19 مارس 2024 - 09:28

پاییز گرم و کم بارشی پیش رو داریم

27 اوت 2021 - 01:10 dsfr.ir/683wj

پاییز گرم و کم بارشی پیش رو داریم
دنیای سفر
سفر، جاده، پاییز و باران چه مربع جذاب و دل انگیزی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان #هواشناسی ضمن اشاره به بارش های ناچیز در کشور طی دو ماه نخست تابستان، از پاییز نسبتا گرم و کم بارشی خبر داد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه بر اساس الگوی بارش اقلیمی کشور معمولا مقدار بارندگی طی فصل تابستان بسیار ناچیز است و درصد قابل ملاحظه ای از بارش کشور را شامل نمی شود، اظهارکرد: تابستان ایران معمولا گرم و خشک است و کمتر از ۱۰ درصد بارندگی کشور در این فصل رخ می دهد.غالب بارندگی ها در فصل تابستان محدود به نوار شمالی و جنوب شرقی کشور تحت تاثیر سامانه مونسون هند است که با نزدیک شدن به فصل پاییز، در اواخر شهریور ماه به تدریج بارندگی ها در بخش شمالی کشور تقویت و در بخش جنوب شرقی تضعیف می شود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه طی مرداد ماه سال جاری به طور متوسط ۴.۴ میلیمتر بارندگی در کشور رخ داد، گفت: از ابتدای تابستان امسال تاکنون متوسط بارندگی در کشور ۱۲.۷ میلی متر بود که تا پایان تابستان مقدار میانگین بارندگی های کشور به ۲۰ میلی متر نمی رسد. از این رو عمده بارش های کشور در شش ماه نسبتا سرد سال به خصوص از نیمه دوم پاییز تا نیمه اول بهار اتفاق می افتد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دمای کشور حدود ۱.۱ درجه بیش از حد نرمال بوده این درحالیست که در ماه جولای امسال (تیر- مرداد) - که گرمترین ماه جولای زمین نیز لقب گرفت - دمای کره زمین ۰.۹ درجه از میانگین قرن اخیر بالاتر بود بنابراین افزایش دمای کشور نیز متاثر از افزایش دمای متوسط زمین بوده است. 

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ایران یک کشور کوهستانی با توپوگرافی پیچیده است بنابراین دما به صورت یکنواخت در همه نقاط کشور گرمتر از نرمال نیست. در فصول گذشته به خصوص نیمه غربی کشور آنومالی (بی هنجاری) دمایی بیشتری داشتیم یعنی آنومالی دمایی مثبت استان های واقع در زاگرس از شمال غرب تا جنوب غرب کشور به نسبت نیمه شرقی بالاتر بوده است. 

وی درباره پیش بینی بارندگی طی ماه های آینده اظهار کرد: برآیند کلی مدل های پیش بینی نشان می دهد که با احتمال بالا، بارش های پاییزه امسال به طور نسبی کمتر از نرمال خواهد بود و ایران و خاورمیانه باید پاییز کم بارشی را انتظار داشته باشند همچنین آنومالی دمایی یا بالاتر از میانگین بودن دما در پاییز نیز در محدوده یک درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

وظیفه در پایان گفت: به طور کلی میانگین دمایی کشور در فصل پاییز حدود یک درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود به طوری که در برخی نقاط کمتر از یک درجه و در برخی نقاط دیگر بیشتر از یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود. با این حال این آنومالی دمایی به خصوص در بخش های غربی، جنوب غربی و جنوب کشور بیشتر از سایر نقاط پیش بینی می شود.

شهرهای بزرگ در کانون توجه

در سه ماهه دوم مقاصد ساحلی و شهری ۱۰ مقصد برتر رزرو شده در سراسر جهان را شامل شدند. محبوبیت روزافزون مقاصد شهری با افزایش تقاضای هتل در طول سه ماهه دوم همراه شد. تقاضای جهانی برای اقامت در هتل ها بیش از ۱۰ درصد در سه ماهه بعد افزایش یافته است؛ در حالی که مدت اقامت در هتل های جهانی با متوسط مدت سفر در سه ماهه اول مطابقت دارد.

تجدید علاقه به سفرهای پایدار

سازمان های بازاریابی مقصد (DMOs) با افزایش جستجوهای جهانی و افزایش علاقه مسافران به مقاصد شهری و ساحلی، نقش مهمی در مدیریت تقاضا برای مقاصد گردشگری محبوب خواهند داشت. بر اساس تحقیقات اخیر حدود سه نفر از هر پنج مسافر تمایل به پرداخت هزینه های اضافی سفر را دارد تا سفر او پایدارتر باشد و این نشان می دهد که آنان برای آگاهی های زیست محیطی و اجتماعی ارزش قائل هستند. تجزیه و تحلیل داده های بررسی میهمان نشان می دهد که برخی از رایج ترین موضوعات ذکر شده در نظرات میهمانان مربوط به پایداری و سفرهای زیست محیطی شامل پلاستیک های یک بار مصرف، امکانات بازیافت و در دسترس بودن نقاط شارژ خودروهای برقی، استفاده از لامپ های ال ای دی (LED) و انرژی تجدیدپذیر است.

1