24 آوریل 2024 - 14:09

نکات پیش از حضور در فرودگاه برای پروازهای خارجی

12 ژانویه 2022 - 14:00 dsfr.ir/2b4g9

نکات پیش از حضور در فرودگاه برای پروازهای خارجی
دنیای سفر
نکات پیش از حضور در فرودگاه برای پروازهای خارجی

پیش از این در مورد «مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی» مطلبی نوشتیم. در این مطلب نکاتی را مطرح می کنیم که پیش از حضور در #فرودگاه برای پروازهای خارجی باید بدانید.

پیش از این در مورد «مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای داخلی» و «مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی» مطلب نوشتیم. در اینجا نکاتی را مطرح می کنیم که پیش از حضور در فرودگاه برای پروازهای خارجی بایستی مد نظر قرار دهید.

1. قبل از انجام هر کاری، باید پاسپورت یا گذرنامه بگیرید و برای این کار باید به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید. اگر پاسپورت دارید، باید اعتبار آن حداقل 6 ماه باشد.

2. در مورد «نیاز به ویزای کشور مقصد» تحقیق کنید. ورود ایرانیان به برخی کشورها نیاز به ویزا یا روادید ندارد و یا در مقصد ویزا صادر می شود؛ اما اگر برای سفر نیاز به ویزا دارید باید پیش از هر کاری اقدام به تهیه آن کنید. برای این منظور با دفاتر خدمات مسافرتی یا سفارت مربوطه تماس بگیرید.

3. بلیت هواپیما را می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید و یا برای تهیه آن به سراغ آژانس های هواپیمایی بروید. با ارائه پاسپورت می توانید کارت پرواز خود را دریافت کنید اما باز هم بد نیست که پرینت بلیت خود را به همراه داشته باشید و یا فایل آن را در موبایل تان ذخیره کنید.

4. صندلی شما به هنگام ارائه بلیت در فرودگاه مشخص می شود و امکان انتخاب آن توسط شما وجود ندارد.

5. اگر مسافر اقامت یا ویزای کمتر از 6 ماه در کشور مقصد را گرفته است باید بلیت برگشت را نیز تهیه کند. در صورت رعایت نکردن این مورد، ممانعت در سوار شدن به هواپیما به عهده مسافر است.

6. ارز مورد نیاز خود را تهیه کنید و آن را در جای امن بگذارید. اگر حواله ارز مسافرتی از بانک ها دریافت کرده اید، آن را حتما به همراه داشته باشید تا بتوانید در فرودگاه ارز بگیرید.

7. مدارک لازم را فراموش نکنید و قبل از حرکت به سمت فرودگاه از به همراه داشتن آن ها اطمینان حاصل کنید. این مدارک عبارتند از: بلیت، پاسپورت، ویزا (در صورت نیاز)، کارت ملی، فیش پرداخت عوارض خروج از کشور، حواله ارز مسافرتی (در صورت وجود)

8. حدود 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. زمان پایان پذیرش مسافر در پروازهای داخلی، 45 دقیقه قبل از پرواز است و در صورت حضور در فرودگاه کمتر از 45 دقیقه مانده به پرواز، مسئولان می توانند بلیت شما را باطل کنند.

9. بلیت شما به هر مقصدی که باشد، به یک شرکت هواپیمایی خاص تعلق دارد که نامش روی بلیت درج شده است. این نام را به خاطر بسپارید چرا که در همه مراحل به کارتان می آید.

10. برای بستن چمدان و برداشتن وسایل به میزان بار مجاز که در بلیت درج شده، توجه کنید. اگر بارتان بیش از این مقدار باشد باید آن را کاهش داده یا جریمه اش را بپردازید.

11. موارد ممنوعه را بر اساس قوانین فرودگاه مبدا و مقصد چک کنید تا آن ها را به همراه نداشته باشید.

12. یک کیف کوچک را برای مدارک و وسایل ضروری تان در نظر بگیرید تا آن ها را با خود به داخل هواپیما ببرید. با تحویل بار در فرودگاه دیگر تا رسیدن به مقصد، هیچ گونه دسترسی به محتویاتی که تحویل داده اید، ندارید.

پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی از تفاوت های مهم در سفرهای خارجی، این است که شما در این سفرها باید عوارض خروج از کشور را بپردازید. برای محاسبه این عوارض بازه زمانی 1 فروردین تا پایان اسفند را در نظر بگیرید. در این بازه و در هر بار خروج باید این مبالغ را برای هر نفر بپردازید:

  • در اولین خروج از کشور 220000 تومان برای سفرهای سیاحتی و 110000 تومان برای سفرهای زیارتی
  • در دومین خروج از کشور 330000 تومان برای سفرهای سیاحتی و 165000 تومان برای سفرهای زیارتی
  • در دفعه سوم و دفعات دیگر 440000 تومان برای سفرهای سیاحتی و 220000 تومان برای سفرهای زیارتی

برای پرداخت عوارض خروج از کشور این راه ها را پیش رو دارید:

  • مراجعه به شعب بانک ملی
  • با استفاه از سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور
  • از طریق دستگاه های پرداخت عوارض خروج در فرودگاه (دستگاه های Cashless ATM)
  • مراجعه به باجه بانک ملی در فرودگاه

اگر عوارض خروج تان را پرداخت کردید و به هر دلیل سفرتان کنسل شد، فیش شما تا پایان اسفند همان سال معتبر است و می توانید خروج دیگری با آن انجام دهید.

1