18 آوریل 2024 - 20:20

ترکیه و امارات از گردشگری بیشتر از درآمد نفت ایران سود می برند

11 ژانویه 2022 - 15:50 dsfr.ir/yk6sl

ترکیه و امارات از گردشگری بیشتر از درآمد نفت ایران سود می برند
میثم رودکی
اقامتگاه بومگردی در بوانات شیراز

فعال گردشگری با تاکید بر این که برای توسعه #گردشگری به تسامح و تساهل نیاز داریم، گفت: #ترکیه و #امارات در دوره #کرونا، بیشتر از پول #نفت ایران از گردشگری شان سود بردند.

به گزارش «دنیای سفر» محمدحسن کرمانی روز دوشنبه در نشست بررسی چالش های دفاتر خدمات گردشگری که با حضور دیگر فعالان این حوزه برگزار شد، افزود: صنعت گردشگری برای بقا و حفظ نیروی جوان کشور و اشتغال تاثیرگذار است و می تواند محور اصلی برای درآمد و اشتغال برای هر کشوری باشد، آمارها نشان می دهند در هیچ فعالیتی به اندازه صنعت گردشگری نمی توان به ایجاد شغل امید بست.

کرمانی با تاکید بر این که گردشگری بدون تسامح و تساهل به ثمر نمی نشیند، گفت: برای توسعه گردشگری باید با نگاهی متفاوت، سیاست گذاری کنیم. همه جهان به خوبی به این مهم واقف شده است که راه برون رفت از بحران اشتغال، گردشگری است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه آمار درستی از ورودی گردشگر به کشور نداریم، گفت: متاسفانه بسیاری از آمار که پیش از این اعلام شده صحت ندارد.

وی افزود: بسیاری از مسئولان از ارایه آمار واقعی گریزان هستند، ترکیه در همین دوره کرونا بیشتر از پول نفت ما از گردشگری بهره برد؛ امارات در دوره کرونا ۱۵ میلیون دلار از گردشگری سود کسب کرد و البته تمام این کارها نیاز به کارهای زیرساختی دارد.

کرمانی در ادامه با تاکید بر اینکه گردشگری نباید با سلیقه های سیاسی ترکیب شود گفت: گردشگری می تواند عامل ارز آوری و ایجاد اشتغال برای کشور باشد، اما برای این کار نیاز به تسامح و تساهل از سوی مسئولان دارد. درباره کرونا نیز هیچ حمایتی از آژانس های مسافربری اتفاق نیفتاده است.

کرمانی تاکید کرد: نیاز داریم تا در تصمیمات داخلی و خارجی گردشگری نرم تر رفتار کنیم. وقتی در داخل شرایط را سخت می کنیم این مهم به حوزه درآمدهای گردشگرانی که به خارج از کشور سوق داده می شوند منتقل می شود. این در حالی است که راه برون رفت کشور از بحران اشتغال، توجه به گردشگری است. ما بیش از ۴ دهه از عمرمان را برای این حوزه گذاشته ایم، در حالی که بیشتر مدیران حوزه گردشگری غیرمرتبط بودند و تصمیماتی که گرفته شد به دلیل نامرتبط بودن آن ها نامناسب بوده است.

این فعال گردشگری تصریح کرد: قرار بود درصدی از پول گردشگران خارجی به حوزه گردشگری تزریق شود اما این اتفاق نیفتاد. حتی سال هاست بر سر حل مشکلات سرویس های بهداشتی صحبت های مختلف می شود اما این مهم نیز مرتفع نشده است. وقتی تشکل ضعیف در حوزه گردشگری فعال باشد نمی تواند در موضعی بایستد که بتواند حق صنف را بگیرد.

ضرورت بخشودگی دفاتر گردشگری از مالیات

در ادامه محسن دستمالچی نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری مسافرتی و جهانگردی در ادامه این نشست گفت: ۳۷ رسته شغلی از صنعت گردشگری ارتزاق می کنند و پیشانی اصلی گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی هستند؛ همچنین موتور محرک صنعت گردشگری نیز همین دفاتر خدمات گردشگری به شمار می آیند.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز از سال ۹۷ و پیدایش مشکلات زیاد برای صنعت صنعت گردشگری کشور گفت: در پایان سال ۹۸ نیز با همه گیری کرونا و در ادامه با تعطیلی دفاتر گردشگری مواجه بودیم که سبب شد بسیاری از دفاتر گردشگری مجبور به تعدیل نیروهایشان و یا تعطیلی دفاترشان شوند.
دستمالچی در خصوص دوره پساکرونا گفت: اکنون که واکسیناسیون عمومی شرایط همه گیری را بهبود بخشیده است، دفاتر گردشگری به خاطر مشکلات پیشین، توانایی بازگشت را ندارند و نیاز به حمایت دارند.
وی در ادامه با اشاره به نبود حمایت های مناسب برای گردشگری در دوران کرونا گفت: بسیاری از دفاتر در این دوران تعطیل شده اند و وام ۱۵۰ میلیون تومانی دولت با آن میزان سود، کمکی به حل مشکلات دفاتر نکرده است. ضرورت دارد مالیات دفاتر گردشگری سال ۹۸، ۹۹ شامل بخشودگی شوند، زیرا دفاتر خدمات مسافرتی می تواند موتور محرک برای صنعت گردشگری شود و تقویت این دفاتر به ورود گردشگر سلامت و گردشگر خارجی نیز کمک می کند.

