18 آوریل 2024 - 21:03

اکسپو دبی زیر فشار شایعه

27 ژانویه 2022 - 09:00 dsfr.ir/rr1fd

اکسپو دبی زیر فشار شایعه
ال مانیتور
نمایشگاه گردشگری اکسپوی دبی

تعداد بازدیدکنندگان اکسپو دبی در سه ماه گذشته مرز ۱۰ میلیون نفر را رد کرده است. با این حال در چند روز گذشته شایعه هایی درباره کاهش تعداد بازدیدکنندگان و یا تعطیلی پاویون برخی کشورها به خاطر شدت گرفتن سویه "اُمیکرون" کرونا پخش شده است که مقامات اکسپو صراحتا اعلام کرده اند: هیچ یک از پاویون ها به این خاطر تعطیل نشده اند و تعداد بازدیدکنندگان نیز کاهش داده نمی شود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، دو ماه و نیم دیگر تا پایان اکسپو دبی که برگزاری آن یک سال هم به خاطر کرونا به تعویق افتاد، باقی مانده است. پیش بینی ها بر این بود که تا پایان این نمایشگاه جهانی حدود ۲۵ میلیون بازدیدکننده و گردشگر جذب اکسپو شوند که حدود ۷۰ درصد آن ها خارج از امارات باشند، اما طبق آماری که حدود ۱۰ روز پیش از این نمایشگاه جهانی منتشر شده است بیش از ۱۰ میلیون نفر در سه ماه برگزاری اکسپو از آن بازدید حضوری داشته اند، درحالی که بازدیدهای مجازی به ۶۵ میلیون نفر رسیده است. فاصله این آمار تا آن چه مدنظر مقامات دبی است، اکسپو را بر آن داشته تا به تعداد روزهای ملی کشورها با دعوت از شخصیت های سیاسی، ورزشی و هنری به جذابیت های اکسپو اضافه و تعداد بیشتری را برای بازدید از آن تشویق کند.

با این وجود، شدت گرفتن سویه اُمیکرون در امارات و کشورهای دیگر، به شایعه تعطیلی پاویون برخی کشورها و حتی اکسپو دبی دامن زده است که مقامات ارشد این نمایشگاه جهانی در پاسخ به آن تصریح کرده اند: اکسپو دبی به خاطر سویه امیکرون تعداد بازدیدکنندگان را کاهش نمی دهد.

اسکناید مک گچین، معاون ارشد ارتباطات در اکسپو ۲۰۲۰ دبی در مورد تعطیل شدن برخی غرفه ها و پس از بارندگی های اخیر نیز گفت: این مسأله موقتی بوده است.

این مقام رسمی در گفت و گویی که خلیج تایمز منتشر کرده بدون فاش کردن تعداد مبتلایان شناسایی شده در سایت اکسپو، گفت که هیچ نگرانی عمده ای ایجاد نشده است.

او همچنین بیان کرد: افزایش موارد ابتلا به امیکرون در سراسر جهان بر تعداد بازدیدکنندگان اکسپو ۲۰۲۰ دبی تأثیری نخواهد داشت. در واقع، انتظار می رود در نیمه دوم، جمعیت بیشتری به این رویداد بزرگ که قبلاً ۱۰ میلیون بازدیدکننده در سه ماه داشت، جذب شود.

مک گچین در این گفت وگو تاکید کرد: ما همیشه درباره پروتکل های ایمنی سختگیر و بسیار هوشیار هستیم و به توصیه های ایمنی سازمان سلامت دبی، وزارتخانه و دستورالعمل های WHO گوش می دهیم. معمولا در نیمه دوم اکسپو، اعداد و ارقام افزایش می یابد؛ زیرا مردم متوجه می شوند که زمان رو به اتمام است.

این مقام اکسپو با اعتقاد بر این که مدیریت اکسپو تا کنون مرهون آمار بالای واکسیناسیون کووید-۱۹ در امارات بوده است، اضافه کرد: این نمایشگاه از هم اکنون فقط به گردشگران واکسینه شده و کسانی که در ۷۲ ساعت گذشته نتیجه منفی تست پی سی آر داشته باشند اجازه ورود می دهد.

