28 مارس 2024 - 23:53

«حریم آثار ملی» مستندنگاری و منتشر شد

17 ژانویه 2022 - 11:10 dsfr.ir/t55ex

«حریم آثار ملی» مستندنگاری و منتشر شد
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
کتاب «حرایم آثار ملی فرهنگی تاریخی»

کتاب «حرایم آثار ملی فرهنگی تاریخی» خلاصه ای از دستاوردهای نیم قرن در زمینه تعیین حریم آثار ملی غیرمنقول فرهنگی- تاریخی منتشر شد.

به گزارش «دنیای سفر»، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: این کتاب نوشته محمدحسن طالبیان، مصطفی پورعلی و مجید یگانگی در معاونت میراث فرهنگی است که از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی به چاپ رسیده است.

در این کتاب آثار ملی فرهنگی- تاریخی استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد به تفکیک در جدول های جداگانه آمده است.

این اقدام آغازگر تکمیل مطالعات پژوهشی درباره آثار ثبت شده و نیز مهیا کردن این آثار برای ثبت در فهرست های میراث جهانی است. تا کنون ۳۴۹۸۵ اثر تاریخی و فرهنگی منقول و غیرمنقول، ۷۵۵ اثر طبیعی، ۲۳۷۲ عنصر فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی و همچنین، ۲۴ اثر فرهنگی- تاریخی و طبیعی و ۱۴ عنصر فرهنگی ناملموس کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

حریم آثار ملی محدوده ای با ضابطه های قانونی مشخص است که به واسطه شأن عمومی و ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی از طرف وزارت میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی و به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شده و با حدود و ثغور مشخص به همراه ضوابط کمی و کیفی حفاظتی ابلاغ می شود.

حریم اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی ضمن حفاظت از یکپارچگی و موجودیت اثر پیوند آن را با بستر و محیط پیرامون تضمین می کند و بر این اساس حیات اثر ملی در گرو پایداری عامل های کالبدی، کارکردی و معنایی واقع در حریم اثر است و بی توجهی به حریم آن می تواند به گسست اثر از محیط و گاه نابودی آن منجر شود.

ثبت میراث تاریخی فرهنگی و طبیعی و ناملموس کشور با مستند کردن مشخصات ویژگی های ارزشمند آثار، ضمن مهیا کردن امکانات لازم برای ارتقاء شناخت ارزش های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آثار، پشتوانه ای قانونی و حقوقی برای حفاظت پایدار ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست های ذی ربط را فراهم می آورد.

مجموعه پنج جلدی پیش رو که به تبیین فرایندهای اجرایی امور مربوط به ثبت آثار تاریخی-فرهنگی، تعیین حریم آثار و همچنین انتشار فهرست های مرتبط با آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و حرایم آن می پردازد فارغ از جنبه های علمی و پژوهشی آن امری مهم در شفاف سازی اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

1