اخذ مالیات بر ارزش افزوده از دفاتر گردشگری اشتباه است

علی منوری فعال گردشگری، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از دفاتر گردشگری را اشتباه ارزیابی کرد و گفت: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، خدمات در داخل مرزهای کشور، شامل این نوع مالیات می شود، درحالی که دفاتر خدمات مسافرتی بر روی پروازهای خارجی، هتل های خارجی و ویزا نیز که در مرزهای داخل جمهوری اسلامی قرار ندارد، مالیات بر ارزش افزوده می گیرند. نبود عدالت مالیاتی یکی دیگر از مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی است که ما بر اساس گردش مالی مالیات پرداخت نمی کنیم.

منوری گفت: از سال ۸۸ تاکنون مالیات بر ارزش افزوده بر روی این موارد گرفته می شود. اینگونه به نظر می رسد که ماده قانون یک چیز می گوید و اجرای آن یک شکل دیگری دارد. در چنین شرایطی می توان گفت با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت سفر گرانتر شده است این در حالی است که عدالت مالیاتی در آژانس های خدمات مسافرتی یکسان نیست. به طور مثال مواردی داشتیم که به یکباره مالیات آن ۸۰ درصد کاهش یافت. بار مالیاتی به آژانس های کوچک تحمیل می شود.

وی در ادامه با اشاره به نداشتن متولی برای مطالبات صنفی گفت: هم اکنون انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پیگیر هیچ کدام از مطالبات دفاتر گردشگری نیست و حقوق ما ضایع می شود. و هیچ کمکی به ما نمی کند؛ این انجمن از فعالان و کارشناسان این حرفه استفاده نمی کند و تنها به دنبال فعالیت های مد نظر خودش است.

درگیر مشکلات درون صنفی هستیم و از شیوه ها نوین گردشگری غافل شدیم

بهاره حبیب زاده مدیرعامل تعاونی گردشگری کل کشور نیز با بیان این که حلقه مفقوده گردشگری، آموزش و پژوهش است، گفت: در حالی که شیوه های نوین در حوزه گردشگری مطرح شده است، ما درگیر مشکلات درون صنفی و قوانین مالیاتی هستیم. می توان به بررسی شیوه های نوین پرداخت و آن را به واحدهای سرمایه گذار اعلام کرد، اما به اندازه ای مشکلات صنفی، دفاتر خدمات مسافرتی را درگیر کرده است که از پیشرفت غافل شده ایم.

وی با بیان این که درآمدزایی در این حوزه به اندازه ای کاهش یافته است که دیگر سرمایه گذاران رغبتی برای حضور در آن را ندارند، افزود: این در حالی است که در همین زمان ترکیه، امارات، قطر و عربستان پیشرفت های زیادی را در حوزه گردشگری داشته اند حتی برنامه پنجاه سال آینده خود را چیده اند اما ما نمی دانیم حتی سال آینده ممکن است چه اتفاقی در حوزه گردشگری بیفتد.

نبود گفتمان سازنده بین وزارت گردشگری و بهداشت دلیل نیامدن گردشگر سلامت به ایران

مریم محمدپور، فعال حوزه گردشگری سلامت نیز معتقد است: ایرادی که به عملکرد صنف دفاتر خدمات مسافرتی وارد است آن است که در اختلافات غرق شده اند و از رویکردهای جدید گردشگری و شاخه های جدید آن غافل مانده اند. با وجود آنکه ایران در حوزه گردشگری سلامت مطرح است اما هر سال به دلیل عملکردهای غلط پس رانده می شویم.

وی گفت: مهمترین عامل این امر، نبود گفتمان مناسب بین وزارت بهداشت و وزارت میراث گردشگری است. در حالی که یک صنف کارآمد می توانست این گفتمان را سامان دهد اما به دلیل نبود بخش پژوهشی و نگاه جدید به این حوزه، گردشگری سلامت مغفول ماند و با عملکرد دوگانه وزارت بهداشت و میراث گردشگری درگیر هستیم.

این پزشک و فعال حوزه گردشگری پیشنهاد داد بهتر است هر چه سریعتر توافقات لازم در حوزه گردشگری سلامت صورت و اعمال شود و مشکلات نهادها و بیمه های بین المللی حل شود و از عملکردهای موفق کشورهایی مانند هند و ترکیه در این حوزه استفاده کنیم.

محمد پور در ادامه ظرفیت ایران در حوزه درمان را بی نظیر اعلام کرد و افزود: ایران در برخی از خدمات درمانی در میان ۷ کشور مطرح جهان است و با توجه به ارزش پایین ریال مقصد درمانی برای بسیاری از افراد می تواند باشد که از ان بهره نبردیم.

1