23 آوریل 2024 - 14:04

ثبت ۱۲ اثر تاریخی کردستان در فهرست آثار ملی

26 ژانویه 2022 - 11:50 dsfr.ir/el6lp

ثبت ۱۲ اثر تاریخی کردستان در فهرست آثار ملی
مبین پیمانکار
مجسمه مستوره اردلان در شهر سنندج

مدیرکل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: ۱۲ اثر از استان #کردستان در فهرست آثار منقول و ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش «دنیای سفر» یعقوب گویلیان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور، ۹ باب خانه تاریخی کردستان شامل خانه خان احمدی، کسوت آرا، برنجی، معتمد وزیری، نصرت نوری، شهناز خالدی، سبحانی، بهمن سلطانی و منصوب عباسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدامی که منجر به حفظ آثار، بناها و محوطه های تاریخی استان می شود، ثبت آنها در فهرست آثار ملی است افزود: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور نیز پس از طرح پرونده، بررسی و تایید شورای داوران، سه اثر از کردستان در فهرست آثار میراث منقول تاریخی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: این آثار ارزشمند شامل مجسمه مستوره اردلان، سنگ قبر محمد امین خان گروس و شمشیر مانایی است.

وی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور همچنین مصوب شد اعتبارات لازم برای مرمت و حفاظت سنگ قبر محمدامین خان گروس از سوی دفتر ثبت تامین شود.

گویلیان یادآور شد: باید در راستای حفظ و حراست از این آثار ارزشمند ثبت شده که به نوعی نمادی از سابقه تاریخی استان هستند، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم انجام شود.

میراث فرهنگی منقول شامل آثاری همچون سکه ها، نقاشی ها و اسناد است که قابل انتقال هستند و می توان جابجایشان کرد، میراث فرهنگی نامنقول هم شامل آثاری مانند بناها و مکان های تاریخی است که قابلیت انتقال و جابجایی ندارند.

در مجموع تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه ها)، قنات و مکان های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

1