18 آوریل 2024 - 03:04
یک فعال گردشگری:

گردشگری خلاقانه؛ کلید توسعه گردشگری قزوین است

23 ژانویه 2022 - 18:10 dsfr.ir/yl1nc

گردشگری خلاقانه؛ کلید توسعه گردشگری قزوین است
دریافتی
قلعه الموت قزوین

یک فعال #گردشگری گفت: ما می توانیم طرح هایی را در #قزوین به عنوان پایلوت اجرا کنیم و گردشگری خلاقانه در کشور را رواج دهیم؛ گردشگری خلاقانه علاوه بر اینکه باعث جذب گردشگر می شود، پرسود و پربازده است و منافع اقتصادی زیادی دارد، از طرفی نیاز به زیرساخت کلان ندارد و با هزینه اندک می شود اجرا کرد.

به گزارش «دنیای سفر» علیرضا خدابخش در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا تصریح کرد: امروزه در اغلب کشورها، صنعت گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی محسوب می شود؛ اگر گردشگری موردتوجه قرار بگیرد درآمد خوبی حاصل می شود همان طور که اخیراً در خبرها منتشر شد درآمد یکی از استان های ترکیه از محل گردشگری دو برابر درآمدهای نفتی ایران است.

وی افزود: در سال های گذشته جلسات مختلفی در حوزه توسعه گردشگری در کشور برگزار شده اما خروجی خاصی نداشته و اغلب حرف هایی که مطرح شده عملی نشده است؛ در حال حاضر رویکرد توسعه گردشگری در کشور ما سرمایه گذاری در بخش میراث گذشتگان یعنی بناهای تاریخی و ابنیه است.

این فعال گردشگری بیان کرد: آثار تاریخی از گذشتگان برای ما باقی مانده است و در حال حاضر سرمایه های اصلی گردشگری ما محسوب می شوند به طوری که اندک صنعت گردشگری که در کشور وجود دارد نیز به واسطه وجود همین آثار گذشتگان است.

خدابخش اظهار کرد: در این حوزه خلاقیتی وجود ندارد و می توان گفت آثار خلاقانه جدیدی ساخته نشده است که بتوانیم برای آیندگان به جای بگذاریم درواقع هر چه هست از گذشته داریم؛ برای توسعه صنعت گردشگری و آنچه که ما باید ایجاد کنیم راهکارهای مختلفی عنوان می شود برای مثال ساخت هتل ها، اقامتگاه ها و ایجاد سرورهای ارتباطی بین شهرهای مختلف، این موارد و آماده سازی بسترها خوب است اما برای توسعه گردشگری کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: مسئله این است که این ایده ها به دلیل این که جزو کارهای بزرگ و طولانی مدت است اصولاً در کوتاه مدت انجام نمی شود چراکه به برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان احتیاج دارد، از طرفی باید سرعت توسعه گردشگری را با پروژه های خلاقانه افزایش دهیم، سال های زیادی است که مسئله ساخت هتل جدید یا ساخت فرودگاه در قزوین مطرح شده اما صرفاً در حد حرف باقی مانده است، یا نیاز به بستر کلانی دارد که در بلندمدت جواب می دهد.

خدابخش بیان کرد: به نظر می رسد باید سراغ راهکاری برویم که سایر کشورها سراغ آن رفته اند، ما می توانیم طرح هایی را در قزوین به عنوان پایلوت اجرا کنیم و گردشگری خلاقانه در کشور را رواج دهیم؛ گردشگری خلاقانه علاوه بر اینکه باعث جذب گردشگر می شود، پرسود و پربازده است و منافع اقتصادی زیادی دارد، از طرفی نیاز به زیرساخت کلان ندارد و با هزینه اندک می شود اجرا کرد.

