28 مارس 2024 - 07:02

رونمایی از خشت سومِ بافت تاریخی یزد

22 ژانویه 2022 - 11:50 dsfr.ir/qm9gg

رونمایی از خشت سومِ بافت تاریخی یزد
دریافتی
بافت تاریخی یزد

خشت سوم کتاب ثبت احوال بافت، دربردارنده عکس های پاییز بافت تاریخی یزد رونمایی شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، آیین رونمایی از خشت سوم کتاب ثبت احوال بافت با حضور هنرمندان و هنردوستان در خانه فرهنگ صدوقی برگزار شد. در این مراسم رییس ایکوم ایران، شهردار بافت تاریخی یزد، جمعی از اعضای شورای پنجم و ششم شهر یزد، همچنین تعدادی از هنرمندان پیشکسوت یزد حضور داشتند. 

سیداحمد محیط طباطبایی، پژوهشگر، مورخ و رییس ایکوم ایران در این مراسم با اشاره به ارزش بافت تاریخی یزد گفت: زمانی کشور در مسیر توسعه واقعی قرار می گیرد که تصمیمات مبتنی بر میراث فرهنگی و محیط زیست و طبیعت باشد. توسعه ای که بر این دو اصل استوار نیست توسعه واقعی نخواهد بود. 

او ادامه داد: یکی از ارزش های این بافت تاریخی، مردمان یزد هستند که نگرش اقتصادی به زندگی دارند. آدم هایی که اقتصادی نگاه می کنند سرمایه را مصرف نمی کنند در واقع همیشه سرمایه بود تا از سود آن بهره برداری کنند.

رییس ایکوم ایران گفت: زمانی که فراموش کردیم این سرمایه برای آیندگان است و آن را مصرف کردیم آن زمان، زمین ها نشست کردند تالاب ها خشک شدند و رودخانه ها از بین رفتند. ما در حال حاضر با بحران مدیریتی مواجه هستیم که نمی تواند از گذشته خود برای آینده استفاده کند. افرای که به میراث علاقه دارند کسانی هستند که به آینده علاقه دارند و نگاهشان به آینده است. 

او تاکید کرد: ما یک نوع صلح ایرانی داریم، صلحی که دو شهر نمونه اش شیراز و یزد است؛ این دو شهر تمام ثروتشان را برای آینده گذاشته اند. این دو شهر باقی مانده اند تا فرهنگ را حفظ کنند که سرمایه و الگویی باشند.
 
به گفته محیط طباطبایی، مردم در یزد به صلح نه به معنای تسلیم، بلکه به معنای همراهی با طبیعت و دیگران رسیده اند. مردمان یزد نشانی از صبر و تحمل و شکیبایی مبتنی بر ارزش های گذشته خودشان دارند. یزد مهم تر از هر چیزی است و باید باقی بماند.

سیدحمید کلانتری، استاندار اسبق یزد نیز در آیین رونمایی از خشت سوم (کتاب ثبت احوال بافت) گفت: ارزش بافت تاریخی یزد هنوز برای ما ناشناخته است. خارجی ها اهمیت این بافت را درک کرده اند، اما خودمان هنوز حرمت میراث جهانی شدن یزد را پاس نداشته ایم. 

وی افزود: برای ثبت جهانی یزد، بسیار تلاش شده و این افتخار، یک ثروت ملی است. با این حال طی این چند سال جای همایش، گردهمایی و هم اندیشی در این زمینه بسیار خالی است. اگرچه فعالیت هایی مانند انتشار این کتاب که هنر ارزشمند هنرمندان ما را مدون و مصور کرده اند و در قالب چند جلد کتاب در اختیار علاقه مندان قرار داده اند بسیار ارزشمند است. 

کلانتری ادامه داد: بافت تاریخی یزد، روح تاریخی و شایستگی های مردم هنرمند و هنردوست این شهر است. باید تلاش کنیم یزد را در دو زمینه میراث جهانی و نوآوری و خلاقیت که از جنس تاریخی خود یزدی هاست به استان محوری گردشگری ایران تبدیل کنیم. 

حمیدرضا صالحیه یزدی، مدیرعامل مجموعه تابا (توسعه احیای بافت خشت خام ایرانیان) با اشاره به دغدغه های مطرح شده برای حفظ میراث فرهنگی و بافت تاریخی یزد، گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی برای انتشار جلد چهارم سخت است، اما تلاش می کنیم با همراهی عکاسان و هنرمندان استان همچنین مسؤولان و مدیران، مجموعه عکس های تابستان را نیز منتشر کنیم تا هر چهار خشت این مجموعه کامل شود. 

او افزود: این مجموعه در نظر دارد سال آینده و هم زمان با روز معمار با همراهی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری یزد از استادکاران سنتی معماری یزد تجلیل و تقدیر کند. تلاش می کنیم علاوه بر برگزاری این نشست مجموعه مستندی از بخش های مختلف هنر معماری ثبت و ضبط شود. 

کتاب «ثبت احوال بافت» در برگیرنده مجموعه عکس هایی از بافت قدیم یزد است و تلاش می کند تا شرایط زندگی در فصول مختلف سال را به صورت مستند به تصویر بکشد. خشت نخست این مجموعه، تصاویری از زمستان سال ۹۲ شهر تاریخی یزد است که به کوشش مجموعه تابا تهیه شده و تیمی از عکاسان حرفه ای استان، این تصاویر را ثبت کرده اند و خشت دوم این کتاب که بهار یزد را به تصویر کشیده و در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. خشت سوم این کتاب که دربردارنده عکس های پاییز بافت تاریخی یزد است منتشر شده و خشت چهارم شامل تصاویر تابستان بافت تاریخی، سال آینده جمع آوری و منتشر می شود.

1