25 آوریل 2024 - 21:41

گشت و گذار راحت با نول کارت در دبی

9 ژانویه 2022 - 18:10 dsfr.ir/cq6pe

گشت و گذار راحت با نول کارت در دبی
دنیای سفر
نول کارت دبی یک کارت هوشمند شبیه به کارت مترو در ایران است.

نول کارت چیست؟ داشتن آن چه مزایایی دارد، از کجا می توان آن را تهیه کرد و چه چیزهایی درباره نول کارت #دبی باید بدانید.

اهمیت سیستم حمل و نقل عمومی در کلانشهرها بر کسی پوشیده نیست. به خصوص زمانی که آن شهر با معضل ترافیک هم دست و پنجه نرم کند. از این رو شهرهای توسعه یافته ای چون دبی درصدد بهبود هرچه بیشتر سیستم حمل و نقل عمومی، کنترل ترافیک شهری و ... به اقدامات نوآوارانه ای روی می آورند.

نول کارت دبی یکی از همین اقدامات تازه در دبی است که از سال 2009 به عنوان شیوه ای یک پارچه در جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد شد و امروزه نول کارت، تنها شیوه پرداخت وسایل حمل و نقل عمومی چون مترو و اتوبوس محسوب می شود.حتّی اگر با تور دبی سفر می کنید هم این کارت به کارتان خواهد آمد.

از آنجایی که ساکنین دبی و گردشگران خارجی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دبی به نول کارت نیاز دارند، در ادامه این مطلب از «دنیای سفر» به طور دقیق توضیح می دهیم که نول کارت چیست، داشتن آن چه مزایایی دارد، از کجا می توان آن را تهیه کرد و چه چیزهایی درباره نول کارت دبی باید بدانید.

نول کارت چیست؟

نول کارت دبی یک کارت هوشمند شبیه به استانبول کارت ترکیه و کارت مترو در ایران است که جهت استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی دبی کاربرد دارد. به طور دقیق تر اگر به دبی سفر کنید و قصد استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و وسایل حمل و نقل عمومیِ دریایی دبی را داشته باشید، موظف هستید که یک نول کارت تهیه کنید. برای استفاده از مترو، تراموا و اتوبوس امکان پرداخت نقدی و استفاده از کارت های اعتباری را ندارید و فقط با داشتن نول کارت می توانید از تمامی آن ها استفاده کنید.

انواع نول کارت

در حال حاضر 4 نوع نول کارت مختلف وجود دارد که هر کدام با رنگ و ویژگی های متفاوتی ارائه می شوند. کاربرد نول کارت در هر رنگی که باشد، تفاوتی ندارد اما بسته به رنگ کارت، نوع صندلی وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه استفاده از هر کدام و ... متفاوت است.

نول کارت قرمز (red Nol card)

نول کارت قرمز یک بلیط کاغذی است که 2 درهم قیمت دارد و به سبب ارزان بودن، مناسب گردشگران و اشخاصی است که قصد اقامت چند روزه در دبی دارند. نول کارت قرمز قابل شارژ نیست و نهایتا تا 90 روز اعتبار دارد، اما برای 10 بار سفر تک سفره آن هم برای یک نوع وسیله حمل و نقل عمومی قابل استفاده است. به عبارتی با نول کارت قرمز حق استفاده ترکیبی از اتوبوس های دریایی، تراموا و مترو را ندارید.

نول کارت نقره ای (Silver Nol Card)

برخلاف نول کارت قرمز، نول کارت نقره ای کاغذی نیست و همانند کارت های اعتباری از پلاستیک ساخته شده است. نول کارت نقره ای مناسب برای اشخاصی ست که خواهان استفاده مکرر از وسایل حمل و نقل عمومی دبی هستند. ضمن اینکه استفاده ترکیبی از وسایل حمل و نقل عمومی با نول کارت نقره ای امکان پذیر است. علاوه بر آن که می توانید با نول کارت نقره ای از اتوبوس، مترو و... استفاده کنید، از سال 2019 امکان پرداخت کرایه تاکسی به نول کارت نقره ای اضافه شده است. هر نول کارت نقره ای تا 5 سال اعتبار دارد و تا 1000 درهم قابل شارژ است. هزینه تهیه نول کارت نقره ای 25 درهم است که 19 درهم آن شارژ و 6 درهم هم هزینه خود کارت می شود.

نول کارت طلایی (Golden Nol Card)

نول کارت طلایی را می توان همان نول کارت نقره ای در نظر گرفت، با این تفاوت که دارندگان نول کارت طلایی می توانند در قسمت فرست کلاس مترو، اتوبوس و تراموا بنشینند. همانطور که پیش تر در لست سکند در مطلب راهنمای کامل حمل و نقل عمومی دبی گفته شد، وسایل حمل و نقل دبی یک قسمت فرست کلاس دارند که در آن نوع و جنس صندلی، فضای آزاد بین مسافرین و نوع پنجره ها از وضعیت لوکس تری برخوردارند. هزینه نول کارت طلایی 25 درهم است که 19 درهم آن قابل استفاده است. توجه داشته باشید با وجود اینکه هزینه کارت و مقدار شارژ اولیه نول کارت نقره ای و طلایی یکسان است، هزینه استفاده از آن ها تفاوت دارد و هر باری که با نول کارت طلایی سفر کنید، شارژ بیشتری از شما کم می شود.

نول کارت آبی (Blue Nol Card)

نول کارت آبی نسبت به تمامی نول کارت های دیگر یک تفاوت اساسی دارد و آن، مشخص بودن هویت در این کارت هوشمند است، در واقع نول کارت آبی دارای عکس و مشخصات افراد می‎ شود، در حالی که سایر نول کارت ها به صورت ناشناس هستند. این ویژگی بیشتر برای ساکنین دبی و کسانی که قصد اقامت بلند مدت در دبی دارند مناسب است و سبب می شود در صورت گم کردن یا شکستن کارت اعتبار آن را به یک نول کارت آبی دیگر منتقل کنند. همچنین تعرفه های هزینه هر بار استفاده از نول کارت آبی مانند نول کارت نقره ای است.

هزینه نول کارت

اکنون که با انواع نول کارت آشنا شدیم به سراغ هزینه هر نول کارت و تعرفه های آن می رویم. به طور کلی هر کسی که با نول کارت از وسایل حمل و نقل عمومی تحت نظارت سازمان راه و ترابری دبی (RTA) استفاده کند با تعرفه های از پیش تعیین شده ای مواجه می شود. این هزینه ها بر اساس تعداد مناطق طی شده و نوع نول کارت می تواند متغیر باشد. به غیر از تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی آبی دبی (مانند اتوبوس دریایی)، هزینه استفاده از سایر این وسایل یکسان است و اتوبوس، مترو و تراموا دبی از الگو پرداختی یکسانی پیروی می کنند.

1