وی بابیان اینکه قزوین در حوزه گردشگری خلاقانه گام هایی برداشته است، تصریح کرد: نمونه خانه های رنگی که راستای رودخانه نواب اجراشده نمونه ضعیفی از گردشگری خلاقانه است بااین حال مورد استقبال ساکنین شهر و گردشگران قرار گرفت، نمونه های دیگری از این کارها را می توان اجرا کرد.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: نمونه های زیادی می توان در قزوین اجرا کرد برای مثال در نقاط مختلف گردشگری و حتی سطح خیابان ها می توانیم کد کیو آر (QR) بر روی زمین نقاشی کنیم، گردشگر هنگام عبور از خیابان می تواند کد را با تلفن همراه اسکن کند و بلافاصله بعدازآن تاریخچه خیابان یا بنا در قالب طرح های دوبعدی و سه بعدی را روی گوشی اش ببیند.

وی افزود: یکی دیگر از نمونه های قابل اجرا «تور باغستان» است، ظرفیت این کار در قزوین وجود دارد می توانیم مسیرهای مجاز برای باغستان ایجاد کنیم و تورهای گردشگری را برای بازدید از باغستان جذب کنیم.

خدابخش یادآور شد: گردشگری خلاقانه هزینه زیادی ندارد برای مثال در سفر به یکی از کشورها نمونه ای را دیدم که صرفاً یک خانه را به صورت کج طراحی کردند؛ یعنی خانه کج ساخته شده و راه پله، دیوارها، زمین و نمای بیرون کج بود در عین اینکه ایده ساده ای بود گردشگران زیادی به خودش جذب کرده بود، برای ورود به خانه باید بلیت تهیه می کردید بنابراین ازنظر اقتصادی نیز درآمد خوبی ایجادشده چراکه کاری خلاقانه و مبتکرانه بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از منابع درآمدی گردشگری خلاقانه، برگزاری فستیوال ها و جشنواره هایی مختص قزوین است برای مثال می توان برای یک محصول کشاورزی یا آداب ورسوم خاصی جشنواره برگزار و گردشگر جذب کنیم.

این فعال گردشگری بیان کرد: نمونه دیگری از گردشگری خلاقانه در یکی از کشورها یک پارک بود که بسیار مورد استقبال گردشگران واقع می شد و بلیت فروشی در آن صورت می گرفت؛ در زمین پارک لوله های آب دارای خروجی مخفیانه به کار گذاشته بودند و عابر را به چالش می کشاندند، ممکن بود هنگام قدم زدن آب پاشی اتفاق بیفتد، درواقع ممکن بود عابر از مکانی عبور کند که از آن لوله آب خارج شود، گردشگران زیادی می آمدند که کشف کنند که در پارک در کدام قسمت لوله کار گذاشته شده است.

وی یادآور شد: کارهای خلاقانه را می توان به راحتی و با بودجه کم اجرا کرد، در این راستا پیشنهاد می شود کمیته ای تشکیل شود و در مورد آن برنامه ریزی صورت بگیرد، کارهای خلاقانه نیاز به تبلیغ ندارند و خودشان گردشگر را جذب می کنند.

خدابخش تأکید کرد: در حال حاضر متولی خاصی برای خانه خلاقیت وجود ندارد، اگر به میراث فرهنگی بگوییم می گوید وظیفه من حفظ بناهای تاریخی است درحالی که نام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، مدیریت شهری نیز این مسئولیت را نمی پذیرد تا زمانی که هردوی این سازمان ها مسئولیت ها را بر دوش نگیرند اتفاقی رخ نمی دهد.

وی یادآور شد: باید کارگروهی تشکیل شود و خیلی سریع طرح های موجود را در سطح شبکه پیاده سازی و اجرا کنند، برای توسعه گردشگری خلاقانه می توان از ظرفیت مردم و سازمان های مردم نهاد استفاده کرد تا آن ها نیز ایده های خود را مطرح کنند، هرجایی که از مردم کمک گرفتیم و از حاکمیت و دولت کار را دور کردیم نتیجه بهتری حاصل شده است برای مثال در فضای مجازی افرادی که به عنوان اینفلوئنسر مشغول هستند در ترویج لهجه قزوینی موفق تر از سازمان های متولی که از قضا بودجه زیادی دارند، عمل کردند، مسئولین اگر همت کنند گردشگری خلاقانه در قزوین اجرایی می شود.

1