28 مارس 2024 - 23:16

بی محلی وزارت بهداشت به یک مطالبه

20 اوت 2021 - 00:50 dsfr.ir/yq4vf

بی محلی وزارت بهداشت به یک مطالبه
دنیای سفر
ویروس کرونا، باعث فلج شدن گردشگری در دنیا شد.

معاون گردشگری در نامه ای از وزارت بهداشت درخواست کرد مشاغل گردشگری را برای ایمن سازی سفر در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دهند. این درخواست حدود یک ماه پیش به وزارت بهداشت ارائه شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پنجم مردادماه در نامه ای به علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شده است: «بحران ها و فجایع طبیعی پی در پی و از همه خطیرتر شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۸ موجب خسارات و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت گردشگری به عنوان یکی از کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا شده است. نقش مؤثر و بی بدیل صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشروترین صنایع درآمدزا و اشتغال زا به دلیل حجم خسارات وارده تا پایان سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان، فعالیت های این بخشِ تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور را مختل کرده است.

از آن جایی که مشاغل گردشگری بر اساس تصمیم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گروه یک رتبه بندی مشاغل قرار گرفته و به دلیل ضرورت فعالیت در شرایط خاص کرونایی از یک سو و ارتباط مستقیم با افراد مختلف مراجعه کننده از سوی دیگر، در معرض مستقیم ابتلا به این بیماری قرار دارند.»

معاون گردشگری در پیوست این نامه، مصادیق و مشاغل تاسیسات گردشگری مجوزدار از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارت بهداشت معرفی کرده و در ادامه درخواست کرده است: «دستور عاجل درخصوص در اولویت قرار دادن افراد شاغل در تاسیسات گردشگری برای واکسیناسیون صادر شود تا فعالان این صنعت بتوانند با آمادگی بهتر و بیشتر برای دوران پساکرونا تصویر مناسبی از ظرفیت های کشور در عرصه های مختلف، از جمله در حوزه گردشگری سلامت برای گردشگران بین المللی فراهم کنند.»

واکسیناسیون عمومی در کشور از اسفندماه ۹۹ آغاز شده است که به دلیل سرعت کند آن، وزارت بهداشت زمان بندی ای را براساس ردیف شغلی و سنی تعیین کرد که مطابق آن، در فاز نخست، کادر درمان و بهداشت و پس از آن، بالاترین گروه های سنی واکسینه شدند. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، با انتقادهایی که به روند کند واکسیناسیون عمومی وارد شد، وزارت بهداشت اعلام کرد در کنار گروه های سنی و بیماران زمینه ای، از مرداد و شهریورماه، زندانی ها و افراد حاضر در مراکز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان ها، گرمخانه ها، کمپ های معتادان و متجاهران، پرسنل بانک ها، حمل و نقل عمومی و آموزش را واکسینه می کند.

این شکل از اولویت بندی مشاغل برای واکسیناسیون، با توجه به نیازهای جامعه به دیگر مشاغل خدماتی مورد انتقاد قرار گرفت. بنابراین در پنجم مردادماه به دستور وزیر بهداشت اولویت بندی جدید واکسیناسیون کرونا اعلام شد که بر اساس آن، رانندگان حمل ونقل عمومی شهری، ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی، زندانیان، معلمان و خبرنگاران، بیماران دیابتی که در سامانه ثبت نام کرده اند و باقی مانده بیماران صعب العلاج و بیماران خاص و نادر، در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتند. به این فهرست، استادان حوزه و دانشگاه هم اضافه شدند که این ترتیب شغلی هم مورد انتقاد قرار گرفت.

همچنین، با وجود نامه نگاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و درخواست های مکرر فعالان صنعت گردشگری که به شکل های مختلفی به وزارت بهداشت انتقال داده شد، درباره واکسیناسیون مشاغل مرتبط با سفر و گردشگری، کارمندان موزه ها و سایت های تاریخی و توریستی، هیچ واکنشی از سوی وزارت بهداشت نشان داده نشد.

وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا از زمان شیوع ویروس کرونا، جزو مخالفان سرسخت سفر و فعالیت های گردشگری بوده اند و هر بار انتقادهای تندی را به نسبت به مسافرت ها و فعالیت های گردشگری، به ویژه در محدودیت های کرونا وارد کرده اند. این درحالی است که با وجود استقبال مردم از سفر و متوقف نشدن این جریان حتی در زمان محدودیت ها، هیچ برنامه و یا راه کار مؤثر دیگری برای مدیریت و کنترل سفرها از سوی دستگاه های نگران ارائه نشده است.

سوای این مطالبه، بخش های خصوصی صنعت گردشگری نیز برای واردات واکسن مورد نیاز این بخش از وزارت بهداشت درخواست مجوز کرده اند، اما تمام این مطالبه هم با وجود دستور مقامات عالی کشور برای تامین و تسریع واکسیناسیون کرونا، تا کنون بی پاسخ و بی نتیجه مانده است.

بی توجهی به مطالبه ایمن سازی سفر و گردشگری، درحالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هیچ اشاره ای به اولویت واکسیناسیون مشاغل مرتبط با خدمات سفر و موزه ها نشده است. در عوض، این برنامه بر تولید گسترده واکسن در کشور و فرصت سازی برای جذب گردشگران ورودی سلامت تاکید کرده است.

1