مقامات امارات گزارش داده اند که بیش از ۹۹ درصد از ساکنان واجد شرایط حداقل یک دوز واکسن کووید را دریافت کرده اند. تزریق دُز تقویت کننده در این کشور نیز آغاز شده است. موج جدید آلودگی کرونا که نگرانی هایی را در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی ایجاد کرده است، مقامات این کشور را بر آن داشته تا اقدامات پیشگیرانه را تشدید کنند. ویزای امارات بدون کنترل واکسن برای گردشگران صادر نمی شود و در مبادی ورودی این کشور تست PCR با اعتبار ۷۲ ساعت کنترل می شود. از طرفی بازدیدکنندگان اکسپو حتی اگر هر روز به محل این نمایشگاه مراجعه کنند باید علاوه بر بلیت نمایشگاه که قیمت روزانه آن ۴۵ درهم است، تست PCR با اعتبار ۷۲ ساعت ارائه دهند.

در ورودی پاویون ها این مدارک دیگر کنترل نمی شود، اما در هر نوبت به تعداد کمی از بازدیدکنندگان اجازه ورود داده می شود، به ویژه آن که بیشتر رویدادها و نمایش ها در فضای بسته درحال اجرا است، برای همین در ورودی بیشتر پاویون ها صف بلندی شکل گرفته که ساعت انتظار برای بازدید از دستاورد کشورها را طولانی کرده است. تا پیش از آن که سویه امیکرون شدت بگیرد، مدت زمان انتظار مثلا برای تماشای پاویون ژاپن که یکی از پرطرفدارترین غرفه های اکسپو به شمار می آید، به سه ساعت رسیده بود، اما با عالم گیر شدن امیکرون، بازدید از این پاویون باید از قبل به صورت اینترنتی رزرو شود، در غیر این صورت اجازه بازدید داده نمی شود. تماشای این پاویون دست کم ۵۰ دقیقه طول می کشد.

ژاپن همچنین مدتی است رستوران معروف سوشی را به خاطر شیوع بیماری تعطیل کرده است. رستوران کره جنوبی نیز در برخی روزها فعال نیست. برخی رویدادهای اکسپو نیز برای مقطعی تعطیل و یا زمان آن ها جابه جا شده است.

کشورهای دیگر نیز با توجه به تعداد مخاطبانی که دارند، بازدیدکنندگان را دسته بندی شده به داخل غرفه ها می فرستند تا تجمع کمتری شکل بگیرد، هرچند اجتماع مخاطبان به ویژه در سالن های نمایش با فضای بسته ای که دارند، اجتناب ناپذیر است.

از آن جا که در برخی پاویون ها ابزارها و تالارهایی برای تجربه گرایی مخاطبان ایجاد شده که امکان انتقال ویروس را تشدید می کند، بنابراین در همه غرفه ها ایستگاه ضدعفونی کننده قرار داده شده است. استفاده از ماسک در مکان های سرباز و سربسته اجباری است و ربات هایی در محوطه مدام در تردد هستند و پیام می دهند که «ماسک بزنید». همچنین اپراتور اکسپو لحظه به لحظه به دو زبان عربی و انگلیسی بازدیدکنندگان را به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده دعوت می کند. مسؤولان اکسپو نیز برای کارکنان غرفه ها و ماموران محوطه، امکان تست رایگان را فراهم کرده اند و حساسیت تست ها در دبی بالاتر برده شده است. در داخل پاویون ها نیز برچسب هایی نصب شده که تعیین کننده فاصله اجتماعی است، هرچند بیشتر مخاطبان با توجه به انتظار طولانی برای بازدیدها و خستگی ناشی از آن، چندان فاصله اجتماعی را به ویژه در صف ها و همچنین داخل تالارها رعایت نمی کنند. 

امارات که برای اکسپو (طبق اعلام منابع رسمی) حدود ۴۲ میلیارد دلار هزینه کرده و در مراسمی مجلل آن را افتتاح کرده و قراردادهای مالی سنگینی با شخصیت های ورزشی و هنری برای تبلیغ این رویداد جهانی بسته است، انتظار دارد اقتصاد این کشور به واسطه اکسپو به میزان ۱۲۲.۶ میلیارد درهم (۳۳.۴دلار آمریکا) تقویت و فرصت شغلی گسترده ای تا سال ۲۰۳۱ ایجاد شود. با این وجود انتشار شایعه ها و خبرهایی همچون تعطیلی به خاطر شیوع امیکرون و یا تهدیدهای یمن که در روزهای گذشته علیه این رویداد جهانی که با حضور بیش از ۱۹۰ کشور درحال برگزاری است، تشدید شده، معادلات اکسپو ۲۰۲۰ دبی را برهم می زند.

1