28 مارس 2024 - 18:19
سردار مهری خبر داد؛

کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار ساله

27 ژانویه 2022 - 15:30 dsfr.ir/9t0fq

کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار ساله
عکس تزئینی است
کشف عتیقه های تاریخی قبل از میلاد مسیح در سنندج

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و #گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور از کشف ۹۳۰ قلم #عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار سال خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور، سردار حسن مهری از کشف اشیا عتیقه و باستانی به همت یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران خبر داد و در تشریح این مطلب اظهار داشت: همکارانم در یگان حفاظت استان تهران با رصد اطلاعاتی و طی دو عملیات جداگانه موفق به دستگیری قاچاقچیان عتیقه و کشف ۹۳۰ قلم شیء عتیقه تاریخی و فرهنگی شدند.

وی افزود: قاچاقچیان قصد داشتند این اشیا عتیقه را از کشور خارج کنند که با هوشیاری نیروهای انتظامی و یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری، ناکام ماندند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور با اشاره به کشفیات این دو عملیات عنوان کرد: یک مجسمه ارزشمند با قدمت سه هزار سال در این کشفیات وجود دارد که قاچاقچیان قصد فروش به مبلغ ۴ میلیارد تومان داشتند که روز قبل در معامله این عتیقه، توسط نیروهای انتظامی و عملیات نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران، غافلگیر شدند.

وی اضافه کرد: کشف این مجسمه ارزشمند و تاریخی در حالی صورت گرفت که قاچاقچیان به مأموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیشنهاد رشوه ۴۰۰ میلیون تومانی داده بودند که در این عملیات ضربتی، ۳ نفر دستگیر شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به رد رشوه ۴۰۰ میلیونی توسط نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی مطرح کرد: از میان این ۹۳۰ قلم شیء عتیقه ،۸۱۰ شیء اصل و مابقی بدل کارشناسی شده است و در میان کشفیات؛ مفرق، سکه قدیمی، زیورآلات باستانی و.. دیده می شود که قدمت سه هزار ساله و دیرینه تاریخی دارند که عمدتاً قاچاقچیان به شیوه حفاری های غیر مجاز به دست آوردند.

سردار مهری در بخش دیگری از سخنان به تشریح عملکرد ۹ ماهه یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی پرداخت و بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون تعداد ۵ هزار و ۸۹۴ ابلاغ اوراق و اخطاریه توسط این یگان صورت گرفته است، از طرفی با ۳۳۷ مورد تخریب آثار فرهنگی مقابله کرده ایم.

وی با اشاره به ضبط و توقیف ۳۲۸ دستگاه فلزیاب طی ۹ ماهه سال جاری، خاطر نشان کرد: طی این بازه زمانی ۸۷۶ فقره پرونده قضائی تشکیل و هزار و ۴۲۸ نفر دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور درباره اقلام مکشوفه گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۲ هزار و ۵۰۱ قلم عتیقه اصل و ۶ هزار و ۸۸ قلم عتیقه تقلبی کشف شده است.

سردار مهری تعداد ارسال اخبار مردمی را ۶۶۲ مورد عنوان کرد و به قاچاقچیان اشیا عتیقه و سودجویان هشدار داد که در رصد نیروهای این یگان هستند و شناسایی و دستگیری قاچاقچیان عتیقه به جد دنبال و عملیاتی می شود.

1