19 آوریل 2024 - 17:27

آماده سازی تنگه تاریخی اشکفت سلمان برای ثبت جهانی

18 ژانویه 2022 - 10:20 dsfr.ir/qr3ms

آماده سازی تنگه تاریخی اشکفت سلمان برای ثبت جهانی
راضیه امیریان
تنگه تاریخی اشکفت سلمان ایذه

معاون میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی #خوزستان از آغاز فاز اول ساماندهی تنگه تاریخی اشکفت سلمان در ایذه خبر داد و گفت: این اقدام در راستای ثبت جهانی این محوطه باستانی انجام می شود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از «روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان»، احمدرضا حسینی بروجنی افزود: بر اساس تفاهمنامه این اداره کل با مجموعه شورا و شهرداری ایذه همچنین با همیاری انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی اجرای فاز اول ساماندهی این محوطه تاریخی آغاز شد.

وی افزود: پیرایش چهره اشکفت سلمان و زدودن دخالت های نا به جا از گذشته از مهم ترین برنامه هایی است که به طور جدی در حال پیگری است و در این راستا مجموعه شورا و شهرداری ایذه در فاز اول نورپردازی تنگه و پلکان های دسترسی، زیرسازی و استقرار کانکس نگهبانی را در دستور کار قرار داده است.

حسینی بروجنی در ادامه گفت:درختکاری در بخشی از حریم، انتقال پارکینگ به بیرون و جانمایی آن در مکانی خارج از تنگه، نصب دوربین مداربسته، کنترل سیلاب ناشی از آبشار،ترمیم گابیون بندی و ایجاد ورودی درخارج از تنگه برای جلوگیری از تردد خودروها به داخل عرصه از دیگر اقداماتی است که تا پایان سال جاری در این محوطه باستانی انجام می شود.

تنگه تاریخی اشکفت سلمان با حدود سه هزار سال قدمت در حاشیه جنوب شهر ایذه قرار دارد. در این محوطه با ارزش فرهنگی علاوه بر وجود سنگ نوشته ها، شامل غار و چشمه ای معدنی که از دل کوه بیرون می آید، چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار هستند. 

بزرگ ترین نوشته خط میخی از دوره عیلام در این غار وجود دارد. پرونده این محوطه شناخته شده از تاریخ ایران با عنوان منظر تاریخی - طبیعی ایذه به طور موقت در حافظه میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۸ به ثبت رسیده است.

1