29 مارس 2024 - 17:07

برندسازی گردشگری پزشکی همدان در دستور کار

12 ژانویه 2022 - 16:10 dsfr.ir/lz61y

برندسازی گردشگری پزشکی همدان در دستور کار
عبدالرحمن رفعتی
جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در کنار آرامگاه حکیم ابوعلی سینا

نشست "بررسی ظرفیت های گردشگری سلامت در همدان" برگزار شد. مسئول #گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: برندسازی پزشکان #همدان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «دنیای سفر» مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه بسته های خدمتی ویژه برای بیماران سلامت در همدان آماده شده است، گفت: در صورت همکاری واسطه ها می توان بیماران را ساماندهی کرد و تاکنون تعامل خوبی بین ما و واسطه ها شکل نگرفته است.

دکتر ویدا سمیعی در نشست "بررسی ظرفیت های گردشگری سلامت در همدان" که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه گردشگری سلامت تلفیقی از دو بخش گردشگری و سلامت است، گفت: گردشگری سلامت چهارمین صنعت پولساز دنیا است و ورود هر گردشگر سلامت همتراز با ۷۵ بشکه نفت ارزآوری برای کشور دارد. 

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ورود ارز به کشور اهمیت فراوانی دارد، افزود: از طرف دیگر کادر پزشکی کشور جایگاه قابل قبولی دارد و از تخصص های خوبی در این حوزه برخوردار هستیم، استان همدان نیز در غرب کشور از لحاظ پزشکی و با حضور متخصصین و جراحان ورزیده و بنام کشوری موقعیت بسیار خوبی دارد.

سمیعی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ پزشک رفرنس کشوری در استان همدان داریم، مطرح کرد: در بخش خصوصی بیمارستان بوعلی، کلینیک جراحی افق و کلینیک جراحی شفا و در بخش دولتی بیمارستان های بعثت و قلب فرشچیان دارای مدرک IPD یا واحد بیماران بین الملل از وزارت بهداشت هستند. 

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ فعالیت های گردشگر سلامت در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا آغاز و از آن زمان تکمیل زیرساخت ها شروع شد، همچنین بخش های IPD و VIP ویژه بیماران خارجی فعال شد، آموزش پرسنل و تجهیزات اتاق ها در دستور کار قرار گرفت و سعی شد مسیر ورودی و همچنین کیفیت و کمیت ارائه خدمات پزشکی به بیماران بین الملل در خور شان شهر تاریخی و ارزشمند همدان باشد. 

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: برای پنج مرکز قلب فرشچیان، بیمارستان های بعثت و بوعلی و کلینیک های افق و شفا مجوز پذیرش بیماران بین الملل را از وزارت بهداشت اخذ کرده ایم. 

وی با بیان اینکه در سال اول فعالیت گردشگری سلامت در معاونت درمان دانشگاه رشد ۲۰۰ درصدی را برای پذیرش بیمار داشتیم، تصریح کرد: در بهمن ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا ورود بیمار به صفر رسید و دوباره از اواخر مهرماه سال جاری ورود گردشگر سلامت به همدان آغاز شده است.

سمیعی با اشاره به اینکه ارائه خدمت به گردشگر سلامت به دلیل وجود پزشکان حاذق در همدان دارای آینده بسیار خوبی است، عنوان کرد: در خصوص آماده کردن زیرساخت ها و برنامه های آموزشی برای پرسنل تدارک های لازم را دیده ایم، علاوه بر این شرکت در کنفرانس های ملی و بین المللی، آپدیت نگهداشتن سایت های چند زبانه مراکز و استفاده از نیروهای مسلط به زبان خارجی از دیگر فعالیت های حوزه درمان است. 

وی با بیان اینکه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا دید مثبتی به گردشگری سلامت دارد، گفت: آنچه در توان داریم برای تقویت گردشگری سلامت در همدان به کار می گیریم و در صدد رفع مشکلات این حوزه هستیم چراکه معتقدیم باید خدمات خوبی ارائه دهیم تا اعتبار کسب کرده و در منطقه شناخته شویم.

