29 مارس 2024 - 00:05
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان:

کارگروه ثبت جهانی بسطام تشکیل می شود

20 ژانویه 2022 - 10:40 dsfr.ir/9507e

کارگروه ثبت جهانی بسطام تشکیل می شود
میثم رودکی
مجموعه تاریخی مذهبی آرامگاه بایزید بسطامی

مدیرکل میراث فرهنگی استان #سمنان گفت: در خصوص ثبت جهانی مجموعه تاریخی #بسطام، اداره کل پیشنهاد تشکیل کارگروه را به وزارتخانه ارائه کرده تا پیگیر ثبت باشد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا دوست محمدی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه حضور در سامانه سامد در استانداری سمنان با بیان اینکه درباره ثبت جهانی بسطام، تاکید کرد: در خصوص ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام، اداره کل پیشنهاد تشکیل کارگروه را به وزارتخانه ارائه کرده پس از تشکیل کارگروه، امکان ثبت جهانی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه مجموعه فاخر بسطام به لحاظ تاریخی و وجود بایزید بسطامی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: این مجموعه در پرونده میراث جهانی اسلام ثبت است و ساماندهی آرامگاه بایزید بسطامی به زودی اجرایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه تپه باستانی فولاد محله، محوطه تاریخی است، با وجود تپه می توان سایت موزه در دل روستا ایجاد کرد. با کمک بنیاد مسکن زمین ما عوض داده شود و حریم اطراف تپه آزادسازی شود، تاکید کرد: درباره قلعه دولت آباد دامغان، نیز باید گفت این مکان مالک خصوصی دارد، در صورتی که مالک در مرمت قلعه مشارکت داشته باشد اعتبار مشارکت در مرمت بناهای تاریخی به این قلعه اختصاص می یابد.

دوست محمدی افزود: ساماندهی و مرمت قلعه کی دژ روستای دلازیان سمنان، نیاز به مطالعات باستان شناسی دارد و در اولویت های شهرستان قرار دارد.

وی همچنین با یادآوری اینکه میرک تپه مهم پارینه سنگی است که ۶۳ هزار سال قدمت دارد، نجات بخشی تپه در اولویت است و امسال در صورت تخصیص اعتبار، نشانه گذاری محوطه انجام می شود، گفت: این تپه باید گردشگر تخصصی و علمی داشته باشد لذا دهیاری باید در زمینه حفاظت و جلوگیری از حضور خودروهای آفرود در این منطقه با یگان حفاظت اداره کل همکاری داشته باشد.

1