16 آوریل 2024 - 11:50
مدیر شهرداری بافت تاریخی اراک اعلام کرد؛

تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای تعمیر بازار تاریخی اراک

9 ژانویه 2022 - 00:40 dsfr.ir/pj3di

بازار تاریخی اراک

مدیر شهرداری بافت تاریخی #اراک گفت: امسال ۴۰ میلیارد ریال برای عملیات ترمیمی بازار تاریخی اراک و سراهای جانبی آن تخصیص یافته است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری مهر؛ نگین شاه کرمی با اشاره به ساماندهی بافت های تاریخی اراک گفت: برای تعمیر و بازسازی محدوده بافت تاریخی اراک، سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و امسال نیز ۴۰ میلیارد ریال برای عملیات ترمیمی بازار اراک و سراهای جانبی آن تخصیص داده شد.

وی افزود: در همین راستا تا کنون سه مرحله مناقصه برای جذب سرمایه گذار برگزار شده است که در مرحله سوم تعدادی شرکت اعلام همکاری کردند و اسناد بازار در اختیار آنها قرار داده شد.

مسئول بافت های تاریخی شهرداری اراک تصریح کرد: ساماندهی، مرمت و احیای مجموعه بازار در دستور کار شورا و شهرداری اراک است و اقدامات اساسی در بخش های مختلف بازار، احیای سراهای مختلف بر اساس کاربری های پیشنهاد شده به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

شاه کرمی گفت: علاوه بر احیای سراهای مذکور، به صورت همزمان مرمت اضطراری، رفع خطر و استحکام بخشی در قسمت های عمومی به ویژه راسته های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد و کف سازی و محوطه سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی و راه و شهرسازی انجام خواهد شد.

گفتنی است بازار تاریخی اراک هسته اولیه تشکیل این شهر به شمار می رود و قدمتی تقریباً ۲۰۰ ساله دارد. این مکان تاریخی علاوه بر کارکردهای گردشگری و تجاری به دلیل وجود ۲ حوزه علمیه و چندین مسجد تاریخی اهمیت ویژه فرهنگی مذهبی دارد اما زیرساختها و خصوصاً سراهای جانبی بازار نیاز جدی به مرمت و ایمن سازی دارند. شایسته است شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک، اتاق اصناف و ادارات میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه در راستای ساماندهی، حفظ و احیای این مرکز فرهنگی تاریخی همکاری و همراهی ویژه ای داشته باشند.

1