سمیعی رقیب همدان را در این حوزه استان های غربی کشور دانست و اضافه کرد: این رقابت به دلیل بیماران ورودی از کردستان عراق به همدان و استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام است.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در رابطه با واسطه های بیمار مطرح کرد: دو دسته واسطه بیمار در این سیستم وجود دارد که یک دسته از آنها آگاهی مناسبی درباره گردشگری سلامت دارند و در انتقال بیمار فعال بوده و بال کمکی برای بخش گردشگری سلامت هستند و اما گروه دوم واسطه های تخریبگر هستند که اطلاعاتی از سیستم بهداشتی و پزشکی ندارند و با انتخاب غیر صحیح پزشک و انجام خدمات در مطب ها و اسکان بیماران در خانه مسافرهای بدون مجوز به این صنعت صدمه زده و صرفا به خاطر پول بیشتر فعالیت می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: تلاش کرده ایم با بخش گردشگری و سازمان های مرتبط با این حوزه هستند ارتباط گرفته و تلاش کنیم که واسطه های بیمار به معاونت درمان مراجعه و خود را معرفی کنند تا اطلاعات لازم به آنها ارائه شود و آمار دقیقی از بیماران به دست بیاوریم.

سمیعی با بیان اینکه ارتباط و هم افزایی سازمان های مربوطه نیاز گردشگری سلامت است، افزود: شرکت های تسهیلگر سلامت توسط وزارت بهداشت تدوین و اجرایی شده و کادر پزشکی جز هیئت مدیره این شرکت هاست، این شرکت ها صرفا در زمینه آوردن بیمار و انجام امور درمانی در مراکز دارای مجوز به صورت تخصصی فعالیت می کنند، تا پیش از شیوع کرونا موفق شدیم سه شرکت تسهیلگری گردشگری سلامت را در همدان را به ثبت برسانیم و دو شرکت دیگر هم متقاضی هستند.

وی با اشاره به اینکه بسته های خدمتی ویژه برای بیماران سلامت آماده شده است، اضافه کرد: در صورت همکاری واسطه ها می توان بیماران را ساماندهی کرد و تعامل خوبی بین ما و واسطه ها شکل نگرفته است.

سمیعی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس دستورالعمل وزارتی تعیین قیمت می توانیم تا چهار برابر هزینه بیمار خصوصی را از بیمار بین الملل دریافت کنیم و این تعرفه در سایت های بیمارستان به صورت بسته های قیمتی ثابت تدوین شده است، گفت: به واسطه ها اعلام کرده ایم بسته ها را به بیماران معرفی کنند و ۲۵ درصد حق واسطه را دریافت کنند اما متاسفانه به این تعهد پایبند نیستند و علاوه بر این درصد، مبلغی را هم از بیمار دریافت می کنند و این اتفاق سیستم درمانی و گردشگری سلامت را تخریب می کند. 

وی با بیان اینکه واسطه بیمار با واسه یا دلال مسکن و ماشین تفاوت بسیاری با هم دارند، عنوان کرد: گاهی اوقات واسطه بیمار می تواند ضربه های جبران ناپذیری به سیستم درمان بزند، از طرف دیگر گردشگر سلامت با گردشگر معمولی تفاوت دارد چرا که در گردشگری سلامت با بیمار و همراهان نگران روبرو هستیم که به توجه، حمایت و صبوری خاصی نیاز دارند.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه برندسازی پزشکان همدان در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: لازمه این کار داشتن اطلاعات مناسب از پزشکان است و با گذر زمان مناسب تحقق می پذیرد. 

سمیعی تصریح کرد: با راه اندازی سایت جامع گردشگری سلامت در همدان موافق و در حال انجام مقدمات آن هستیم، همچنین باید توجه داشت که سیستم بهداشت و درمان طی دو سال گذشته با درگیری با کووید ۱۹ دوران سختی را پشت سرگذاشته و در این مدت به دلیل درگیری بیمارستان ها و مراکز با کرونا و همچنین بسته بودن مرزها، گردشگری سلامت نیز مانند سایر رشته های گردشگری در انزوا قرار گرفته بود.

1