. اگر این امنیت به هر دلیلی خدشه دار شود آسیب های جدی به گردشگری وارد خواهد شد.

در کارگاه آموزشی مربوط به نقش دسترس پذیری در گردشگری پایدار که توسط رحیمه گنجی زاده مسئول کمیته گردشگری یزد و سید مهدی صادقی کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری برگزار شد در این باره که دسترس پذیری به معنای ارائه محصولات و خدماتی است که بتواند برای همه قابل استفاده باشد موضوعاتی مطرح شد.

در این کارگاه اعلام شد که در سال ۲۰۵۰ آمار جهانی نشان می دهد ۲۰ درصد جمعیت جامعه جهانی افراد بالای ۸۰ سال خواهند بود. پس این افراد تمایل و فراغت بیشتری برای سفر خواهند داشت. بنابراین ایجاد زیرساخت مناسب برای سفر آنها موضوعی ضروری و در عین حال درآمدزا است. در این کارگاه همچنین تجربه زیسته یزد و تجربه های فعالان شهرهای دیگر در زمینه دسترس پذیری با هدف تعامل بیشتر توسعه و ایجاد شبکه ارتباطی بیشتر به اشتراک گذاشته شد.

علی چراغی محقق و مدرس گردشگری نیز امروز در کارگاه گردشگری مبتنی بر اقوام بیان کرد: گوناگونی اقوام موجب شده تا سفر در ایران متنوع باشد. تنوع قومی در ایران و آشنایی با فرهنگ مردم از جاذبه های کمتر شناخته شده در ایران است. گروههای انسانی در ایران اشتراکات زیادی دارند و هر گروه دارای شاخصه های منحصر به فرد است. به عنوان مثال عید نوروز در میان همه اهمیت زیادی دارد اما مردم هر منطقه بنا به آداب و رسوم خود آن را گرامی می دارند.

این محقق و مدرس گفت: رشد گردشگری با سرعت بیشتری نسبت به جنبه های غیرمادی یا فرهنگی رخ می دهد و رشد فرهنگ گردشگری نسبت به جنبه مادی آن با تاخر همراه است. برای رسیدن به توسعه پایدار باید گردشگری پایدار داشته باشیم و نیاز داریم که دغدغه فرهنگ داشته و برای توسعه آموزش و فرهنگ سازی تلاش کنیم.

1