29 مارس 2024 - 02:14

قله درفک کجاست؟

20 ژانویه 2022 - 10:20 dsfr.ir/9o0ay

قله درفک کجاست؟
میثم رودکی
نمایی از رخ شمالی درفک از روستای سراوان

قله #درفک در بیست و هفت کیلومتری شمال شرقی شهرستان #رودبار واقع شده و تا دره سه هزار #تنکابن ادامه می یابد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۳۳ متر است.

قله درفک بی شک یکی از زیباترین کوهستان های ایران و از مقاصد گردشگری استان گیلان است. این کوه در حقیقت یک آتشفشان خاموش است. در این مطلب به مطالبی پیرامون مسیر صعود، فصل صعود، میزان سختی و نکات مهم در صعود به قله درفک خواهیم پرداخت.

ارتفاع قله درفک چقدر است؟

این قله در بیست و هفت کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار واقع شده و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می یابد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۳۳ متر است.

روایت است که زلزله سال ۱۳۶۹ بخش هایی از این قله را در هم فرو ریخت و بعد از آن هر سال بر شدت فرسایش قله افزوده شده است؛ قله ای که اهالی معتقدند اسرار سالیان سال اقوام گیل و دیلمی را در خود نهفته دارد، رازهایی که هنوز در دل غارها و جنگل های انبوه سر به مهر باقی مانده اند.

مسیر های صعود به قله درفک

مسیر ۱ (رخ شرقی) – سیاهکل – دیلمان – شاه شهیدان – اربناب – قله درفک

مسیر ۲ (رخ غربی) – مسیر غربی با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر زیر تقسیم می شود:

رستم آباد، توتکابن، شیرکوه، لارنه، جیرونی، درفک
رستم آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی، درفک

مسیر دسترسی به قله درفک از شیرکوه

اگر از تهران به سمت درفک حرکت می کنید، باید در اتوبان قزوین - رشت، بعد از رودبار از شهری به نام رستم آباد که در مقابل راهدارخانه (جمشدخانه) رستم آباد قرار دارد، به سمت راست تغییر مسیر بدهید. پس از عبور از توتکابن و پلی که روی سپیدرود قرار دارد، به سمت روستای شیرکوه می روید.

از شیرکوه که راه بیفتید، بلافاصله وارد جنگل های زیبای منطقه می شوید که اگر آن را ادامه دهید، بعد از عبور از یک سراشیبی تند به فضایی بی درخت و سرسبز خواهید رسید با یک کلبه چوبی در میان آن. اینجا لارنه است بعد از لارنه دوباره تا چشم کار می کند جنگل است و گیاهان بلندی که گاهی ارتفاعشان تا دو متر می رسد.

در ادامه مسیر، بعد از آنکه از منطقه کم درختی به نام مزرعه گذشتید، یک شیب تند مقابلتان قد علم می کند. بعد سیاه دره است و درختچه های سیب جنگلی، ازگیل، خرمالوی وحشی و آلوچه که مقابلتان صف می کشند. سپس به چشمه جیرونی خواهید رسید که کلبه های آن تنها فضای استراحتتان قبل از حرکت به قله هستند. از جیرونی به بعد به تدریج منطقه کم درخت می شود و بعد از گذشتن از گردنه پهن دژ به قله می رسید.

صعود به قله درفک از راجعون

این مسیر از رستم آباد - روستای شمام آغاز می شود. این روستا در ۵ کیلومتری رستم آباد واقع شده و دارای آب و هوای کوهستانی است. از اینجا می توان با نیسان به روستای راجعون رسید. مسیر از ابتدا جنگلی و زیبا با شیبی متوسط است که پاکوبی نسبتا مشخص دارد. تدریجا جنگل تبدیل به مرتع سرسبز با بوته ها خواهد شد. البته مجددا از میان جنگل عبور خواهید کرد.

سپس به یک منطقه به نام جیرانی خواهید رسید. منطقه ای سرسبز و سنگی با کلبه ای چوپانی و چشمه ای که در بین سنگها می جوشد. از این به بعد شیب مسیر تندتر میشود و سپس به پهن دشت می رسید. پوشش نیز نیمه خشک شده و شکل کوهستانی به خود می گیرد. بعد از آنهم روی یال قرار گرفته و به قله درفک خواهید رسید.

چه فصلی برای رفتن به قله درفک مناسب است؟

به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه ممکن است در تابستان هم مجبور به عبور از مناطق گلی باشید که از باران های اخیر به جا مانده است. در روز های پاییزی آنقدر برگ درختان می ریزد که ممکن است در بعضی مناطق تا زانو در این برگ ها فرو روید. این کوه در فصل زمستان بسیار برفگیر و طوفانی است؛ با به وجود آمدن مه شدید علاوه بر دلنشین شدن منظره احتمال گم شدن شما بسیار بالاست.

درجه سختی قله درفک چقدر است؟

صعود به قله درفک از جنس پیمایش ساده است. پیمایش این مسیر نیاز به درگیری فنی در فصول خشک سال ندارد. با این حال همانطور که ذکر شد زمستان این منطقه برفگیر است. خطر مه را در صعود قله درفک جدی بگیرید. در فصول گرم سال این قله از نظر سختی تقریبا برابر با قلل دارآباد یا الوند است.

جاذبه های دیدنی منطقه درفک

غار درفک

کاسهٔ درفک محل ییلاق دامدارانی است که در تابستان از روستاها و جنگل های دم کرده به این قله کوچ می کنند. در کاسهٔ درفک یک غار وجود دارد که ییلاق نشینان منطقه در تابستان از یخ های آن به عنوان منبع آب استفاده می کنند. از نقاط دیدنی این کوه، یخچال درفک (کاسه قله) است که در این قسمت دامداران کلبه های زیادی ایجاد کرده اند و در فصول بهار و تابستان مورد استفاده آن ها قرار می گیرد و در گوشه ای دیگر از کاسه درفک نمادی زیبا و عمیق واقع شده است که به جهت ذخیره شدن برف زمستانی در درون آن (به سبب شکل خاص دهانه) و تبدیل آن ها به یخ زیبایی خاص را در غار تشکیل می دهد.

به جهت شیب زیاد غار، پیمایش درون غار مشکل است. در ضلع شمالی قله دیواره ۵۰۰ متری آهکی بلندی قرار دارد و از جمله دیدنی های آن است. به دلیل داشتن دهانه ی تنگ و وسیع، ورود به آن بدون تجهیزات کوهنوردی و یخ نوردی میسر نیست.

ییلاق درفک

ییلاق درفک از توابع استان گیلان و یکی از نزدیکترین ییلاقات این ناحیه به تهران است. ییلاق درفک ( یا دلفک ) در دامنه ی کوهستانی که به طول ۸ کیومتر و در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی کشیده است. به شکلی می توان گفت ییلاق درفک دامن کوه درفک است.

نکاتی که قبل از رفتن به درفک باید بدانید

برای رفتن به این کوه، به تنهایی سفر نکنید.
در حفظ نظافت و حفاظت از محیط زیست این کوه، کوشا باشید.
شب هنگام غذای سبک میل کنید.
قبل از اقدام برای صعود، آب و هوای این منطقه را چک کنید.

1